Anmeldelse av Sex Education - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2019

Komedie, Drama Spilletid: 45 minutter

Sex Education: Sesong 1- Gillian Anderson er fenomenal

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 31.01.2019]

Sex Education forteller historien om Otis (Asa Butterfield) som sliter med sexlivet. Hans mor Jean ( Gillian Anderson) er sexterapeut som har eget kontor hjemme, imens skolens bølle Meave ( Emma Mackey) er i et forhold til skolens populære svømmer Jackson ( Kedar Williams- Stirling).  Eric ( Ncuti Gatwa) er Otis homofile venn, som stadig prøver å hjelpe Otis med å bli kvitt jomfrudommen. Sex Education handler om sex, og bare det.

Netflix sin nye serie handler om et tema som den dag i dag er aktuell for alle. Dette er også en lærerik serie som tar opp temaer folk flest lurer på angående temaet. Unge ukjente skuespillere får lov til å skinne i TV-ruta. Spesielt hovedpersonen som spilles av Asa Butterfield. Netflix har de siste årene produsert innhold som har fått mye kritikk, i fare for at folk skal gjøre det samme som skjer på skjermen. Bird Box er et slikt eksempel. Nok om det. Sex Education er en sterk og flott opplevelse, som bygges opp til å bli en skikkelig seriefavoritt hos undertegnede.

Jean spilles av X- Files stjernen Gillian Anderson
Selv om det er de unge som dominerer i serien, er det også noen litt eldre skuespillere som imponerer stort. Skuespilleren som har den mest imponerende voksne rollen i serien er Gillian Anderson. Spesielt kjemien hun har med sin medskuespiller Butterfield er en fryd å se på skjermen. En annen morsom situasjoner det er spennende å følge, er Jeans sjalusi til det Otis gjør på fritiden.

Netflix har med denne castingen truffet blink, for med et manus som blir styrket av castingen, er det bare å ta av seg hatten for. All sexterapien moren har hjemme, sørger også for at hun blir forelska i mange av klientene sine.
En av de hun får aller best kontakt med er Jakob (Mikael Persbrandt). Dette er også et spennende punkt å følge videre i serien. Otis synes det er litt pinlig at moren har kontor hjemme i fare for at det skal ødelegge hans tiltro til temaet.

Serien bygges opp mot en kjærlighetshistorie
På skolen får etterhvert Otis et godt vennskap til Meave, selv om hun er en person man ikke akkurat blir glad for å treffe. Meave ser en eller annen godhet i Otis. Hun blir så interessert i ham. Hun får vite at moren til Otis er sexterapeut, så hun foreslår for han at de kan starte opp en egen sexklinikk på fritiden, der de får inn klienter- i all hovedsak elever ved skolen, som sliter litt på privaten. Mot betaling selvfølgelig. Otis går motvillig med på det, og plutselig får han muligheten til å følge i morens fotspor. Også her er kjemien bra.

Sesongen bygger videre på vennskapet deres, som til slutt kanskje vil føre til kjærlighet mellom de to. Må også nevne bestekompisen til Otis, Eric (Ncuti Gatwa). Seriens humor får vi da disse to er sammen. Eric er en person som selv sliter litt med sitt liv. I likhet med Otis er han usikker på seg selv, men vennskapet hans til Otis gjør sitt for å bygge opp denne usikkerheten.

Serien tar seg god tid med rollefigurene
Seriens aller sterkeste side er at manusforfatterne tar seg god tid med hver enkelt rollefigur. Vi blir introdusert for hver enkelt, samtidig som vi får et innblikk i deres liv. Sex Education har også et fenomenalt manus, der serieskaperne ønsker at seeren ikke skal forvirres over hva hver enkelt person sliter med. Seriens regi er det Kate Herron og Ben Taylor som står for. Etterhvert som sesongen utspiller seg, kommer det nye rollefigurer som vi blir introdusert for. Disse spilles også av dyktige skuespillere. Alt dette gjør at Sex Education føles veldig troverdig, og komikken blandes inn akkurat der serien trenger et lite morsomt tilskudd.

Sex Education er en serie som bare må testes ut. Den innehar sterke og solide skuespillerprestasjoner, der Gillian Anderson stikker seg frem som den beste voksne prestasjonen. Dette er en ungdomsserie som passer godt til den litt eldre målgruppen også. Men for all del, se denne alene. Det kan bli pinlig å se denne sammen med foreldrene sine. Jeg storkoste meg med denne sesongen, og kan ikke vente til sesong to kommer.

[ Hele sesongen av Sex Education kan strømmes på Netflix ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Sex Education