Anmeldelse av Ondskapen (Ondskan), svensk film fra 2003

Drama Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 11 år

Vakker, nydelig og rørende film

[Skrevet av: Victoria Larssen, Dato: 11.06.2009]
Ondskapen handler om 16 år gammele Erik Ponti som ikke har det så bra hjemme, og han lar det derfor gå utover andre. På grunn av problemene hjemme har han mye aggresjon, dette ender med problemer som gjør at han blir utvist .Han må derfor dra på internatskolen Stjarnsberg, som er skolen fra hans verste mareritt. Skolen har nemlig noe som heter kameratoppfostring, som man egentlig burde tro var positivt, men det er det nå altså ikke og det endre med de voldligste og skrekkslagne handlinger. Det skjer positive ting også. Erik oppnår et ganske sterkt vennskap med romkameraten sin Pierre. Gjennom dette vennskapet får han et nytt syn på verden rundt seg. Pierre er også ganske opptatt av Gandhis ikke vold. Erik også blir inspirert av dette. Erik opplever også kjærligheten med en han ikke burde på skolen, noe som går galt. Erik opplever mye vondt på skolen, men med tanke på at hvis han ikke fullfører skolen får han ikke gå på gymnaset, har han ikke noe annet valg enn å bite tennene sammen. Erik er i sentrum for ondskap og vold, for både i hjemmet og på skolen er ondskapen satt i system. På slutten skjer det så mye vondt og smertefylt for Erik sin del, og han sjokkerer oss alle, når han gjør et oppgjør med alt en gang for alle.

Fakta om filmen:
Hovedroller:
Andreas Wilson, Henrik Lundstrøm, Gustaf Skarsgård og Filip Berg
Aldersgrense: 15 år
Sjanger: Drama

Ondskapen er lagt til femtitallet i Sverige, noe man egentlig kan merke på måten de snakker, oppfører seg og går kledd.
Filmen er også ganske spesiell, med tanke på at den er basert på selvbiografien til Jan Gullous. Det får en til å synes synd på både hovedpersonen Erik og Jan Gullous fordi de begge på en måte gikk igjennom denne ondskapen.

Ondskapen er en vakker, nydelig og rørende film. Den får deg til å virkelig tenke og du reagerer på filmen. Du kan ikke annet en å føle med hovedpersonen og føle hvor vondt han må ha det. Det er nesten som du er der og opplever det hele, og føler sympati med ham. Selv om du egentlig sitter hjemme og kanskje ikke har opplevd noe i nærheten en gang.
Hovedtema i filmen er vold, og jeg synes filmen tar opp dette på en veldig bra måte. De viser hva vold kan gjøre og hva resultatene av dette kan bli. Den viser hvor langt mennesker er villig til å gå, og hva mennesker er villig til å gjøre. Jeg følt meg iallefall sjokkert og overrasket over hva de gjorde mot Erik. Alle var rett og slett rene ondskapen.

Skuespillerne var kjempeflinke. Du fikk følelsen av at dette var mennesker som var slik i virkeligheten, selv om du egentlig vet at de ikke er det. De spilte med slik en overbevisning, de gikk virkelig inn i karakterene sine og ga 100% hele tiden.
Skuespillerne satte virkelig sitt preg på denne filmen, med sine tolkninger av karakterene, og med den innlevelsen de bruker til å nå publikum.
Noen av skuespillerene var også kjente, han som spilte Silverhielm heter Gustaf Skarsgård og er sønnen til den kjente skuespilleren Stellan Skarsgård. Gustaf fikk også sitt store gjennombrudd på grunn av denne filmen.
Mange andre skuespillere fikk sitt gjennombrudd gjennom Ondskan blant annet Filip Berg som rett etter Ondskan fikk en rolle i Hip Hip Hora.
Gustaf og Filip og noen flere fikk sitt store gjennombrudd gjennom denne filmen, så da må jo skuespillerne ha gjort en bra jobb.

Virkemidlene i filmen gjør filmen spennende, den måten de bruker kamera på en måte sånn at du tror du er en av de som er der.
Måten de zomer inn på og går langt ut, gjør filmen mer spennende enn om den hadde vært helt lik hele tiden.

Jeg vil anbefale filmen til alle som er glad i filmer med sanne historier, og alle som liker drama med en god historie.

Filmen har fått aldersgrense 15 år på grunn av voldelige scener. Aldersgrensen er ganske bra satt, med tanke på filmen. Filmen passer til min aldersgrense, hvis noen finner den spennende, anbefaler jeg på den sterkeste og se den.

Jeg synes ondskapen er en ganske bra film, den er rørende, spennende og den vekker følelsene i deg. Da jeg så filmen la jeg spesielt godt merke til omgivelsene og tiden. Jeg likte godt måten de har fått frem tiden, filmen utspiller seg jo på 50 tallet, og det synes godt. Begynnelsen var spennende og du vil se mer av filmen, begynnelsen var også tankevekkende og interessant. Slutten derimot var overraskende og ikke helt slik som kan kanskje trodde at den skulle bli.

Se om film er på streaming:

- Quick - Ujevnt, men fascinerende, om Thomas Quick-saken
- Escape Plan - Gamlekara i fengsel engasjerer lite
- 1408 - Et langt register med undertrykte følelser i rom "1408"

- En av årets beste filmer
- Vennskap, kjærlighet, vold og rettferdighet

13.10.2007 sier karma: en sjeldent bra film som griper uten voldsomme virkemidler

• Ondskapen
  • Berlingske.dk
  • Filmanmelderen.no

Sverige

Svensk, Finsk

Moviola Film & Television, Svenska Filminstitutet (SFI), Nordisk Film- & TV-Fond

Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront