Anmeldelse av No Retreat, No Surrender, amerikansk film fra 1985

Action Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

Van Damme er den ultimate badguyen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.04.2018]

Filmen åpner med en karatetrening. Der trener den unge tenåringen Jason Stillwell i sin fars dojo i Los Angeles. Etter treningen blir skolen oppsøkt av noen kriminelle karer som ønsker å innlemme karateskolen i sin egen kjede av skoler. Men Jasons far nekter og blir da angrepet og skadet av kampsportmesteren i russeren Ivan Kraschinsky. Det gjør at familien flytter til Seattle. Der får Jason tilpasningsproblemer, men en kveld hjemsøkes han av gjenferdet til Bruce Lee, som gir ham en grundig opplæring i hvordan man skal kjempe best mulig. Det gjør at Jason vokser som både menneske og kampsportutøver...

En del av kampscenene er svært varierende kvalitet. Noe ser kult ut og noe virker alt for konstruert og dårlig. Det er til og med noen scener der det brukes rask film for å utføre et karatetriks i kamp. Mot slutten kommer dette seg litt mer og det store høydepunktet i filmen er turneringen helt på slutten der mange utøvere virkelig får kjørt seg.

Med kun Van Damme på coveret gav denne filmen meg litt falske forhåpninger. Han er jo faktisk veldig lite med i filmen. Vi riktignok se ham helt på slutten og helt i begynnelsen. I turneringen er han i alle fall i sitt ess som den slemme, iskalde og hesynsløse russeren Ivan. Van Damme er med helt i starten og helt på slutten og spiller en liten men viktig birolle i filmen. Han har flere typiske kampsporttriks i filmen som den spagaten mellom to tau med skrittet i løse luften, som han er viden kjent for.

Filmen forsøker seg på å skape ungdomsunderholdning. Det blir litt flaut med rappingen og at ungdommene prøver å være krampaktige kule med breakdancemoves. Det blir også forsøk på krampaktig humor. Særlig er en tykk ungdom og en spenstig farget gutt det komiske alibiet i filmen. Den tykke gutten har ofte ketchup og sennep rundt munnen. Å se den fargede kompisen til hovedpersonen sitte å jukke på skrittet til hovedpersonen imens den fargede spiser is og hører på musikk imens hovedpersonen trener er en dårlig scene.

Hovedpersonen dyrker Bruce Lee og er til og med på besøk på hans gravsted. Filmen forsøker også å hedre kampsportlegenden Bruce Lee. Det at Bruce Lees spøkelse er med i filmen er noe døvt. En skuespiller som ikke ligner veldig mye, men som i alle fall er asiat, spiller rollen som kampsortmesteren. Han lærer opp hovedpersonen i hvordan man skal kjempe best mulig og bruke sine instinkter, reaksjoner og visualisere sine motstandere i en kamp.

Dette er meget b-filmaktig film som er noe preget av tiden den er laget under og filmen har heller ikke holdt seg så godt når jeg ser den i 2018. Dette er forsøk på en ungdomsfilm som aldri gir meg helt godfølelsen, som en karatekid-klone uten sjarme og skikkelig driv. Skuespillet er i alle fall ganske overdrevent. Hovedrolleskuespilleren har ikke så mye å bidra med. Generelt sett, ser filmen svært lite troverdig ut. Filmen kommer seg noe midtveis inn i filmen.

Det store høydepunktet er uten tvil turneringen mot slutten, veien dit er ikke alltid like overbevisende. Og helten må selvsagt bruke alt han har lært av sin læremester. Og ja, selvsagt er det ingen vei tilbake og ingen overgivelse. Filmen forsøker aldri å ta seg selv særlig alvorlig. Det er noe sjarme og humor underveis, selv om jeg synes det ble litt for mye av det gode. Det filmtekniske er i alle fall ikke på sitt mest kreative og kvalitetsbevisste. Men det som trekker mest ned er at filmen er såpass forutsigbar og ikke klarer å holde intensiteten oppe gjennom filmen, som er et dårlig tegn til en slik lett actionfilm å være.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Universal Soldier: Day of Reckoning - Mørkere og mer brutal Universal Soldier-film
- Universal Soldier: Regeneration - De gamle 1980-tallsheltene er fortsatt kule!
- JCVD - Van Damme overrasker stort
- Universal Soldier - The Return - Supersoldatene er kommet i ny og sikrere versjon...
- Timecop - Van Damme i tidsreiseaction
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Lionheart - Typisk 1980-tallsaction med Van Damme
- Cyborg - Van Damme hjelper en cyborg
- Bloodsport - Gøy 80-talls kampsportaction slik man nesten ikke får lenger

- DOA: Dead or Alive - Grei slåssaction, men mangler skikkelig historie
- The Transporter - Stødig action med sjarm som viser at regler er til for å brytes

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm

• Mikeymo.nl
  • Philm.dk

USA, Hong Kong

Seasonal Film Corporation, New World Pictures, Balcor Film Investors

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»