Anmeldelse av The Terminator, amerikansk film fra 1984

Action, Sci-Fi Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 18 år

Kul 80-talls sci-fi action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.04.2009]

Filmen begynner i 2029 der maskiner hersker på jorden og prøver å utslette menneskeheten. En Terminator som ser ut som et menneske blir sendt tilbake i tiden til 1984 for å drepe Sarah Connor. Sarah er moren til lederen John Connor som står i spissen for opprøret mot maskinene. Hvem kan stanse denne fryktfulle maskinen? Menneskeheten står virkelig i fare for å bli utryddet...

Dette er James Cameron sin debutfilm, og for en debut! En veldig god actionthriller nesten ingen dødpunkter. Konseptet er så utrolig tøft at en må klype seg i armen for å se at en faktisk ikke drømmer. Cyborger fra framtiden som griper inn i vår tid, både spoky og fengslende.

Det er utrolig hva man har greid å få til av effekter i 1984 for denne første filmen. Selv om T2 er overlegen på effekter og action, har man fått utrolig mye ut av denne første filmen også. Og dette til tross for et latterlig lavt budsjett for en slik film (6.5 millioner dollar) tar den igjen mye på velgjort fotoarbeid, god regi og bøtter av sjarm gjennom dens uberkule replikker.

Filmen fungerer godt på alle plan. Det er godt skuespill og gode dramasekvenser som bygger opp rundt konseptet og gir det dybde som får oss til å virkelig bry oss om det som skjer. Arnold Schwarzenegger er som skapt for rollen som den handlekraftige Cyborgen, med hans enorme fysikk og følelsesløse skuespill blir dette virkelig en innertier.

Jeg velger å gi denne filmen full pott av flere grunner. For det første er dette en veldig solid actionfilm. Effektene holder jo ikke helt dagens standard, men de er godt gjennomført og trekker ikke nevneverdig ned. Historien og konseptet er et veldig godt utgangspunkt for filmen selve filmen. Helheten er vel egentlig så god som man kan få det med det relativt beskjedne budsjettet filmen er laget på. Originaliteten er det heller ingenting å si på. Kort oppsummert en veldig godt fortalt historie med gode engasjerende karakterer.

- Terminator: Dark Fate - Linda to the rescue
- Terminator Genisys - Rotete tidsmaskin på det jevne
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Maggie - Svært dyster og feilslått tristesse med Schwarzenegger
- Sabotage - Brutal Arnold-thriller
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Collateral Damage - Typisk Arnoldfilm som aldri leverer varene
- Den sjette dagen - Fremtidsverden med ulovlig kloning av mennesker
- End of Days - Gjennomsnittlig film som aldri blir det helt store
- Eraser - Banal actionmoro som man forventer det med Arnold og kompani
- Bjelleklang - To fedre, men bare en actionfigur igjen til jul...
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Junior - Verdens første gravide mann
- The Last Action Hero - Actionfilmparodi som mangler litt signatur og sjel
- Total Recall - Bra kul sci-fi-underholdning
- Førskolepurk - Familieaction som aldri slår helt på stortrommen
- Tvillinger - Enkel 'feel good'-komedie
- Red Heat - Samarbeid på tross av kald krig...
- Predator - Den Usynlige Fiende - Marcho-action med en usynlig fiende fra rommet
- The Running Man - Gøy gammeldags action satt i en nådeløs sci-fi-verden som støtter seg på Stephen Kings bok i bunn
- Rått Parti - Forsøk på rettferdig action med en Arnold
- Conan ødeleggeren - Arnold gjør comeback som Conan
- Conan - Barbaren - Eventyrlig underholdning
- Hercules in New York - Arnolds første spillefilm er en real kalkun

- Avatar - Vakker gigant!
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- The Abyss - Mysteriet i dypet fasinerer oss enda
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi

- Kult sci-fi-mesterverk

02.02.2012 sier Lisa31: Elskar dem begge! Men enern er betre for Arnold passer best till å var en bad cyborg =)
30.01.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg Lisa31 i at dette er en svært god film og sykt bra laget for sin tid. Jeg liker filmen bedre og bedre for hver gang jeg ser den, men må si at T2 er hakket vassere selv om det var denne som begynte hysteriet. Den er blant mine favorittfilmer også ;)
30.01.2012 sier Lisa31: Verdens besta film!

• The Terminator
  • Time
  • Moviepie.com
  • Filmbasen.no
  • Krismunthe.wordpress.com
  • 80sreborn.com

Orion Pictures, Pacific Western

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Warrior Nun»