Anmeldelse av Targets, amerikansk film fra 1968

Thriller Spilletid: 90 minutter

Den unge snikskytteren og det gamle skrekkfilmikonet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.10.2017]

Vi følger to vidt forskjellige personer. Den ene er en gjennomsnittlig ung mann, ved navn Bobby Thompson (Tim O'Kelly), som har gjort sitt elsk på traktering av våpen. Det hele tilspisser seg dog ytterligere, når Bobby får en indre trang til å skyte på levende blinker istedet for bokser skyteskiver. Bobby brenner alle broer med familien sin som han skyter før han skrider til verket med å finne smarte plasser der han kan snipe tilfeldige folk uten at de merker ham. Samtidig følger vi også det fiktive skuespilleren Byron Orlok (Boris Karloff). Han er et gammelt skrekkfilmikon som tenker å gå inn i de pensjonerte rekker etter at han har markedsført sin siste film. Det skal vise at den eldre skuespilleren og snikskytteren Bobbys veier skal krysses på et meget spesielt vis...

Alt åpner på en kino der filmen ‘The Terror’ fra 1963 vises, med det fiktive skrekkfilmikonet Byron Orlok i hovedrollen. Vi merker oss at Boris Karloff egentlig spiller seg selv i denne filmen, men filmskaperne har likevel valgt å gi ham et annet navn, i Byron Orlok. Det vises en del scener fra ‘The Terror’ i løpet av filmen, som huser stjerner som en aldrende Boris Karloff og en pur ung Jack Nicholson. ‘The Terror’er en skikkelig stemningsfilm av den gamle sorten med spøkelser, et mysterium, stormende vær og en stor borg på kanten av havgapet. ‘Snikskytteren’ står i stor kontrast til denne filmen og er en helt annerledes film som snor seg innom en rekke sjangere i alt fra drama, thriller til litt småskrekk.

‘Targets’, eller ‘Snikskytteren’ som den heter på norsk er en veldig utypisk film. Dette er Peter Bogdanovichs (‘What's Up, Doc?’ og ‘The Last Picture Show’) debutfilm. Filmen har en rekke særegne ting ved seg. Blant annet er kameraføringen ganske så spesiell, men kul til tider. Vi får en eksempelvis en scene der kameraet sveiper over gulvet med nærbilder der vi ser ting etter ting ligge å slenge, før vi ser en lapp på bordet der hovedpersonen, Bobby, har skrevet hva han har tenkt å gjøre. Historien om snikskytteren skal være løst basert på den virkelige tårnsnikskytteren Charles Whitman, som drepte sin mor og skjøt 14 fremmede mennesker i 1966 i Texas. Filmen er også aktuell i dag i forbindelse med den tragiske skytteren i Las Vegas som drepte 58 mennesker med våpen fra et hotellrom.

‘Targets’ er litt kort men solid lagt opp. Vi får tidlig i filmen se at Bobby Thompson har en noe usunn tilnærming til våpen og en trang til å bruke dem i de ondes tjeneste. Med det minner delen med Bobby Thompson litt om eksempelvis ‘Peeping Tom’ til tider, men det er også referanser til andre store verk som Alfred Hitchcocks ‘Psycho’ og Orson Welles sin Touch of Evil. Liker også hvordan Byron Orlok blir beskrevet som den gamle skrekken, og hvordan Bobby Thompson representerer det nye skrekkscenarioet med mer umotiverte drap med våpen.

Filmen har også en spesiell forhistorie, da produsenten Roger Corman gav klare instrukser om å bruke Boris Karloff i filmen da Karloff skyldte Corman to hele opptaksdager. Det ble også ønskelig å stille 20 minutter med råfilm fra ‘The Terror’ til disposisjon for Bogdanovich, som Corman regisserte noen år tidligere. Denne oppgaven løste Bogdanovich med bravur og skapte et genialt manus som knyttet Boris Karloff inn i filmen på en snedig måte. Vi får to parallelle historier som i utgangspunktet ikke har så mye med hverandre å gjøre, men som krysser hverandres vei mot slutten med en intens scene i en ‘drive in’-kino.

Dette er en film som skiller seg ut i mengden. Den begynner som et noe kjølig drama. Vi betrakter en ung mann og en falmet stjerne. I starten er det ikke lett å skjønne hvorfor vi følger disse to, men med den intense slutten og måten vi følger de to på er mesterlig sydd sammen. Historien om snikskytteren er litt spekulativ, men like fremt troverdig skildret på en fascinerende måte som gjør at vi ikke vet helt hva Snikskytteren kan finne på. Det eneste klare med filmen er at ‘Snikskytteren’ kommer til å bli avslørt og at han nesten ber om det, selv om han liker å holde seg i livet så lenge som mulig for spenningens skyld. Det gjør at denne filmen overrasket meg veldig i positiv forstand, særlig siden coveret så ganske standard ut.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Terror - Eldre stemningsfull spøkelseshorror

- Voyage to the Planet of Prehistoric Women - ...For en neve dollar mer!

Omtalespalte: Klassiker

• Reeling Reviews
  • One Guy's Opinion
  • GreenCine

Saticoy Productions

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»