Anmeldelse av Stranger Things - Sesong 3, amerikansk tv-serie fra 2019

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 60 minutter

Stranger Things - Sesong 3: Spoiler-anmeldelse/analyse

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 10.07.2019]

Stranger Things 3 er skapt av Matt og Ross Duffer sammen med Shawn Levy. Anmeldelsen inneholder spoilers og er veldig lang, for mye er gått igjennom i stor detalj. Derfor har jeg delt den inn i underoverskrifter, så du kan hoppe til det du ønsker å lese om. Hvis du ønsker å lese alt er det selvfølgelig også mulig.

Hele anmeldelsen vil jeg komme med poenger om hvorfor temaet til denne sesongen er kjærlighet. Dette var noe jeg ikke forventet fra sesongen. Skaperne har sagt at sesongen var «the summer of love», men de tok begrepet til steder jeg ikke forventet. Jeg kommer til å peke ut plotlinjer som virker uviktige i forhold til the upside down, men som er utrolig viktig for karakterene. Kommer også til å skrive om resten av sesongen.

Jeg kommer dog ikke til å nevne alle spoilere i denne anmeldelsen, men det er rett og slett fordi at jeg føler at det ikke er nødvendig. Det er noen ting jeg også har nevnt i den spoilerfrie anmeldelsen som ikke er med her. Anmeldelsen/analysen tar for seg de viktigste temaene og budskapene i sesongen. Etter min mening.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Mike, El og Max del 1

Her kommer jeg til å gå igjennom visse scener som omhandler forholdet mellom Mike og El. Jeg drar også inn Max siden hun spiller også en stor del av det. Karakterene har nå vokst opp en del. De er ikke små barn lenger. Dette betyr mer kompliserte kjærlighetsforhold. Serieskaperne gjorde en god jobb med å konstruere en historie som føltes ordentlig. Historien handler om at tenåringer gjør feil. Det handler om det veldig spesielle båndet mellom El og Mike. Skaperne har også passet på å lage en historie som viser kreftene til El.

Sesongen byr også på en del humor. Spesielt fra guttas side. De er gjør mange dumme valg igjennom sesongen, men heldigvis blir det ikke superteit. Det gjør egentlig bare at karakterene får mer sjarmerende.

Mike (Finn Wolfhard) og El (Millie Bobby Brown) er utrolig forelska når sesongen åpner. Vi får vite at de drar hjem tidlig, når de er sammen med venner, for å kline. Disse to har en slags type kjærlighet som er annerledes enn andre tenåringer. Alt fra måten de møttes på og alt de har vært igjennom sammen. Skuespillerne formidler denne forelskelsen veldig troverdig.

Man skulle tro at alt kom til å gå bra for dem, noe jeg fremdeles tror at det gjør, men det er et par uforutsette dumper i veien. Hopper (David Harbour), fosterfaren til El, liker ikke at hun tilbringer så mye tid med Mike. Jeg kommer tilbake til hvorfor senere. Hopper drar til Joyce (Winona Ryder) for råd. Hun hjelper han å skrive en tale, men han får aldri til å faktisk uttale den. I stedet truer han Mike.

På en eller annen måte har han fått Mike til å si til El at han ikke kan komme dagen etter. De har nok sett hverandre hver eneste dag etter sesong 2. Mike håndterer dog ikke denne situasjonen så bra. For når El ringer ham, sier han at besta er syk, og at han må være alene med følelsene sine. Hvis han ikke sier dette, kan han ALDRI se El igjen i følge Hopper.

El drar til Max (Sadie Sink) for å få råd. Max sier at Mike er en drittsekk, og at hun burde dumpe han, hvis han ikke ber om unnskyldning. Her begynner det å bli interessant. Max vet om alt som skjedde i sesong 1, men jeg tror ikke hun helt innser hvor spesielt forholdet deres er. Her er det også viktig å huske på at alle er tenåringer gjør feil. Sånn er det. Max tror hun gjør det som er best for El.

Max tar med El på kjøpesenteret for å shoppe. Gutta er også der for å hjelpe Mike å kjøpe en unnskyldningsgave til El, siden Lucas (Caleb McLaughlin) har informert Mike at han håndterte situasjonen helt feil. Noe som kanskje stemmer, men nok en gang er det tenåringer det er snakk om. Det Mike ikke forventer er å møte El på senteret.

