Anmeldelse av L.A. Story, amerikansk film fra 1991

Komedie, Drama, Romantikk, Fantasi Spilletid: 95 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Romantikk - Les flere.

Romantisk komedie med surrealistisk humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.01.2018]

Harris K. Telemacher er den værmannen i en TV-kanal i Los Angeles. Der melder han sprø tullevær på en svært underholdende måte. Han er også hypokonder og har syv innbilte hjerteattakk på samvittigheten. Kona hans Trudi om ham, begynner å gå kraftig lei hverandre. Og da kona har stått i med en annen og Harris får nyss i det, jubler han. Nå er han endelig fri. Harris faller fa for den friske britiske journalisten, Sara. De er bare det at hun treffer sin eksmann for tiden. I vill desperasjon faller Harris i armene på en ung, søt butikkekspeditrise ved navn SanDeE. Men med tilfeldigheter nærmer han seg Sara igjen. Kan dette være den store kjærligheten?

Denne filmen fremstår som en sjarmerende komedie som tar pulsen på Los Angeles. Men stikk i strid med alt man tror underveis, så overrasker denne filmen mye i positiv forstand. Filmen er nemlig alt annet enn typisk romantisk komedie. ‘L.A. Story’ har nemlig sin helt egen stil som grenser helt opp det surrealistiske. Dette kan minne litt om tidlig Woody Allen til tider, bare ikke fullt så vellykket. Ting er i alle fall kreativt utformet av og med en Steve Martin i storform. Det er først i voksen alder at jeg har klart å sette skikkelig pris på Steve Martin som skuespiller. Han har mer for seg enn jeg trodde på forhånd og dette er en film som viser litt av hans potensiale.

Filmen er full av bilder på ting i livet og samtidig får du en guidet tur gjennom Los Angeles. Filmen har også sin helt egen humoristiske måte å skape humor på. Her får du sprø episoder der hovedpersonen går på rulleskøyter gjennom kunstmuseum og møter snakkende skilt. Han kjører også bil til naboen som bor ti meter unna og tar snarveier gjennom en rekke hager til jobben når det er kø. Vi får også se at det er en kø for å ta ut i minibanken og en ny kø for å rane kundene i minibanken. Ellers får du oppleve den unge, energiske og flørtene klesbutikkekspeditøren og Sara som alltid kjører på feil side av veien i det hun setter seg i bilen.

Liker hvordan filmen i dramastil med komiske elementer utspiller seg. Det er også noe dybde i filmen. Steve Martin kommer hele tiden med slående kommentarer og morsomme replikker. Det er en veldig vanskelig balansegang i filmen, som filmskaperne akkurat klarer å holde seg på linen, uten å bli for krampaktig. Skuespillerne gjør også en god innsats med Steve Martin i spissen. Ellers treffer du en hel del kjente navn som en solid innsats av Sarah Jessica Parker som SanDeE i tillegg til en rekke andre fjes om Chevy Chase (Hjelp det er juleferie!), Rick Moranis (‘Ghostbuster’ og ‘Kjære, jeg krympet barna’), Patrick Stewart (Star Trek) og Woody Harrelson (War for the Planet of the Apes og Natural Born Killers).

Alt i alt likte jeg denne filmen ganske godt. Likevel har jeg litt å trekke på småting underveis og filmen traff meg ikke helt like bra som jeg hadde ventet på forhånd. Humoren er tidvis veldig artig, men noen ganger grenser den til det litt for surrealistiske og da mister den meg litt. Likte historien i filmen, men skulle ønsket meg mer liv i fortellingen og filmskapingen. Likevel er dette en svært severdig film som gjør veldig mye riktig og skiller seg også bra ut i mengden av romantiske komedier. Derfor premierer jeg filmen med en sterk firer på terningen.

- The Bodyguard - En sikker vinner hos et kjærlighetssøkende kvinnehjerte

• L.A. Story
  • Internet Reviews
  • Filmcritic.com
  • Shadows on the Wall
  • Flipside Movie Emporium
  • ColeSmithey.com
  • Showbizz.net
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Bangitout.com
  • Scifimoviepage.com