Anmeldelse av Flammen & Citronen, dansk film fra 2008

Kriminal, Drama, Historie, Thriller, Krig Spilletid: 120 minutter

Danskenes Max Manus-film!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.05.2009]

Danmark er okkupert av tyskerne. Vi følger motstandsmennene som går under dekknavnet 'Flammen' og 'Citronen' i deres handlinger under krigen. Deres liv er som et innviklet spill der en ikke vet hvem som er venn eller fiende.

Man får følelsen av okkupasjon og krig i Danmark. Gestapo styrer gatene med jernhånd. Det faller motstandsmenn og angivere hver på sin side i blodige oppgjør. Dette er ikke den filmen som gir oss mest faktaopplysninger om krigen i Danmark. Vi får snarere innsikt i hvordan det kan ha vært å leve med overmakten så tett opp til seg samtidig som noen forsøker med alle midler å gjøre noe med den håpløse situasjonen.

Flammen og Citronen er to vidt forskjellige karer som har det felles at de er to dristige karer som nådeløst jobber som likvideringsmenn for en dansk motstandsbevegelse. Flammen er karakteristisk med sitt røde hår og Citronen kjører alltid Citröen. Disse to karakterene er både troverdig framstilt og særdeles vellykket castet i filmen på skuespillerfronten. Skuespillet er veldig godt både hos Mads Mikkelsen og Thure Lindhardt som hver for seg gjør en stor innsats. Det er også bra å se at det er framdrift i karakterene underveis i filmen og en får se nye sider med dem hele veien.

Historien er ikke bare rett fram og man får inntrykk i at alt kan skje som gjør det hele ekstra spennende. Det stilles også litt spørsmålstegn med motstandsmenn i filmen. Disse drepte også mennesker men de gjør det for en god sak? Det er en kompleks framstilling vi står over for her.

Man trenger ikke like så godt krigsfilmer for å se denne filmen fordi filmen ikke bare er en skildring av kjente danske motstandshelter, men også et velfungerende drama med mye innslag av god spenning og litt action. Dette er simpel tent dansk film på høyt internasjonalt nivå.

Se om film er på streaming:

- SuperClásico - Superklassisk feelgood

• Flammen & Citronen