Anmeldelse av En julefortelling (A Christmas Carol), engelsk (britisk) tv-film fra 1984

Komedie, Drama, Familie, Fantasi Spilletid: 100 minutter

En av de mest gjennomførte versjonene av Christmas Carol

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.12.2018]

Filmen begynner med gravalvor i en tåkete storby. Gamle Marley er akkurat avgått med døden. Kompanjongen til Marley, Ebenezer Scrooge, driver utlånsbedriften videre med jernhånd. Scrooge er gjerrig og unner seg ikke noe selv. Ikke andre heller. Det får hans underbetalte bokholder Bob Cratchit virkelig erfare. Han lever kun for å tjene mest mulig penger og bryr seg ikke om andre. Men på julaften blir han hjemsøkt av en rekke spøkelser som forteller ham at han bør endre seg og sette pris på livet og de rundt ham. Vi får se hvordan det går med Ebenezer Scrooge, som er en hard nøtt å knekke og har et kaldt hjerte å tine opp...

Det er liksom ikke jul uten minst en versjon av Cristmas Carol. Denne gangen ser jeg TV-versjonen fra 1984-versjonen med George C. Scott, blant annet kjent fra klassikeren Patton fra 1970, som Ebenezer Scrooge. Han har en meget god innlevelse i sin rolle og gir mye av seg selv i rolleprestasjonen. Det gjør at jeg tror på Scott som spiller naturlig til tross for sin innlevelse.

Det skal også nevnes at dette er en TV-film, men du skal ikke henge deg for mye opp i den bemerkelsen, fordi dette bærer ikke preg av å være lite påkostet eller å oppleves som noe dårligere som en spillefilm på noe måte. Regien er ved Clive Donner, kjent fra ‘What's New Pussycat’ fra 1965 med Peter Sellers. Og Donner leverer en av sine beste filmer i karrièren med denne julefilmen.

Jeg liker veldig godt den klassiske Christmas Carol-fortellingen av Charles Dickens. Den fremstår som noe helt eget i julen. Filmen følger også boken ganske godt. Budskapet er det å gi og tenke på andre. Denne versjonen av Christmas Carol er en av de beste som er laget. Dette falt virkelig i smak. Elsker George C. Scotts tolkning av Ebenezer Scrooge. Digger også den sjarmfulle og søte gutten Tim som man alltid synes veldig synd på i alle versjonene av julefortellingen. Og ellers er det spennende å se hvordan historien fortelles i forhold til alle de andre filmene jeg har sett.

1984-versjonen av Christmas Carol er mer dramabasert enn de andre jeg har sett. Her er det ikke like mye fokus på komedie og filmen er ikke like hjertelig som de andre filmene. Særlig gjelder dette i begynnelsen. Filmen er også litt mørkere på sitt mørkeste. Siden dette er en julefilm, er det viktig å beskrive julestemningen filmen gir. Siden filmen tar plass for så lenge siden er det ikke like mye overdådig pynt i filmen. Men det synges julesanger, det er vinter og hvit jul i gatene og etterhvert kommer julestemningen mer og mer snikende.

Effektene er velfungerende. Spøkelsene er sminket og ser ganske kule ut. Du får også noen fiffige kamera og filmeffekter som er litt mer avanserte som et spøkelse som kaster seg ut vinduet og forsvinner, litt etter litt i mørket. Du får også noen gode lyseffekter og annet fiffig som ikke pleier å være så stødig i TV-filmer. Digger effektene med en skummel spøkelse som står under en bro med et tåkelagt bakke. Liker scenografien i filmen, som fremstår som meget god.

Dette er en glemt liten perle av en film. Filmen har flotte kulisser, solide effekter og stødig skuespill. Det gjør dette til den ultimate Christmas Carol-versjonen og en meget god julefilm i så måte som setter deg i rett stemning raskt. Filmen er kanskje ikke så feelgood som mange av de andre Christmas Carol-versjonene, men dette er likevel svært gjennomført i alle ledd. Det gjør at jeg virkelig anbefaler deg å se filmen, som i skrivende stund kan sees i sin helhet på Netflix. Men til tross for at dette har mye bra i seg, er det også noe som mangler for at filmen skal få full pott, men en finfin femmer fortjener Clive Donner for sitt helhjertede julefilmbidrag.

- A Christmas Carol - Animert forsøk på en julefilmklassiker
- The Muppet Christmas Carol - Muppets + Charles Dickens = Julestemning
- Skrudd - En morsom versjon av ‘A Christmas Carol’
- Et juleeventyr - Britisk versjon av juleklassikeren til Charles Dickens

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Derekwinnert.com

Storbritannia, USA

Engelsk, Portugisisk

Entertainment Partners Ltd.

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»