Anmeldelse av BASEketball, amerikansk film fra 1998

Komedie Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Bra morsom og rar komedie med gutta bak South Park

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.10.2017]

Vi befinner oss i en samfunn der amerikansk sport domineres av penger og makt. I det folket begynner å miste troen på sport, vokser en liten og ukjent ny sport frem. Sporten heter BASEketball og blir funnet opp av de to vennene Coop og Remer. Ved en tilfeldighet finner de opp sporten på en fest der to supre basketballspillere utfordrer dem til å spille om penger. FOr å ikke tape, finner de opp et nytt rart spill som de senere spiller i oppkjørselen hjemme hos seg selv. Sporten er formet av Coop og Remers latskap for å bruke kroppen. De vil heller skyte baller i kurven og ha det gøy med det. Deres nye sport blir superpopulær og med en milliardær med på laget tar det virkelig av og Coop og Remer blir de store stjernene i sporten...

Jeg hater sportsfilmer, men denne filmen var ganske moro likevel. Det fordi den bare har et skall av en sportsfilm. Selve sporten de spiller er ikke særlig fengende, men heller veldig rar som en blanding mellom basketball og baseball. Det morsomste med sporten er at det er lov å drive med usportslig oppførsel for å distrahere motstanderlaget, men det er grenser for hvor mange ganger dette får meg til å le. Etterhvert gjentar bare filmen seg selv i de samme distraskjsonspoengene. Men heldigvis har også andre kreative humorpoenger og det er de som gjør denne filmen virkelig verdt å se.

Filmens historie er ikke stort å skryte over, men de fleste vitsene er faktisk veldig morsomme. Jeg lo høyt og godt av denne filmen til tider. Det er noe med råheten i humoren, blandet med politisk korrekte og barnslige fakter som gjør dette til en gøyal film å se om du klikker med humoren. I mine øyne er denne filmen såpass gøyal og har gått litt i glemmeboken. Filmen kom heller aldri på kino, og jeg fikk tilfeldigvis høre om den gjennom noen venner av meg. Dette var mitt første gjensyn med filmen siden jeg så den på video da den kom.

Regien er ved David Zucker, bedre kjent som mannen bak filmer som ‘Hjelp vi flyr’, ‘Mannen med den nakne pistol’ og de seneste ‘Scary Movie’-filmene. Denne filmen er mer på det jevne, men humoren og manuset til Zucker er faktisk ganske moro. Du merker også at filmen begynner å dra på årene. Det ser du på klesstilen og all den typiske musikken fra 1990-tallet med Scatman Johns “I’m a Scatman” i spissen.

Trey Parker og Matt Stone har hovedrollene i denne filmen. De er gode på å servere humor og er nok for de meste bedre kjente som kreativiteten og gutta bak Comedy Centrals superserie: ‘South Park’. Gjennom filmen ser vi flere av guttas talenter også som musikkmakere i en spesiell sang som gjør mye moro ut av en liten scene i filmen. Ellers merker vi også når Trey Parker drar en Cartman når han skal forsøke å gjøre narr av en fyldig mann.

Humoren er ofte veldig snål og rar. Blant annet får en liten ung mann, ved navn Kenny, virkelig gjennomgå i filmen. Han blir både mobbet, banket og torturert, men han overlever og er tilfreds med å være en del av stjernelaget. Hans rollefigur er såpass over grensen til det komiske at jeg blir med på spøkene og ikke føler for mye med den stakkarslige gutten. Det blir også humor som sparker i alle retninger og mot barnearbeid og annet forkastelig i samfunnet. Ellers har filmen masse fine kropper å se på, både kvinnelige og mannlige. Du får også et glimt av Victoria Silverstedt som var årets Playmate da filmen kom ut.

Alt i alt var dette et overraskende morsomt gjensyn med en film jeg husket var sånn noenlunde. Filmen har holdt seg greit og er såpass rar at den fremdeles underholder bra. Om du er fan av typiske tullekomedier med rå humor er dette noe du ikke bør la gå fra deg. Dette er kanskje ikke noen klassiker og handlingen er utrolig dårlig, men det er vitsene, poengene og humoren som gjør denne filmen svært så severdig. Det gjør at jeg finner frem fireren på terningen og anbefaler filmen til komeidefansen, og ber dere andre styre unna.

- Scary Movie 5 - Langt morsommere enn de fleste anmeldere skal ha det til
- Scary Movie 4 - Scary Movie 4 er et lite skritt tilbake
- Scary Movie 3 - På sporet av noe morsomt igjen
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Top Secret! - Solid tullekomikk
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

03.05.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Blant de beste humorfilmene jeg har sett! :)

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• BASEketball
  • New Times
  • Detroit News
  • Globe and Mail

Zucker Brothers Productions

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«The Possession of Hannah Grace»

«Addams Family Values»