Anmeldelse av Nurse Betty, amerikansk film fra 2000

Komedie, Thriller, Kriminal, Drama, Romantikk Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Såpeopera er selve livet i Bettys verden!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.07.2017]

Betty jobber som en servitør i en småby i Kansas. Hun TV er selve virkeligheten og da særlig såpeoperaen ‘A Reason to Love’ som opptar mye av hennes liv. Særlig liker hun den kjekke legen David Ravell som hun er forelsket i. Betty er meget snill, men har et dårlig ekteskap med en utro ektemann som driver lyssky forretninger på si. Betty har også en drøm om å en gang bli sykepleier, men hun mangler litt på utdanningen. En dag ser hun ektemannen bli knertet i hjemmet deres. Betty blir traumatisert av hendelsen, men glemmer drapet og pakker kofferten for å finne sin drømmedoktor. Med leiemordere i hælene inntar Betty Los Angeles. Men møtet med skuespilleren bak doktor David Ravell blir ikke som først ventet...

På coveret ser filmen ut som en komedie, men begynner veldig thrilleraktig med at to kjeltringer banker opp en fyr og tar skalpen hans før de dreper ham. Da begynte jeg virkelig å lure på om det var rett film jeg så på en periode, men så kommer filmen mer over i komedie etterhvert, men det tar rundt 55 minutter før filmen begynner skikkelig. Det er litt i det lengste laget for min del, men derfra og inn er filmen reint gull.

De første 55 minuttene føles litt for lange. Synes filmen godt kunne vært 20 minutter kortere eller mer. Det blir for lang oppbygning og et litt traust drama etter starten. Vi ser også litt lite til Morgan Freeman og Chris Rock i filmen. De er mer som birollefigurer å regne, og birollene er det mange av i filmen og mange virker nesten litt tilfeldig at de er med. Vi får også se mye av at Betty sitter hjemme og ser på såpeserien ‘A Reason to Love’ som hun er sykelig opptatt av.

Det jeg digger med denne filmen er situasjonskomedien som settes skikkelig igang rundt midtveis da Betty møter helten sin fra såpeserien hun ser på. Betty er skikkelig naiv og lever seg så inn i serien at hun tror det er på ekte i hennes livsboble. Hun har forelsket seg i Doktor David Ravell og det blir mange artige situasjoner rundt Bettys åpenbare missoppfatning av hvilken verden hun lever i. Ut av dette forekommer det mange morsomme og såre øyeblikk med Betty i sentrum.

Renée Zellweger (Kjent fra Bridget Jones Dagbok) spiller Betty Sizemore på en svært overbevisende måte. Hennes rollefigur har mange lag og er langt i fra en lett rolle og spille. Betty er både naiv, snill, lett sårbar og hennes rolle har mange lag som Zellweger mestrer til fingerspissene. Det er Renée Zellweger som gjør denne filmen verdt å se. Hun er herlig søt og en veldig dyktig skuespiller som imponerer i rollen som Betty. De andre rollene er mer med fordi de er kjente navn på plakaten. Morgan Freeman har dog noe sjarme, Chris Rock er som vanlig kjapp i replikken og leverer i komediescenene og til slutt har vi det kjente fjes som Greg Kinnear, Aaron Eckhart og Crispin Glover.

Når Nurse Betty først setter inn støtet blir den veldig morsom. Det er dog litt synd at komedien er så tungrodd i begynnelsen. I mine øyne hadde man ikke trengt dette thrillerelementet i filmen med mordet i begynnelsen. Det hadde vært mye bedre å satse alt på det filmen server best, nemlig den naive situasjonskomedien om Bettys forhold til såpeserier. Det virker nemlig som om filmen kaster seg inn i litt for mange sjangere i alt fra thriller, drama, kriminal, romantikk og til slutt også komedie. Men alt i alt er Nurse Betty svært severdig som komedie, men du trenger som sagt litt is i magen før dette tar virkelig av. Det gjør at det også er litt vanskelig å skulle sette et terningkast på filmen den begynner som en treer og er der lenge til litt over midtveis der filmen begynner å hoppe oppover i terningkast og avslutter på en god femmer. Derfor velger jeg å trekke litt å kaster en firer.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Hollywood.com
  • Austin Chronicle

USA, Tyskland

Engelsk, Spansk

Gramercy Pictures, Propaganda Films, Pacifica Film, IMF Internationale Medien und Film GmbH & Co. Produktions KG, ab'-strakt pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»