Anmeldelse av Balladen om mestertyven Ole Høiland, norsk film fra 1970

Eventyr, Komedie, Drama Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens

[Skrevet av: August Aresvik, Dato: 05.05.2009]
Legenden om mestertyven Ole Høiland som levde i første halvdelen av 1800-tallet. Han stjal fra de rike og sjarmerte kvinnene. Vi møter ham i mens han vandrer omkring på landeveien en varm sommer, og treffer sine fattige venner og kvinnene som forfører ham. Hans forbrytertalenter er på topp. Det hele kulminerer i historiens første og siste innbrudd i Norges Bank...

Den fattige bygdegutten Ole Høiland ble med morens hjelp og moralske støtte Norges myteomspunne inn- og utbryterkonge. Mestertyven levde på første halvdel av 1800-tallet og den kriminelle aktiviteten hans spredte seg fra den lokale kjøpmannens varebod til hvelvet i Norges Bank. Og nettopp dette innbruddet er det som har gjort Ole Høiland legendarisk, da det til dags dato står som det eneste.

Men Ole Høiland var også en kvinnebedårer, noe som ledet opp mot noen relativt omdiskuterte scener i filmen. Sett med dagens øyne er det imidlertid interessant å se hvor elegant og smakfullt dette er løst. Og regissør Knut Andersen har fremdeles mye å lære dagens unge norske regissører om unødvendig nakenhet.

Ca. 710 858 så Balladen om mestertyven Ole Høiland på Kino. Noe som er svært gode tall og understreker noe av suksessen som filmen har hatt.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Brent jord - En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film
- Nydelige nelliker - Som et komisk skudd i mørket
- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

• Balladen om mestertyven Ole Høiland

«Rashomon - Demonenes port»