Her begår Mike en veldig stor feil. Han fortsetter å lyve, og hadde nok tenkt til å si sannheten, men han hadde ikke tid til å formulere det. I løpet av sesongen ser vi at Mike ikke helt vet hvordan å ordlegge seg. Dette er noe som gjør karakteren ekstra sjarmerende.

El takler dette dårlig og dumper ham. Normalt sett hadde nok ikke dette vært noe å slå opp for. Spesielt for dem som har et så sterkt bånd. Grunnen for at hun gjorde dette var ikke nødvendigvis fordi Max satte henne på tanken, men fordi Mike løy. En av de første tingene El lærte av ham at venner aldri lyver for hverandre. Det er veldig forståelig fra hennes side. Det er fint at hun fremdeles legger vekt på noe av det første hun lærte. Jeg synes det er bra at vi skjønner begge sider av saken med både Mike og Max under dette, og at vi ikke misliker noen av dem. Jeg gjorde i hvert fall ikke det.

Max har lært El å ikke ta alt så seriøst, men gutta tar det mer ille opp. Vi ser fremdeles at El er litt usikker, for jeg tror ikke hun helt forstår hva det virkelig betyr å slå opp. El får en idé om å spionere på gutta med kreftene sine. Hun spionerte på dem i det de snakket om at Mike ikke fortjener dette og at han må slutte å stille logiske spørsmål. De nevner at jentene er en annen art enn gutter og at de reagerer på følelser og ikke logikk. Heldigvis tar hun seg ikke så nær av dette, siden Max har lært henne til å ha det litt gøy. Max har forsikret henne om at Mike kommer snart kommer krypene tilbake for å be om unnskyldning.

Etter hvert blir de nødt til å møtes igjen, ettersom Will (Noah Schnapp) påstår at hjernesugeren er tilbake. Mike prøver å be om unnskyldning til El. Han forsøker å forklare hvorfor han løy og legger til at hun det viktigste for han i hele verden, noe som jeg tror stemmer. El er nok fremdeles litt snurt over at han løy, så hun sier at hun burde være mer sammen med sin egen art.

Denne unnskyldningen ville fungert, hadde det ikke vært for at El er litt sta, og at hun er fremdeles litt sur over lyvinga. Mike blir frustrert over at hun spionerte på dem, men samtidig ser det ut som at han forstår hvorfor.

Senere blir El nesten drept av Billy (Dacre Montgomery), før Mike hopper inn og redder livet hennes. Hun slenger så Billy ut av bygningen, og faller i armene på Mike, som gir henne trøst. Dette viser igjen hvor sterkt forholdet deres er. Jeg tror at hun på det tidspunktet forsto at Mike ikke vil henne noe vondt.

Selv om det virker som de har forståelse, er det fremdeles litt anspent mellom dem. Mike er redd for at Max setter flere tanker i hodet på henne, og er derfor bekymret for at de konspirerer mot ham.

Mike får endelig en til sjanse til å snakke med El. De er på venterommet på sykehuset og Mike spør El om arten hennes liker M&Ms. Hun smiler og strekker ut hånda. Mike komplimenterer også den nye klesstilen hennes. De prater ikke stort mer i denne scenen, men blikkene deres sier alt. El smiler til Mike, som smiler tilbake. Jeg synes det er fint at de ikke snakka så mye under denne scenen, siden blikkene sier mer enn tusen ord. Dette viser at hun har tilgitt ham og har forstått at han ikke mente noe med det han sa. Han gjorde det bare fordi han var glad i henne. Jeg tror ikke at El sluttet å være glad i Mike på et tidspunkt, men hun var nok bare litt forvirret og frustrert.

Mike, El og Max del 2

Og det var vel det? Nei, selv om Mike og El er sammen igjen, er det fremdeles en ting som gjenstår. Mike og Max har forskjellige tanker om hva som er best for El. Mike synes at El burde roe litt ned med kreftene sine, siden hun mister blod. Han synes også at planen deres er helt tåpelig. Max mener at Mike burde ta det med ro og at El burde kjenne når det er nok for seg selv.

Jeg forstår begge sider av argumentet, men tror ikke Max forstår at forholdet mellom Mike og El ikke er det samme som mellom henne og Lucas. Lucas og Max har slått opp fem ganger. Mike og El har et helt annet bånd. Max tror at Mike ikke stoler nok på El. De går til Nancy (Natalia Dyer) for å få hennes mening. Hun er hovedsakelig enig med Max, helt til Mike snakker rett fra hjertet. Han sier at alle er veldig uforsiktige med Els krefter, og at de behandler henne som en maskin som kan fikse alt. Han har et poeng. Planen deres er å sende El til hjernesugerens hær så hun kan ordne opp.

I dette scenarioet er det en balansegang å notere. Max og resten av gjengen forventer for mye av El og Mike er litt overbeskyttende. Problemet er bare at Max tror Mike gjør dette for å undertrykke henne. Grunnen til dette er fordi hun tror forholdet deres er likt som hennes og Lucas sitt. Mike fortsetter med å si «Kan vi være så snill å finne en ny plan, for jeg elsker henne og jeg kan ikke miste henne igjen».

I dette øyeblikket tror jeg Max innser at Mike ikke gjør dette for å undertrykke El. Han gjør det fordi han elsker henne. Nå har han også sagt at han elsker henne muntlig for første gang. Han har nok vist det mange ganger, men dette var første gang muntlig. El kommer så ut av rommet og det virker som hun ikke hørte noe av det.

Heldigvis har El kommet opp med en ny plan som også innebærer å bruke kreftene sine. Mike er fremdeles bekymret, men El sier til han at han må stole på henne. Han nikker enig. I denne scenen ser vi hvordan Mike klarer å stole litt mer på El enn det han har gjort før.

Igjen får Mike litt alenetid med El. De sitter sammen i butikken, og Mike ser til Els sår. Her benytter han også sjansen til å be om unnskyldning for det han sa om Max. Han sier at han har vært egoistisk som bare ville ha henne for seg selv. Her gjør skuespillerne en fantastisk jobb. Det har de gjort hele sesongen, men deler av denne scenen skal visst være improvisert. Dette passer bra, siden Mike er ikke alltid like flink til å formulere seg. Blikkene til El sier at hun har tilgitt han for dette.

Mike fortsetter med å si at han aldri har følt noe sånn med noen før. Han prøver også å få frem at han elsker henne. Mike er også en litt beskjeden fyr. Denne scenen illustrerer dette fabelaktig. Han prøver å forklare hva han føler for henne, men han får det ikke helt til. Han sier at «det gjør en gal». El skjønner ikke hva «det» er i denne sammenhengen. Mike skal akkurat til å si «jeg elsker deg», men han blir avbrutt av radioen sin før han rekker å si det. El er ikke helt utlært i språket enda, så det er ikke noe rart at hun ikke forstår.

Senere i sesongen ser vi at både Mike og Max ønsker å passe på El. Mike og Max samarbeider nå om å hjelpe henne. Detter er et fantastisk budskap. Jeg elsker virkelig gode budskap, og dette er ingen unntak. Det viser at Max og Mike har forståelse for hverandre.

Tre måneder senere skal Byers familien flytte ut. El har flyttet inn med dem etter Hopper døde. Gjengen hjelper til å pakke ut av huset. El forsøker å bruke kreftene sine for å tiltrekke seg en bamse, men får det ikke til. El har visst mistet all kraften sin. Dette kan være kult hvis de fortsetter med dette i neste sesong. Hva skjer hvis noe angriper og El ikke har kreftene sine?

Mike kommer inn og hjelper henne med å ta ned bamsen. Han har avtalt at han besøker dem til Thanksgiving og at hun kan komme til han i jula. Mike sier også at han kommer til å ringe henne non-stop.

El spør Mike om den dagen der han snakket om følelsene sine med Max. Hun snakker om det Mike sa om henne. Mike klarer ikke helt å formulere seg, men El skjønner greia. Hun går bort til ham og sier «jeg elsker deg også». Dette gjør farvel scenen ekstra trist. Nå har begge sagt muntlig at de elsker hverandre, men så må El flytte. De kan snakke med hverandre over telefonen, men de kan ikke være fysisk nær hverandre på en stund.

Jeg forventet virkelig ikke en kjærlighetshistorie som dette fra tredje sesong. Historien hjelper dog med å styrke båndet de har mellom hverandre. Alt handler ikke nødvendigvis om at de slo opp. Det handler mer om hvordan tenåringer kan gjøre feil. Det handler også om å vise hvor sterk kjærligheten er mellom disse to er. De har et veldig voksent forhold i slutten av sesongen. Denne historien tror jeg kan påvirke en del tenåringer. Den lærer bort at det er lov å gjøre feil, og at det er helt normalt.  Dette er enda et godt budskap.

