Anmeldelse av [Rec], spansk film fra 2007

Grøsser, Thriller Spilletid: 85 minutter

Litt nyskapende zombiefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.03.2009]

Det hele begynner som det ofte gjør i skrekkfilmer, med en trygg og god tilværelse. En ung kvinnelig TV-reporter og fotografen hennes følger et team brannmenn. Plutselig kommer det inn en nødmelding på stasjonen og hele teamet må ut på utrykning. De ankommer til en bygning der en eldre kvinne skal være fanget i sin egen leilighet. Da de kommer inn i leiligheten til den eldre damen føler de at noe meget merkelig er på ferde da damen går amok og biter en av redningsmennene....

Filmen er ganske unik og blir fortalt gjennom det håndholdte videokamera til TV-reporterens fotograf. Dette konseptet med håndholdt kamera har vi sett i Cloverfield og The Blair Witch Project fra før, men her er absolutt hele filmen filmet med dette kameraet. Denne effekten å bruke slik filming gjør at man føler seg litt mindre bekvem og litt dissy når en ser filmen og det hele blir en del mer spooky.

Jeg synes grunnen til den Zombielignende tilstanden i filmen er en av de bedre jeg har sett. Man opplever filmen som litt mer ekte en vanligvis i en slik film. Selv om man også her får den litt irriterende følelsen når folk oppfører seg slik jeg aldri ville oppført meg i en lignende situasjon. Alle mennesker er jo forskjellig og man kan selvsagt ha ulike reaksjoner, men man liker å tro at alle oppfører seg slik en selv synes er logisk.

Dette er en av de beste Zombie-filmene jeg har sett noen gang. Selv om jeg ikke er superfan av sjangeren, synes jeg denne filmen imponerte meg. Filmen bygger seg fint opp og får en stor finale som slutter meget skremmende. Man sitter igjen med at denne filmen hadde bra underholdning og formidlet ting solid.

- [REC] 4: Apocalipsis - Zombieondskap til havs
- [REC]³ Génesis - Bryllupsgjester zombiefiserer et selskap
- Quarantine 2: Terminal - Zombier truer et flypassasjerer...
- [Rec] 2 - Mer zombieondskap fra Spania
- Quarantine - Amerikansk remake av [Rec]

- [REC] 4: Apocalipsis - Zombieondskap til havs
- [Rec] 2 - Mer zombieondskap fra Spania

- Et spansk mareritt!
- Kreativ og frisk vri på zombiefilmen

18.01.2014 sier Pål Frostad: Jeg likte også denne filmen ganske godt. Litt lenge siden jeg så den sist, så føler det snart er på tid å se den på nytt. Liker kreative filmkonsepter som dette :)

• [Rec]
  • Trauma-magazine.com