Anmeldelse av Småspioner i 3-D (Spy Kids 3-D: Game Over), amerikansk film fra 2003

Action, Eventyr, Komedie Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 7 år

Små agenter fanget i et dataspill

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.11.2018]

Småspionene Juni og Carmen Cortez blir satt på deres mest utfordrende oppdrag noensinne. Etter at Carmen blir tatt til fange på innsiden av et dataspill, er hennes bror den eneste sjanse for å bli reddet ut av det digitale marerittet. Dermed legger Juni ut på en reise, inn i dataspillets verden for å redde sin søster. Problemet er bare det at han må nå det spillets siste ninå, "Level 5", for å lykkes med oppdraget. Og det blir langt tøffere enn han hadde sett for seg på forhånd...

Dette er den andre oppfølgeren til Spy Kids eller Småspioner som den heter på norsk. Handlingen sentreres denne gangen rundt Juni som blir sendt inn i et dataspill for å hente tilbake sin søster og stenge ned spillet. Når Juni blir sendt inn i spillet føles alt som virkelighet for ham i spillet. Igjen er det Robert Rodriguez som står for regien. Han har levert mye bra, men Småspioner-filmene er ikke på noen måte noen mesterverk.

Filmen er laget for å underholde i 3D, men virker ikke spesielt vellykket på den fronten. Det er en artig tanke å sende folk inn i et dataspill, men dette er ikke så kult som jeg hadde håpet på. Dataspillverdenen ser veldig fake og gammel ut, men det er ikke rart siden filmen er laget i 2003. Dette minner litt om en nyere versjon av Gressklippermannen når folk sendes inn i dataverdenen.

Det er med andre ord en del leking med effekter som filmskaperne ikke mestrer helt fult ut. Dette ser innimellom ganske kunstig ut. Liker når ting ser litt bedre ut enn det resultatet er her. Det kunne vært kult å se hva denne filmen kunne blitt til med dagens effekter, fordi dette ser litt utdatert ut. Det er dog mulig at dette skulle se ut som dataspillene alla 2003, men for min del fikk jeg nesten litt vondt i øynene av å se på dette.

Jeg er en leken voksen som ikke har det spor vanskeligheter med å se og underholdes av barnefilmer, men dette var ikke helt min greie. Da synes jeg faktisk de foregående Spy Kids-filmene var en del bedre. Du får dog oppleve slåssing med store slåssroboter, billøp med en rekke fantasifulle, motoriserte, virtuelle kjøretøy, kamp med lyssverd, surfing i lava og mye, mye mer.

Det bugner over av store stjerner i filmen. Men de fleste av dem har veldig små roller. Du får store navn som George Clooney, Elijah Wood, Selena Gomez, Sylvester Stallone, Salma Hayek og Antonio Banderas på rollelisten. Dessverre klarer de ikke å prege filmen nevneverdig med sitt nærvær. De vanlige skuespillerne i front er fremdeles Alexa Vega og Daryl Sabara. De er ikke veldig stødige som filmankere og klarer ikke å skape det store engasjementet som filmen trenger for å bli tatt seriøst som et stykke underholdning.

Jeg synes filmen sliter en del og klarer ikke helt å komme seg opp av den tidlige dataeffekthengemyren som gjør at filmen ikke henger helt med i tiden. Du kan se på dette som en veldig sped og tidlig versjon av Spielbergs 'Ready Player One', bare at Spy Kids 3 kommer til kort i alle mulige sammenligninger av de to filmene. Jeg er dog sikker på at dette kommer til å fenge yngre sjeler mer enn meg. Det jeg sliter med er at dette ikke er godt nok laget, som gjør at jeg draes litt ut av filmen. Det er heller ikke all sminke som ser godt nok ut den heller. Med andre ord holder ikke effektene mål lenger og det som sikkert var kult, nytt og spennende i 2003, virker nå helt utdatert og nærmest latterlig.

- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Småspioner 2 - Spionbarna på den mystiske øya
- Småspioner - Kreativ barnespionaction

- Alita: Battle Angel - Visuelt forførende actioneventyr
- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Machete Kills - Svært uhøytidelig apreget B-film-tøys!
- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Machete - Rå og brutal action
- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Once Upon A Time In Mexico - En morsom film man burde få med seg
- Småspioner 2 - Spionbarna på den mystiske øya
- Småspioner - Kreativ barnespionaction
- From Dusk Till Dawn - Moro med vold, blod, gørr og humor
- Desperado - Estetisk voldsunderholdning
- El Mariachi - Dødelige forviklinger

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm

• Småspioner i 3-D
  • Aftonbladet
  • Expressen
  • Helsingborgs Dagblad

Dimension Films, Los Hooligans Productions, Troublemaker Studios

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»