Anmeldelse av I Am Legend, amerikansk film fra 2007

Thriller, Grøsser, Sci-Fi, Katastrofefilm Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Robert Neville er det siste mennesket i New York

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.10.2017]

I 2009 gikk et medisinsk eksperiment fryktelig galt. En forsker har funnet opp en kur mot kreft. Tre år senere er menneskeheten omtrent borte fra byene. I New York er Robert Neville det eneste mennesket igjen. Likevel er han ikke alene. For om nettene kommer det noen skumle menneskemonstre frem, og da må Neville barrikadere seg og kjempe for livet. Neville sender også ut en radiomelding hver dag for å forsøke å finne andre i samme situasjon som han selv, men ikke fått svar ennå. Neville er selv immun mot viruset og han forsøker å lage en kur for de muterte, men tiden begynner å løpe fra ham...

Jeg har sett denne filmen en gang før på kino, men tenkte å ta et gjensyn med filmen etter å ha sett de to første filmene. Filmen åpner med en actionfylt scene der Robert Neville kjører en rød sportsbil gjennom byen i stor fart i et helt tomt, øde og overgrodd New York. Han jakter med geværet sitt, men han må gi seg da solen begynner å gå ned og noen løver tar byttet hans rett foran nesen på ham.

Will Smith er kul i rollen som Robert Neville. Han gir oss en meget sjarmfull og menneskelig tolkning av det siste mennesket i verden. Neville beveger seg rundt med hunden sin som eneste selskap. Smith får brukt mye av potensialet sitt som skuespiller i denne rollen. Han har få å spille mot som det potensielt siste mennesket, men likevel klarer Smith å levere en dynamisk person jeg tror fullt og fast på.

Om nettene kommer det fæle zombielignedne monstere rundt i gatene. Det viser seg at et mutert virus raser menneskeheten. I kjelleren forsker Robert på en kur mot det muterte viruset. Han har også laget butikker med dokker i som han hilser på for å ikke føle at han er helt alene. Om dagene går han rundt å forsøker å finne forsyninger av ting og mat han kan bruke. Han sender radiomeldinger på alle AM-frekvenser for å se om han finner noen andre i verden. Robert hører på reggaemusikk og forsøker å holde motet oppe.

Filmen har en bra nerve i begynnelsen og jeg du lurer litt på hvordan de mutterte menneskene ser ut. Rundt 30 minutter inn i filmen får vi svaret. De er litt av noen monstre og overmenneskelig sterke og beveger seg superraskt. Med andre ord er det aldri noe du vil møte på i mørket. Disse skapningene tåler nemlig ikke lys og kommer kun ut i mørket. Hoverollekarkateren Neville fanger noen av dem som han bruker til forskning. Vi får også oppleve muterte hunder som er litt av noen monstre ikke ulik dem vi finner i Resident Evil. Liker hvordan filmen utvikler seg. I en rekke tilbakeblikk får vi se hva som har skjedd med mennesket før og under virusutbruddet.

Dette er den tredje gangen denne historien blir filmatisert. I mine øyne er denne filmen helt på høyde med sine forgjengere, om ikke enda litt mer gjennomarbeidet. Filmen har også et vakkert fotoarbeide og effektene er ganske okei og overlegen dem man finner i de to første filmene. Denne ligner litt på forgjengerne på enkelte punkter, men har også noen nye momenter som gjør at også denne filmen skiller seg ut. Liker også slutten som er litt forskjellig enn den vi finner i de to første filmene. Med andre ord har denne nyinnspillingen mye å fare med og spille på. Synes også denne filmen er enda mer raffinert enn de to foregående filmene som ikke hadde verdens beste sminke og effekter.

- The Omega Man - Ambinomutanter mot det siste mennesket
- The Last Man on Earth - “Someone else is alive in this world — but where are they? Where are they hiding?”

- Red Sparrow - Det gnistrer ikke helt av Lawrence og Lawrence
- The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 - Passe interessant punktum for Katniss og co.
- The Hunger Games: Mockingjay Part 1 - Sterkt, enkeltstående drama med nerve
- The Hunger Games: Catching Fire - Dødslekene gjør fremdeles vondt, godt-vondt.

- Lovende, men ikke legendarisk
- Will Smith is the Man!

