Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Made in U.S.A, fransk film fra 1966

Kriminal, Mysterie Spilletid: 90 minutter

Kunstnerisk og politisk film fra Godard

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2019]

Paula Nelson annkomer Atlantic-Cite for å møte sin elsker Richard Politzer. Der får hun vite at Richard er død, men hun bestemmer seg for å undersøke saken nærmere. På et hotellrom møter hun Typhus, som hun ender med å slå ned med en stiletthæl og gjemmer i skapet. Senere blir hans lik funnet i leiligheten til forfatteren David Goodis. Da blir Paula arrestert og forhørt. Etter dette møter hun mange gangstere...

Annonse:

Da var tiden kommet for å se nok en Jean-Luc Godard-film. Han er en filmskaper som lager meget særegne filmer, og da særlig på måten de blir fortalt på. Lydbildet i ‘Made in USA’ er litt overavansert med lyd fra fly, biltrafikk, skrivemaskiner, snakking og enkel gitarspilling samtidig. Begynnelsen på filmen er veldig dialogdrevet med lange diskusjoner og samtaler, og dette fortsetter litt gjennom filmen. Det visuelle er også på plass i filmen med mye kul fargebruk i sterke farger i brytning til det mer naturlige.

Filmen er uoffisielt basert på romanen ‘The Jugger’ av Richard Stark, men Godard betalte aldri bokens forfatter og da ble filmen nesten ikke vist eller utgitt i USA, som følge av dette. Filmen skal ta plass på et ukjent sted i fremtiden en gang, mulig rundt 1969. Godard skal ha uttalt at alt man trenger for å lage en god film, er et våpen og en pen dame, og i denne filmen får du nettopp disse ingrediensene, men om filmen klarer seg med kun så sparsomme virkemidler er jeg heller litt tvilsom til, særlig etter å ha sette denne filmen. Men det er dog ingenting i veien med kvinnen. Hun er veldig pen og kan spille godt. Der viser Anna Karina høy klasse i så måte, men er det nok?

For min del var denne filmen litt som ‘lekser‘ for meg. Man må følge så godt med og så er det så utrolig mye dialog på fransk som jeg ikke forstår og da må lese mye teksting samtidig som jeg følger med på det som skjer i bildet. Det kan ofte være en utfordring i seg selv. Alt føles litt merkelig til tider, men så er jo dette laget av Jean-Luc Godard, og da overrasker ingenting meg. Og da særlig ikke de overtyngde kunstneriske sidene med filmen. Filmen var en del annerledes enn jeg hadde trodd. Mange av de andre filmene til Godard har vært en del mer underholdende enn dette. Dette var igrunnen litt traust og kjedelig i lengden. Filmen virker litt for stillestående, med lite driv og alvorlig i presentasjonen. Og det blir for mye politisk babbel og annet snakk som ikke interesserer meg katten.

Filmen er ikke direkte dårlig, men føles ikke appellerende nok til å være i nærheten av noe klassiker, og selv til Godard å være, føler jeg han har laget mange langt bedre filmer enn dette, men filmen er dog noe annerledes enn mye av det andre som er laget, men på en veldig sær og lite populistisk måte. Det er nesten som om Godard lar oss pines i kjedsomhet og vil at vi ikke skal stimuleres så mye, eller eventuelt at filmen kanskje går oss langt over hodet? Filmen har ikke mange scener som jeg husker etter å ha sett filmen. Det måtte i så fall være den rare scenen med en bandasjert død mann med bare blod, øyne og kranie som vises. Noen ganger får vi også servert naken sang i filmen imens de involverte ser på hverandre og tenker på inntrykkene sangen gir.

Konklusjon
Filmen har fått relativt gode kritikker, og kanskje dette var en god film en gang i tiden, men dette er ikke noe som på noen som helst måte appelerer til meg i dag, og det selv ikke om jeg er vant til å se det meste av film. Jeg skjønner at dette aldri nok var noen publikumsvinner, for makan til innadvent film skal man lete lenge etter. Dette var omtrent like gøy som å lese en lang tekst om noe vrøvl uten noen form for illustrasjoner. Jeg skjønner ikke helt hva Godard ville med denne filmen, for dette kan vel sikkert betegnes som kunst, men filmen er svært lite god til å kommunisere med seer. Jeg synes dette bare ble så ‘drita’ kjedelig at jeg hadde problemer med å følge med på annet enn det som skjer i bildet. Men jeg skal la tvilen komme filmen til gode og muligens er dette en joker for den som er veldig interessert i smart dialog og liker å følge med på alt som snakkes om her, og derfor velger jeg å være litt snill og gi filmen en treer på terningen, fordi filmen var ganske greit filmatisk laget, selv om innholdet ikke var særlig spennende. Det føles nesten som Godard her har kokt suppe på en spiker.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Oh, Woe is me - Godard med spørsmål rundt hva Gud er
- Detective - Godard med leken snakkefilm på et flott hotell
- First Name: Carmen - En moderne versjon av den den kjente operaen Carmen
- Passion - 1980-tallsforsøket på metakunstfilmen fra Godard
- Alphaville - Kunstig intelligens med Jean-Luc Godard
- Min venn, Pierrot - Vi er skapt av drømmer og drømmene skapt av oss...
- Skapt for kjærlighet - Godards film om en spesiell filmproduksjon
- The Little Soldier - Presset til å drepe...
- A Woman Is a Woman - Hun vil ha barn og han nekter...
- Til siste åndedrag - Tidenes beste b-film ser ut som en klassiker fra øverste hylle

Diskusjon

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Dette er en omtalespalte der vi trekker frem gode filmer fra filmskapere utenfor Hollwood.
Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,3 av 6 - 19 stemmer)

Kritikker i media

  • Made in U.S.A
  • slantmagazine.com
  • Movie Metropolis
  • Los Angeles Times
  • EmanuelLevy.Com
  • The New York Times
  • Timeout.com
  • Filmcritic.com
  • Boston Globe
  • Ozus' World Movie Reviews
  • TVguide.com
  • Q Network Film Desk
  • Cinemania
  • Filmfront
  • Boxoffice.com

Land:

Frankrike

Språk:

Engelsk, Fransk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

 
 

«Terminator: Dark Fate»

 

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

 

«The Possession of Hannah Grace»

 

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.