Anmeldelse av Billy Madison, amerikansk film fra 1995

Komedie, Romantikk Spilletid: 89 minutter

Skolebenkmoro med Adam Sadler

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.03.2018]

Vi møter den late milliardærsønnen Billy som har sett på hele livet sitt som en lang fest. Men en dag sier faren at han tenker å gi bort ansvaret for familiefirmaet til en som jobber for faren. Men det liker Billy dårlig og spør hva han kan gjøre for å skjerpe seg. Svaret blir at dersom Billy fullfører skolen innen en kort tidsfrist, skal faren ta ham inn i varmen igjen. Det blir en tøff oppgave for Billy som aldri har fulgt med på skolen og bare har tøyset bort skolegangen. Kan den late og morofikserte Billy virkelig komme seg gjennom skolen og klare eksamen?

Adam Sandler spiller en onse. Og det har han gjort mange ganger fra før av. Personlig er jeg ikke så fan av Sandler når han gjør seg for mye til. Sandler viser at han er komiker og ikke skuespiller med denne komedien. Dette er med andre ord en typisk Sandler-film, og Sandler spiller igrunnen alt for likt i alle sine filmer, og dette er ingen unntak.

Synes ikke starten på filmen var så morsom. Det blir for mange dårlige spøker og for grunne poenger. Det blir også mye som føles litt for dumt, selv til å le av. Filmen kommer seg litt rundt midtveis. Da begynner vi å akseptere mer av denne barnslige rollefiguren Billy. Heldigvis føles filmen en del bedre mot slutten igjen. Da er Billy blitt forandret og er ikke like barnslig lenger.

Konseptet er svært enkelt og ikke særlig originalt heller. Jeg har sett lignende i ‘Back to School’ med Rodney Dangerfield, som er en langt bedre film enn dette. Det kuleste med ‘Billy Madison’ er dog reisen som Billy går igjennom iløpet av filmen. Han blir et bedre menneske og lærer av sine dårlige sider. Akkurat denne moralen er helt ok å få servert i filmen.

Filmens rammehistorie er helt grei, men jeg sliter litt med enkelte momenter i filmen. Særlig den tilgjorte kjærlighetshistorien i filmen. Jeg synes blant annet at det blir for billig og vanskelig å se hvordan en lærer kan falle for en elev som er såpass barnslig som det Billy er. Synes også det blir litt for åpenbart at det kommer til å gå bra til slutt. Det ødelegger litt for slike filmer med såpass enkelt plott

Filmen begynner med en slem Billy som spøker med alt og alle og ikke tar noen seriøst. Det blir heldigvis mer og mer hjerte i komedien etterhvert. Det er også litt moro å se når Billy tar skolegangen på så kort tid. Vi får også belyst hvordan skolen endrer seg gjennom klassetrinnene. Det har også vært en endring i hvordan de siste årene på skolen foregår i motsetning til da Billy gikk de årene. Men på den annen side er det rart at Billy skulle ha kommet så langt med å drite totalt i skolen første gangen han gjorde det. Det er et plotthull i filmen.

Jeg elsket Adam Sandler da jeg var yngre, og er fremdeles veldig fan av komedier, men er nok blitt mer kritisk med årene. Det er mange komedier som åpenbarer seg som litt for grunne på flere måter og det er nok Billy Madison et eksempel på. Liker best gjennomførte komedier. Jeg synes måten rollefiguren utvikler seg på i filmen ikke er særlig troverdig på noe vis. Synes også Adam Sandler ikke klarer å gjøre rollen sin på en god nok måte til at jeg skal akseptere ham som rollefigur. Men likevel er dette en helt ok film som blir bedre utover i filmen. Det gjør at jeg ruller en forsiktig treer på terningen for en film som har sine små komiske øyeblikk.

- Adam Sandler i storform

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Billy Madison

Engelsk, Spansk, Fransk

Robert Simonds Productions, Universal Pictures

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»