Anmeldelse av Et Juleeventyr (A Christmas Carol), amerikansk film fra 1994

Animasjon, Tegnefilm, Drama, Familie, Fantasi Spilletid: 49 minutter

Tegnet versjon av Chrismas Carol

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.12.2018]

Det er snart jul. Scrooge er en gjerrigknark som ikke unner noen noe, selv ikke til jul. Scrooges kompanjong er akkurat død og Scrooge driver utlånsselskapet videre. Scrooge har ansatt Larsen som jobber hardt hos Scrooge for luselønn. På selveste julaften blir Scrooge hjemsøkt av noen spøkelser som viser Scrooge hvordan han virkelig lever og hvordan han fremstår hos andre. Dette lærer Scrooge litt av en lekse på julenatten...

Jeg har sett mange filmadopsjoner av ‘A Christmas Carol’, og dette er en kortere tegnet versjon av den klassiske historien basert på boken til Charles Dickens. Tegnefilmen forteller den kjente historien på typisk vis uten å briljere. Man får mye gratis med å gjøre filmen som tegnefilm da spøkelser og annet er enklere å inkorporere i historien. Og selv om spøkelsene er okei tegnet, så er dette langt i fra så spenstig som jeg hadde sett for meg. Det er rett og slett litt lite som skjer. Det er også noen trauste sanger som føles mer som jammer enn krydder.

Dette er laget av et selskap som gjør profitt av å lage enkle produksjoner av mange populære eventyr og klassiske bøker i form av tegnefilm. Tegnefilmen er ikke allverdens å skryte av. Tegningene er enkle i streken og det er ikke alt for mange detaljer i bildet. Med andre ord er det ingen Disneystrek og animasjon bildet. Det er også litt hakkete animasjon. Fargene er også litt blasse og det lyser litt billig produksjon av dette lang vei.

Filmen er regissert av Toshiyuki Hiruma Takashi. Han står også bak andre eventyr som ‘Alice i eventyrland’, ‘Askepott’, ‘Pocahontas’ og ‘Rødhette og ulven’. Takashi har sikkert gjort sitt beste, men det blir ikke helt tegnefilmmagi av dette. Det skal dog legges til at dette selskapet er omtrent som tegnefilmens svar på filmselskapet The Asylum. Men selv om dette langt i fra er topp vare, så er det en viss kvalitet i dette, selv om det er enkelt laget. Og selskapet Goodtimes skal ha for dette forsøket på barneunderholdning

Det tekniske er ikke helt på topp. Lyden er litt uklar til tider på samme måten som bildet på DVD-en. Jeg så også den norskdubbede versjonen. Norsk dubbing har lenge vært i verdensklasse, men de norske stemmene er ikke akkurat sømløst lagt på i denne tegnefilmen. Med andre ord er dubbingen ikke akkurat kinokvalitet over. Musikken er også litt simpel med enkel synthesizerkvalitet over seg.

Mye hadde vært tilgitt om tegnefilmen ville gi en fin julestemning. Det er selvsagt hvit jul, men det kunne vært mer pynt i hjemmene. Dette blir med andre ord litt spartansk til tider. Filmen begynner med en del julestemning, men så blir det mer spøkelser enn julestemning etter det. Mot slutten blir det dog mer og mer julestemning når filmen beskriver juledagen. Det er også mye hyggeligere å få vist en raus Scrooge, uten at det burde være noen spoiler for de som har sett noe særlig julefilm.

Jeg føler ikke dette var den beste barneunderholdningen. Til det er dette litt for enkelt fremstilt. Det er jo en god moral i historien, men det stammer mer fra Dickens hovedverk enn at det er filmens fortjeneste. Til tross for at filmen bare varer knappe 49 minutter, føles dette faktisk litt dratt ut. Det gjorde dette litt småkjedelig uten at jeg fenges så mye av fortellingen heller. Med andre ord er dette en av de mest trauste ‘Christmas Carol’-versjonene jeg har sett. Med andre ord er dette skikkelig billig julemoro.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Et Juleeventyr

Engelsk, Norsk

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»