Anmeldelse av Triple Frontier, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Drama, Kriminal, Thriller Spilletid: 125 minutter

Ekssoldater på actionfylt oppdrag

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.06.2019]

Vi følger fem tidligere spesialsoldater som bor i USA. De lever alle kjedelige liv og ønsker seg mer handlekraft i hverdagen og form av mer cash i kassa. En av dem koker i hop noe han tror er en vanntett plan om utføre et ran av narkopenger på landsbygden et sted i Sør-Amerika. Pope har dog fått nyss i at en narkoboss skjuler seg i et hus dypt inn i jungelen sammen med alle pengene. Han får med seg sine tidligere soldatvenner i Ben, Ironhead, Redfly og Catfish. Men dessverre går ikke alt etter planen og da må troppen straks justere planene sine i kampen for å overleve...

Dette er en Netflixfilm som forsøker å satse stort i lett actionterrenget. Filmen har stjernen Ben Affleck på plakaten for å selge filmen og en del andre kjente fjes som ikke har like kjent navn som Oscar Isaac, Garret Hedlund, Charlie Hunnam og Pedro Pascal. Filmen spiller på alle de typiske klisjeene i narkospill og narkofilmer. Dette prøver å være en slags ny og oppdatert versjon av Tre Konger i Brasil, men klarer aldri å nå opp til nivået til George Clooney-filmen.

Filmen har et meget simpelt manus, med en historie som er svært banal. Plottet har noen små tvister, men de er så ørsmå at de knapt kan kalles tvister. Filmen er veldig slik man forventer, bare litt enklere. Ting glir utrolig glatt og så er det bare dumskap som gjør at rollefigurene treffer på utfordringer. Vi får blant annet se at grådighet ikke lønner seg i lengden.

Som actionfilm er dette ganske grei skuring. FIlmen er mye bedre enn mange av b-filmene som det spyes ut eksemplarer av hele veien. Filmen har et triumfkort og det er at den er godt laget, teknisk sett, så får det heller være at manuset ikke henger på greip. Actionen er litt småkul til tider, men dette minner egentlig mest om et dataspill, enn en typisk film. Filmen er dog noe lang og kunne vært kortet ned, men jeg skjønner at filmskaperne vil forsøke å gi oss litt tid med rollefigurene også før de drar på oppdrag. Slutten er også i enkleste laget, men fungerer på et vis likevel.

Filmen underholder ganske greit og skårer høyt på banalhet, men viser at det går an å dyrke det enkle i riktige mengder og få en grei film ut av det. Dette gir nemlig gutta ganske god valuta for Netflixabonementet sitt, og serverer oss en film som gjør jobben sin en dag du trenger hjernedød underholdning.

Handlingen er såpass rett frem at filmen passer greit å snakke sammen mens man ser og ikke gå glipp av en eneste bit. Det er dog actionen og spenningssekvensene som gjør denne filmen verdt å se. Filmen forsøker seg også mot slutten å kjøre moralske triumfkort. Alt i alt er dette en enkel moro, og derfor er jeg snill og ruller en meget forsiktig firer på terningen.

Terningkast: 4-

- A Most Violent Year - Et høyst tidsriktig og stillferdig år