Anmeldelse av Office Christmas Party, amerikansk film fra 2016

Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 12 år

Office Christmas Party - Trailer 26.07.2016

Rølpete julebordkomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.12.2017]

Administrerende direktør Carol (Jennifer Aniston) truer med å stenge sin bror Clays avdeling. Clay (T.J. Miller) forsøker å redde avdelingen fra kroken på døren. Sammen med utviklingsdirektør Josh (Jason Bateman) tenker han å imponere en potensiell kunde med et firmajulebord. Planen er å dra i havn en feit kontrakt som kan redde avdelingen hans fra nedleggelse...

I front for denne komedien møter vi TV-stjernene Jason Bateman (Arrested Development), T.J. Miller (Silicon Valley) og Jennifer Aniston (Friends). Jennifer Aniston spiller den meggete sjefen fra helvete. T.J. Miller spiller hennes bror som er avdelingssjef i familiekonsernet. Det negative er han ikke har så mye å tilføre med sin ustrukturerte lederstil og hans store munn som konstant lover mer enn han kan holde. Jason Bateman spiller den nyskilte utviklingsdirektøren Josh som er lojal mot Clay.

Jeg trodde dette skulle være en spinnvill julekomedie, men filmen begynner svært labert. Det tar med andre ord litt tid før festen begynner. Med festen får du heldigvis litt moro. Der får du den mest sexistiske DJ-en ever som kommer med rimet ‘If you gonna fuck, do it in the parking lot’, etter å ha blitt irettesatt litt. Filmen forsøker å være politisk ukorrekt. Med andre ord en som hadde mistet jobben om de hadde jobbet i TV2 med sitt nedsettende sexprat som ikke egentlig egner seg på en arbeidsplass.

Filmen begynner med få dager igjen til jul og det er snø i luften. Men det er også der julestemningen slutter og rølpete begynner. Dette er med andre ord en partyfilm som forsøker hardt å pumpe ut poenger langt under beltestedet. Det blir ikke bedre av at alkoholen flyter fritt. Men vitsene er litt for tamme og flaue i lengden. Filmens plott er ikke noe mer enn det tittelen lover, og det er ikke nok til å underholde gjennom en hel film.

Dette forsøker å være en slags julebordets svar på ‘Hangover’, men er ikke morsom nok til å overbevise. Det er ikke nok å pumpe opp stemningen med partymusikk og rar dansing. Mye av humoren blir alt for billig til å overbevise, og jeg er en som elsker typiske komedier. Jeg synes ikke så mye om fjertehumor elelr 3D-printing av kjønnsorganer. Jeg hadde virkelig ventet bedre av regissørene som gav oss den artige filmen ‘Blades of Glory’ i 2007. Men denne filmen klarer aldri å levere noe i nærheten av den kvaliteten.

Jeg hadde håpet på at dette skulle være en gøyal julebordfilm, men filmen mangler både driv og morsomheter. Det gjør den såpass lite humoristisk og skuffende. Filmen er alt for grunn og direkte i humorstilen. Jeg tror faktisk at det hadde vært både kjekkere og morsommere å gå på julebord selv enn å se på dette mølet. Mot slutten får du også en unødvendig sidehistorie som drar litt for langt ut. Synd at Jennifer Aniston faktisk synker så lavt at hun må være med i slike nødkomedier som dette. Julestemningen er heller ikke stort å skryte av annet enn litt snø, noen julesanger og noen juledekorasjoner. Og selve slutten er også litt for lys og lite passende for en slik komedie.

- The Switch - Begynner bra men safer seg bort
- Blades of Glory - Typisk Ferrell

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Austin Chronicle
  • Boston Globe
  • Moovy.dk
  • Indiewire.com

«Rashomon - Demonenes port»