I en fremtidig verden hvor planeten er blitt overbefolket, innføres en ettbarnspolitikk overfor befolkningen. Når et sett med syvlinger blir født tar onkelen til de syv søstrene en avgjørelse om å holde dem skjult for omverdenen. Navngitt etter de syv ukedagene, blir løsningen å la dem alle opptre som kvinnen Karen Settman. Hver av dem kan kun gå ut en dag i uken, maskert som deres felles identitet. En dag kommer imidlertid ikke Mandag hjem...
Regissør Tommy Wirkolas andre store Hollywood-prosjekt har en imponerende rollecasting på plakaten. I hovedrollen står svenske Noomi Rapace som likeså godt spiller alle de syv søstrene!
Og la oss bare ta Rapace først som sist, for filmens aller sterkeste kort er nemlig hennes skuespill, variasjon og underholdningsfaktor når hun krangler eller sloss med seg selv, ganger 7 altså!
Enkelte av disse fornøyelige scenene er verdt å se filmen for i seg selv. Filmen er rent teknisk og visuelt en liten opplevelse med denne veldig sjeldne og spesielle søster-castingen, med alt hva spesialeffekter dette innebærer.
Filmen er ellers også god på å variere tempo, med mange hardbarka, typisk Wirkola-voldelige actionscener, samt at det også absolutt er morsomt å se norske skuespillere som Christian Rubeck og Pål Sverre Hagen leke med store navn som Willem Dafoe og Glenn Close.
Likevel er det noe litt for enkelt, b-filmaktig og uengasjerende med historien og øvrige karakterer i bunn her. Prinsippet og tematikken rundt overbefolkning, hungersnød og tilhørende problematikk på Jorden er interessant nok, men behandles altså alt for overflatisk og enkelt, noe som ikke gir filmen den tyngden og troverdigheten den burde hatt for å blitt tatt alvorlig.
Da er det altså godt at Rapace-søstrene sparker godt fra seg og tilfører et godt underholdningsgrep filmen igjennom. Wirkolas lek med historien mangler til slutt tyngden og de menneskelige engasjementsknaggene utover disse søstrene til å trollbinde noe veldig. Som underholdende sci-fi action funker dermed Whatever happened to Monday sånn helt greit.
(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)