Anmeldelse av Charlie og sjokoladefabrikken (Willy Wonka & the Chocolate Factory), amerikansk film fra 1971

Familie, Musikal, Fantasi, Komedie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.06.2017]

Charlie bor sammen med sin mor, far og hans fire besteforeldre. Charlie er en ordentlig gutt som drømmer om sjokolade, men som sjelden har råd til en slik luksus da hans familie er svært fattig. Mystikken blir raskt bygget opp rundt den mystiske Willy Wonka som sa opp alle sine arbeidere på grunn av spionasje og som noen år senere gjenåpnet fabrikken uten at portene noen gang var åpne og ingen gikk inn og ut. Alle lurer på hva som foregår i fabrikken, men det som er sikkert er at det blir laget mye deilig sjokolade som er en bestselger verden over. Derfor blir det stor oppstandelse når Willy Wonka gjemmer 5 gyldne billetter i sjokoladeplatene sine. Om et barn finner en gullbillett får de et livs forsyninger av sjokolade og godterier pluss et personlig møter med Willy Wonka og en omvisning i den hemmelige sjokoladefabrikken. Vi blir mer Charlie i jakten på gullbillettene...

Har nylig lest Charlie og Sjokoladefabrikken på nytt for N-te gang. Det er en svært underholdende og eventyrlig bok skrevet av Roald Dahl. Er stor fan av Dahls bøker og tenkte at det nå var på sin plass å se filmene ‘Charlie og Sjokoladefabrikken’ og jeg begynte med denne eldre klassikeren fra 1971, som jeg har sett en gang før for veldig lenge siden. Med det var tiden virkelig inne for et gjensyn og ble glad da jeg fant filmen på Google Play til en hyggelig pris.

Filmen begynner at vi får se skapelsen av sjokolade. Og barna elsker sjokolade. Det første de gjør når skolen ringer ut for dagen er å dra rett i godtebutikken for å kjøpe. Og like etter filmen sparkes igang starter jakten på gullbilletene. Charlie er en veloppdragen gutt i sterk strid med alle de bortskjemte barna som finner gullbillettene en etter en. De ufordragelige barna inkluderer tyske Augustus som har spising som hobby, rike Veruca Salt som får alt hun peker på, tyggisjenta Violet, TV-gutten Mike og til slutt får Charlie en billett mot alle odds.

Filmen er laget som en musikal med fengende sanger som det er lett å nynne med på. Filmen begynner litt svakt, men rundt 45 minutter inn i filmen begynner filmen virkelig å underholde. Da blir vi med inn i fabrikkens hjerte og det er dette store øyeblikket filmen bygger opp mot. Derfra og inn er denne filmens store styrke. Når filmen kommer inn i fabrikken kjenner jeg meg mer og mer igjen fra boken.

Skuespillet i filmen er ikke allverdens, men Gene Wilder overrasker stort. Wilder er en veldig god Willy Wonka. Han er passe intens og rar i sin tolkning av den karismatiske sjokoladefabrikkeieren. Han gjør en veldig menneskelig versjon av Wonka, men likevel får frem det merksnodig med denne uforutsigbare mannen. Wilders rolletolkning er den beste i hele filmen og gjør denne filmen virkelig verdt å se. Peter Ostrum er også god til å være barneskuespiller i rollen som Charlie.

Filmen ser virkelig ut som den er laget på begynnelsen av 1970-tallet. Filmen begynner litt gått og trist med et preg av en svunnen tid. Jeg hadde håpet på en mer tidløs film, men dette falt ikke helt i smak hos meg. Hadde sett for meg å få litt mer klassisk. Kulissene i fabrikken er veldig fargerike og kule, men er ikke helt etter dagens standard. Likevel er det disse scenene som er filmens beste. Denne filmen skårer i mine øyne mer på sjarme enn på produksjonsdesign. Sangene er også fine og myker opp filmen noe, men er på langt nær i nærheten av å føles som en klassisk musikal sammen med de store gutta i klassen. Oompa-Loompa-sangen er dog unntaket som nærmest hypnotiserer meg og løfter filmen noe. De små vesenene er også herlig rare og blir en del av pakken som gjør at jeg liker filmen. Anbefaler deg å se Oompa-Loompa-sangen på Youtube om du ikke har sett den.

Når man lager film av en så kjent bok er det vel ikke så lett å gjøre alt rett, og man bør også skille bok og film. Filmen finner på noen nye scener som boblescenen med Charlie og bestefar Joe som ikke er med i boken. Noen elementer som det var vanskelig å skape med 1970-tallets effekter, som ekornscenen fra boken som er byttet om med gjess som legger gullegg. Begynnelsen på slutten er også svært forskjellig fra boken og passer ikke like godt inn, selv om det er forsøk på en frisk tvist. Men så reddes ting av selve slutten som er som den oppleves i boken. Filmen klarer også delvis å gi meg noe av den stemningen jeg fikk når jeg leste boken. Det gjør at filmen har gjort sine saker bra.

Jeg var ikke med på notene fra starten om at dette var en god film. Men jo nærmere og nærmere slutten vi kommer, jo mer overbevist er jeg om at dette var en ganske så underholdende og varm barnefilm. Det hjalp godt med de artige Oompa-Loompaene, Wilders eksentriske Wonka og alt det morsomme vi opplever i sjokoladefabrikken. Filmen har også en god del sjarme å spille på med utdaterte praktiske spesialeffekter som står i sterk kontrast til de skinnende dataeffektene bak dagens filmer. Jeg ruller en sterk firer på terningen for en filmatisering som er meget bra for sin tid, selv om den ikke ser helt ut som en veldig påkostet film.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering

• Beach Reporter
  • Arkansas Democrat-Gazette

Engelsk, Tysk, Fransk

David L. Wolper Productions

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»