Anmeldelse av Big, amerikansk film fra 1988

Komedie, Fantasi, Familie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 11 år

Tenåring i voksen kropp...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.03.2019]

Vi treffer 13 år gamle Josh, som skulle ønske han var voksen. På et tivoli finner Josh en ønskemaskin som han putter en mynt på og ønsker seg å bli voksen. Dagen etter våkner Josh opp som en 30 år gammel mann. Det skaper en del problemer for Josh, da han ikke kan gå på skolen og blir jaget hjemmefra av sin mor som tror han er en innbruddstyv. Det ender med at Josh drar til New York og får seg jobb på en leketøysfabrikk. Der gjør han lynkariere da han har naturlige evner å vite hva gutter ønsker seg av leketøy. Likevel er ikke livet enklere for Josh når han er voksen. Kjærligheten blir blant annet en utfordring for den usikre 13-åringen i en forvokst kropp...

Filmen åpner med en gammeldags PC med et rollespill som ikke følger helt dagens standard på noe vis, men som sikkert var imponerende når denne filmen kom ut. Vi blir tatt med til en tid som minner mer om min oppvekst uten mobiltelefondominans. Hovedpersonen er for liten til å ta berg og dalbane, og alt handler om å imponere damene. Derfor skulle han ønske at han var større.

Dette er en god gammeldags stemningsfilm. Vi snakker en ønskesimulator som ikke er plugget i og et uvær om natten. Det blir moro når voksenønsket blir en realitet. Dette er et veldig artig premiss for filmen. Det er også mye kule momenter i filmens handling. Vi snakker en gutt i en tredve år gammel kropp. Han prøver ut voksenlivet, og får sin første lønning. Det blir mange artige scener som den med dansepianoet eller hopping på trampoline.

Men dette er også en veldig artig kjærlighetsfilm. Vi får historien om en voksen mann som leker med alt og alle. Dette er en bra romantisk film. Liker squashkampen der hovedpersonen kommer i krangel med han som skal være eksperten. Liker hvordan filmen beskriver en unge i voksen kropp. Det skaper mye gøy. Liker også dramaet i filmen om det å vokse opp og hva man mister når man blir voksen for raskt. Slutten er også meget søt, engasjerende og vakker med passende klassisk vri.

Skuespillet er solid, særlig hos Tom Hanks, som spiller utrolig bra i denne filmen. Han spiller ungen i kroppen hans på en meget leken måte. Han har mange fakter i seg som gjør at han på en ganske troverdig måte spiller rollen sin uten å overspille. Hanks gjør filmen veldig verdt å se. I andre roller finner vi kjente skuespillere som Elizabeth Perkins, John Heard og Jon Lovitz.

Denne filmen kunne vært bedre, men likevel var det mye som appellerte til meg ved filmen. Digger at filmen har et stort hjerte og aldri går over streken til det vulgære, men hele veien føles bra sømmelig og likevel morsom og utfordrende. Humoren er også tilstede, selv om den ikke er superfremtredende. Alt i alt likte jeg dette svært godt og tematikken i filmen går aldri av moten. Filmen er koselig tvers igjennom.

- En klasse for seg - Kvinner i proffliga for baseball
- Oppvåkningen - Robin Williams som legen vs Robert DeNiro som pasienten

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Big
  • Biojensen.dk
  • Fast-rewind.com

20th Century Fox, Gracie Films

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»