Anmeldelse av Friday, amerikansk film fra 1995

Komedie, Drama Spilletid: 91 minutter

Fredagen som endret nabolaget...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.08.2018]

Filmen sparkes i gang med en farget mann som sier følgende: ‘Jeg vet at du ikke røyker gress. Men du skal bli høy i dag. For det er Fredag. Du har ingen jobb. Og du har ingenting å gjøre’. Da skjønner vi allerede litt av hva som kommer til å møte oss i filmen. Filmen heter fredag, og for folk flest er fredag bare en dag før helga. Men etter denne fredagen vil nabolaget aldri bli det samme...

Craig Jones er en ung mann som bor i Los Angeles. Han har nettopp mistet jobben etter å ha blitt tatt for å stjele. Han har ingen planer og henger på verandaen sin med sin beste venn, Smokey. Smokey er en bekymringsløs, skadelig narkotikahandler som selger for den psykopatiske dealeren, Big Worm. Smokey, som har røyket i stedet for å selge sin sending av marihuana. Big Worm truer da med å drepe dem begge hvis de ikke gir ham 200 dollar innen klokken 10. Nå er gode råd dyre...

Her får du morsomheter som at hovedpersonen slenger døren i tryne på Jehovas Vitne i form av to eldre damer som svarer med å banne før de går. Du får også noen absurde situasjoner som en far som sitter å presser og driter imens hovedpersonen må være på badet og høre om hans jobbfremtid. En stor muskuløs kar tar penger fra folk fordi han kan. Han kjører rundt på sin sykkel og bøller med folk. Du får også presentert en en streng og slibrig far som vil ha sønnen til å gjøre alle drittjobbene i huset.

Filmen er skrevet av Ice Cube sammen med Dette minner om en Kevin Smith-film bare med fargede personer i. Filmen er skildret fra mange forskjellige kameravinkler som skaper dynamikk i filmen på en flott måte. Chris Tucker er bra artig i filmen i en rollefigur med mye dop innabords og en god porsjon attityde, i sin første hovedrolle på film. Ice Cuber er ingen god skuespiller, men fungerer i greit denne filmen, som han selv har skrevet manuset til sammen med DJ Pooh. Filmen skal gi oss et inntrykk av det miljøet som Cube vokste opp i. Og for å gjøre det hele fullendt får du masser av herlig rappmusikk i filmen, fra store rappgrupper som eksempelvis Cypress Hill.

Regien er ved F. Gary Gray, som er mest kjent for filmen ‘Forhandleren’ med Samuel L. Jackson og Kevin Spacey fra 1998. Gray har dog ikke skapt noe mesterverk med ‘Friday’, men filmen er tidvis morsom og spennende. Den mangler dog det siste lille ekstra for at jeg virkelig skal omfavne filmen. Slutten er også både morsom og småforløsende for nabolaget, men jeg hadde forventet mer av filmen enn den klarte å levere. Jeg var også fan av Chris Tucker i ung alder og har alltid hatt en forkjærlighet for gangstermiljøer på film, men dette ble nok ingen innertier. Likevel synes jeg filmen var okei underholdende og anbefaler filmen videre til de som dyrker 1990-tallet og dets nostalgi. Synes også at historien i filmen er litt tynn og dette er mer en lettere komedie enn solid filmmateriale.

- Next Friday - OK kompisfilm

- Men in Black: International - På det jevne om mennene (og damene) i svart
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Law Abiding Citizen - Tullete og rotete om ”hevn”.
- Be Cool - Vær kul, men ikke FOR kul.
- The Italian Job - Action og spenning i en film som gjør jobben
- Forhandleren - Overraskende underholdende actionthriller av godt gammelt merke

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Friday
  • Arizona Daily Star
  • Martin Seth Filmblogg
  • TheMovieReport.com
  • Mountain Xpress
  • NewsBlaze

New Line Cinema, Priority Films

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»