Anmeldelse av The Quick and the Dead, amerikansk film fra 1995

Action, Eventyr, Western Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Småtøff westernaction med kvinnelig hovedrolle

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.04.2018]

Året er 1878. Vi møter den røffe kvinnen Ellen (Sharon Stone). Hun rir inn i en liten lovløs westernby med tanke på å få hevn for en ugjerning i fortiden. Der blir den revolverkjappe kvinnen dratt inn i en dødelig revolverlek. Konkurransen går ut på å skyte motstanderen før den setter en kule deg. Den herskesyke Herod (Gene Hackman), har satt igang konkurransen der premien er 123 000 dollar. Det tiltrekker seg revolvermenn fra hele den ville vesten, som er der for å vinne penger og ære. Det er om å gjøre å være eneste levende når konkurransen er over. Men underveis forelsker Ellen seg i en kjekk og uselvisk revolvermann som blir tvunget med i konkurransen. Da må Ellen balansere hevntankene og beholde kjæresten. Det er ikke et lett regnestykke for å få til begge deler...

På 1990-tallet var det en liten oppblomstring i Westernsjangeren. Da kom filmer som ‘Danser med Ulver’ og ‘Unforgiven’. Denne filmen kom i kjølvannet av de nevnte store klassikerne, men ble ikke en like stor suksess. I alle fall ikke hos kritikerne. Men selv om dette ikke er den aller mest gjennomførte filmen, så er filmen både banal, litt kult og bra underholdende i all sin enkle blockbusterfremtoning. Filmens rammehistorie er svært simpel. Det er dueller og taperen dør. Så er det om å gjøre være igjen til slutt. Dette hørtes kanskje kjedelig ut, men gjennomføringen har mer ved seg enn jeg hadde forventet på forhånd.

Noe av det som gjør denne filmen severdig er det stjernespekkede stjernegalleriet. Det er også veldig kult med en tøff kvinnelig westernhelt til en forandring. Det var litt nytt på den tiden dette ble laget. Hun blir spilt av Sharon Stone som gjør en god figur som den edle revolverhelten som vil ha rettferdighet i regnskapet. Hennes kjæresteemne blir spilt av ingen ringere enn Russell Crowe som gjør en sympatisk rolle som en jordnær revolverkjekkas. Du finner også stjeneskuddet Leonardo DiCaprio i en av de større birollene som den unge, kjekke og kvikke revolvernerden. Filmstjernen fra Aliens og Terminator, Lance Henriksen, er også med å kaste glans over filmen som den best kledde og mest stilsikre blant revolvermennene. Sist men ikke minst finner vi en Gene Hackman i storform. Han spiller den uspiselige skurken i filmen på en troverdig måte. Det er ikke bare enkelt og han står for filmens aller beste rolleprestasjon med det.

Filmen er regissert av Sam Raimi, som har laget mye bra som inkluderer Evil Dead-filmene fra 1980 og 1990-tallet og Spider-Man-filmene fra tidlig totusentall. Denne gangen har han laget som en hyllest til Spaghetti Western. Her får du mye kul western i klassisk Sergio Leone-stil. Det er lange våpenkamper der motstanderne stirrer lenge på hverandre og med stor presisjon på våpenet. Du får mass kul revolveraction og vold. Det inkluderer at noen som skyter en kule tvers igjennom en mann, slik at det blir hull du kan se igjennom. Den visuelle stilen er også på plass. Du får også mange kule replikker av typen: “Damn i’m fast!”, levert av ange selvsikre råtasser med gunneren. Og med en del humor med på kjøpet frir denne filmen heftig til de store massene.

Denne filmen slår litt på stortrommen til tider til å ikke være blant klassikerne fra perioden. Men til å ha en såpass enkel historie i bunn har dette overraskende mye å slå i bordet med som underholdningsfilm. Actionen er kult fortalt og regissør Sam Raimi får dette til å treffe som en kule når dette er på sitt beste. Det er dog noen klisjeer som kan bli litt mye og som trekker ned inntrykket noe. Og selv om det mest er er litt rett frem, får du noen små tvister mot slutten som løfter filmen opp reint spenningsmessig. Men i det store og det hele var jeg storveis fornøyd med dette filmvalget som gjorde at jeg fikk renset hodet på en tanketom kveld.

- Oz: The Great and Powerful - Respektfull og visuelt lekker forløper
- Drag Me to Hell - Intens innpåsliten gammel dame søker hevn.
- Spider-Man 3 - Helt grei, men litt for langdryg
- Spider-Man 2 - Enda litt bedre enn sin forgjenger
- Spider-Man - Stødig superheltunderholdning
- Army of Darkness - Effektiv galskap!
- Darkman - Mørk og dyster superheltfilm
- Evil Dead 2 - Kreativ og surrealistisk galskap fra Sam Raimi
- The Evil Dead - Den spinngale hytta i skogen

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Westernfilm - Les flere.

• The Quick and the Dead
  • 80sreborn.com
  • BBC
  • Radio Times

USA, Japan

Engelsk, Spansk

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures), Japan Satellite Broadcasting Inc. (JBS), IndieProd

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»