30.05.2009 sier dreamrocker: Beste med Will er at han har bestemt seg for hva slags filmer han vil være med i. Eventyr og Actioneventyr, den type filmer som henter mest oppmerksomhet og samler flest folk. Man ser tydelig hans klare valg av roller i filmer som Independence day og Men in Black og Hancock.
30.05.2009 sier Pål Frostad: Enig i at Will Smith er em utrolig god skuespiller. Han kommer vi nok til å se mye til i framtiden.
30.05.2009 sier RoyaZ: Dette er en bra film med en bra skuespiller og en jæævla god handling. 6
01.01.2008 sier cuegirl: Interessant intro i filmen, og Will Smith spiller godt.
Som omtrent de fleste jeg har snakket med denne filmen om og de fleste omtaler jeg har lest sier jeg meg enig i at filmen begynner godt, og svikter sterkt fra midten til slutten.

Synes manuset og dialogen svikter under scenen "Jeg har savnet omgang med friske mennesker så mye, at når en dame endelig snakker til meg, og lager frokost på kjøkkenet mitt, så.. Rabler det for meg!! Hun stekte BACONET MITT!!!!"

Frisk vannforsyning i en verden som er "gått under"..

Fra kreftfri til vampyrlignende mutasjon..? Er denne filmen en fremtidsvisjon, en sci-fi-grøsser med tilnærmelser mot det overnaturlige, eller en film basert på det som har vært en original historie med et godt plot, uten store hull..?

En siste bønn ved helikopteret før familien skilles var ikke akkurat å forakte, selv om det kan klinge litt av den evige amerikanske tiltroen til at Gud. Men.. Senere i filmen fortsetter faktisk denne religiøse tilnærmingen seg, når Anna har hørt Gud snakke til henne. Eller er det bare Warner Bros som trenger en unnskyldning for at historien skal kunne gå sin gang uten at det skal være store hull som tilsier at det blir for TEIT....? Det som i midlertid ER teit, er å oppholde granater i en skuff i et rom hvor du oppbevarer en av disse "gale mutantene". Eller lå den bare der tilfeldigvis ganske kjekt tilgjengelig for å kunne skape en flott martyr?

Jeg føler jeg fikk servert en historie i langdrag som egentlig kunne bli fortalt på en halvtime. Samtidig skulle jeg gjerne hatt tre timer MER av filmen, bare for å fylle ut alle hullene og spørsmålene filmen bringer frem. Det blir liksom for tynt..

Grei underholdning, men en historie som skaper masse spørsmål rundt historien, og flere debatter om tvil og skepsis rundt filmen lover jo ingen 6-er..

Det jeg uansett levde lenge på var Batman vs. Superman-teaseren i filmen! Hurra!! Den kommer, den kommer!!
30.12.2007 sier Carl: Jeg er enig, filmen kunne ha vært mye bedre - spesielt når jeg kjenner til boka I Am Legend (1954), som forøvrig også er basis for manuskriptet for filmene Last Man On Earth (1964) og Omega Man (1971).

Jeg likte Last Man On Earth og Omega Man bedre, fordi disse bruker bokas skildring av de "vampyr-lignende" menneskene, istedenfor å ta den enkle veien ut med veldig skremmende karakterer. Føler historien kunne vært litt bedre om de smittede menneskene faktisk gjorde mer enn å bare hyle, skrike og bite :) I de tidligere versjonene var de vanlige mennesker som kunne snakke, resonnere og til og med arbeide med en kur på egenhånd.

Når det er sagt synes jeg dette er en veldig god actionfilm, og jeg skvatt en del ganger i kinostolen :)
30.12.2007 sier kjetil: Må si jeg ble meget skuffet over denne filmen... Will Smith spiller bra og effektene er selvfølgelig bra laget - men det hjelper lite når det egentlig er dårlig story og alt for mye dødtid. Enig med deg Pål at begynnelsen var lovende. Filmen er kanskje verdt å se - men ikke på kino.

• I Am Legend
  • Gamereactor.no
  • Trauma-magazine.com
  • filmportalen.blogg.no
  • Filmsnakk.blogg.no
  • Radioresepsjonen
  • 1000misspenthours.com
  • P4

Warner Bros. Pictures, Village Roadshow Pictures, Original Film, Overbrook Entertainment, Heyday Films, 3 Arts Entertainment, Weed Road Pictures, Heyday Productions