Anmeldelse av True Story, amerikansk film fra 2015

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 15 år

Mea Culpa

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 24.01.2019]

Basert på Michael Finkels grusomme historie fra virkeligheten. Når en sparket journalist i New York Times finner ut at Christian Longo, en mann som er anklaget for mord på familien sin, hevder å være ham, blir han nysgjerrig og begynner å møte Longo. Men etter hver finner Finkel ut hvor farlig Longo egentlig er.

Jeg har alltid hatt en mørk fascinasjon for “true crime”, spesielt serie- og massemordere. Da en oppdaget at filmen om Michael Finkels møte med Christian Longo var en sann historie, så pirret det nysgjerrigheten. Psyken til den type mennesker som Longo er veldig fascinerende å observere.

Den britiske regissøren Rupert Goold har både hatt regien, samt skrevet manuset sammen med David Kajganich og nevnte Michael Finkel. Filmen er basert på Finkels roman True Story: Murder, Memoir, Mea Culpa, som kom ut i 2005. Selve historien er allerede sylskarp, ført i pennen av den da utskjelte Finkel, og det medfører at manuset til True Story forteller en sterk og personlig historie - både om journalisten selv, og om Christian Longo. Regissør Rupert Goold gjør også en meget god jobb med å formidle historien i form av levende bilder.

Jonah Hill (Michael Finkel) og James Franco (Christian Longo) er de store hovedrollene i filmen. Det er ganske naturlig at det fokuseres mest på dem, men man skulle ønske at filmen var en halvtime lenger for å bedre kunne stifte bekjentskap med menneskene rundt de to. Felicity Jones (Jill Barker), Robert John Burke (Greg Ganley), Gretchen Mol (Karen Hannen) er blant rollefigurer som jeg skulle ønske ville fått litt mer plass i filmen. Når det er sagt, så spiller Hill og Franco såpass bra at man ikke nødvendigvis tenker så mye på det heller.

Hvis du synes filmen Capote (2005) var en godbit - basert på boken In Cold Blood, hvor forfatteren Truman Capote skriver om et kaldblodig mord på en familie i Kansas i 1959, så er sjansen veldig stor for at du vil synes True Story er et fascinerende stykke film.

Personlig triller jeg en femmer på terningen for True Story - jeg ble dratt veldig inn i historien og synes den var veldig engasjerende. Jeg skulle, som sagt, ønsket at filmen var en halvtime lenger for å bygge litt mer bakgrunnshistorie, men det er nærmest det eneste jeg føler trekker filmen litt ned. Ellers så er det en sterk og personlig historie i filmen, flott portrettert av Jonah Hill og James Franco, som er vel verdt å få med seg.

I skrivende stund så finner man filmen tilgjengelig på Netflix.

- Judy - Zellweger gnistrer som Garland!

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• True Story
  • Moviepie.com
  • Irishtimes.com
  • Radio Times
  • Wall Street Journal

«Rashomon - Demonenes port»