Anmeldelse av Grosse Pointe Blank, amerikansk film fra 1997

Komedie, Kriminal, Romantikk Spilletid: 107 minutter

Herlig actionkomedie om en leiemorder med kjærlighetsproblemer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.09.2017]

Vi følger leiemorderen Martin Blank. Han vervet seg i militæret rett etter videregående skole, og tilbrakte fem år i CIA. Etter den tiden har han jobbet som leiemorder. Samme helg som gamleklassen hans skal ha 10-årsrenunion får Martin et oppdrag i hjembyen sin, Grosse Pointe. Martins psykolog anbefaler ham å nå benytte sjansen til å rydde opp i forholdet til gamlekjæresten. Debi, er nemlig den eneste damen han noen gang har elsket. Men ting blir ikke så enkelt når en rivaliserende leiemorder entrer byen...

Det å være leiemorder er kanskje ikke det mest romantiske yrket og går ikke godt sammen med en som vil være sammen med en vanlig og trygg mann. Kontrastene blir med andre ord store i filmen. Særlig får det romantiske aspektet i filmen mye å bryne seg på, men det er actionkomedien som blomstrer mest i filmen.

Jeg visste ingenting om filmen på forhånd og dette var mye morsommere enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Filmen underholder stort fra begynnelse til slutt. Den er bra morsom hele veien og har også passe doser med action underveis, og da særlig mot slutten. Det er flere godt koreograferte actionsekvenser underveis. Og til tross for at filmens handling kan virke noe mørk, så er dette virkelig en kosefilm med lun humor.

Reint teknisk sett er ikke dette en film en Oscar verdig, men situasjonskomedien er episk og sammen med skuespillernes sjarme fungerer dette til tusan. John Cusack er en dyktig skuespiller og kjører showet. Minnie Driver er også veldig søt og sjarmerende i filmen og danner et fin motpol til hovedpersonen. Cusack spiller herlig som leiemorderen Martin, som er langt mer følsom enn han først tror. Vi møter også Dan Aykroyd, fra Blues Brothers og Ghostbusters, i en spesiell rolle til å være ham.

Alt i alt var dette en film som underholdt stort fra begynnelse til slutt. Filmen er overraskende bra gjennomført i komedie og action-delen, men med litt medfølgende romantikk. Det gjør dette til et bra valg for både den kvinnelige og mannlige filmtitteren. Jeg ruller en forsiktig femmer på terningen og anbefaler dette varmt til alle komedieelskere. Det jeg likte godt med filmen er at den fungerer ypperlig som en situasjonskomedie, uten å bli for tullete. Tror nok filmen er best når du vet minst mulig om den på forhånd, men likevel er dette en film jeg gladelig ser flere ganger om det går litt tid i mellom.

[ I skrivende stund kan du se filmen på Viaplay ]

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Film.com
  • Globe and Mail
  • San Francisco Chronicle

Hollywood Pictures, Caravan Pictures, New Crime Productions

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»