Dustin, Steve, Robin og Erica

Denne plotlinja starter med at Dustin (Gaten Matarazzo) får inn en hemmelig russisk melding på superradioen sin. Han forsøkte egentlig å få tak i kjæresten Suzie som bor i Utah. Vennene hans er ikke tilstede, så han oppsøker Steve (Joe Keery) og hans kollega Robin (Maya Hawke). Robin oversetter russisk via ordbok og knekker også koden.

Steve prøver å sjekke opp alle damene som kommer til butikken, men han får det aldri til. Dustin prøver å si at han har den perfekte dama rett foran seg. Altså Robin. På det tidspunktet trodde jeg vi viste hvordan det kom til å gå. Jeg trodde at Steve kom til å nekte for det, men at de ble sammen til slutt. Der tok jeg mektig feil. Steve innser til slutt at han liker Robin. Robin liker også Steve, men ikke på den måten. Hun sa tidligere at hun var helt besatt av Steve, men det var ikke fordi hun var forelska i ham. Hun var forelska i ei jente som var forelska i Steve.

Jeg trodde jeg hadde funnet ut hvordan det kom til å gå, men det hadde jeg ikke. Det er fint at de har en god lesbisk karakter som står opp for seg selv. Steve er dog sjokkert over nyheten, men bryr seg ikke stort om dette og de fortsetter å være venner. Dette går også under temaet "kjærlighet".

Det oppstår et vennskap mellom Dustin og Erica (Priah Ferguson). Dette er veldig underholdene å følge. Erica påstår at hun ikke er en nerd, selv om hun helt klart er det. Dustin går igjennom alle punktene i en flott scene.

Det er mulig noen ikke er så veldig glad i plottet med russerne. For meg passet det godt inn i 1980-tallsmiljøet. Det er ikke så mange gode karakterer i den russiske gjengen, men det er ikke nødvendig heller. Jeg kjenner at det er greit at de er litt stereotypiske. Serien har en annen antagonist som har en personlighet. Altså Billy

Alle rundt Dustin tror egentlig ikke at Suzie (Gabriella Pizollo) finnes. Mot slutten, er det hun som oppgir koden til safen (en matematisk formel). Før hun gjør det, krever hun å høre Dustin synge «the Never Ending story» fra filmen the Neverending story. Denne scenen likte jeg veldig godt, og i motsetning til noen andre serier som har hele musikalepisoder, har denne bare en scene. Scenen føles ikke som en musikal. De seriene som har musikalepisoder, føles ofte ting litt rart.

Hopper og Joyce

Joyce har mistet mange hun er glad i tidliegere sesonger. I denne sesongen er hun nok litt redd for å åpne hjertet sitt igjen. Det er tydelig at Hopper og Joyce er forelska i hverandre, men Joyce nekter for det. Skuespillerne spiller dette veldig bra. Murray (Brett Gelman) kommer også tilbake i serien og sier at de burde bli sammen.

Joyce og Hopper bruker mesteparten av sesongen på å krangle. Dette er dog ikke irriterende krangling, heller mer sjarmerende. Når Joyce endelig starter å innse at hun liker Hopper, må han ofre seg. Jeg tror Joyce ikke hadde flytta ut av Hawkins hvis Hopper hadde overlevd, men hun har så mange dårlige minner fra stedet, så det er forståelig. Det er veldig vanskelig for barna hennes å reise vekk. Jeg håper at de kommer tilbake til Hawkins i sesong 4, for serien blir ikke den samme uten disse karakterene.

Det virker som Hopper egentlig ikke er død. Dette ser vi en scene i rulleteksten der en russer går forbi en celle og sier «ikke amerikaneren». Dette er en mulighet ettersom det kutter til svart rett før maskinen eksploderer. Det viser seg at russerne også har en demogorgon.

Will

Will  har ikke så mye å gjøre i sesongen, men det betyr ikke at han ikke hadde en interessant bit å komme med. De fleste av Wills venner har fått seg kjærester, men han har ikke. Hovedproblemet er at han synes fremdeles at det er ekkelt med kyssing, eller å bytte spytt som han kaller det. Han vil ikke vokse opp. Han ønsker bare å spille D&D som de pleide. Nå som resten av gutta har jenteproblemer, er de ikke så ivrige på D&D.

Mike spør Will hva han hadde tenkt seg, og om han trodde at de aldri kom til å få seg kjærester. Will hadde nok ikke tenkt på dette før nå. Jeg tror det er en del som kan kjenne seg igjen i å ikke ville vokse opp. Han innser senere at han ikke kan være barn for alltid. Dette er et annet budskap som er fint å ha med.

Billy

Billy er hovedantagonisten i sesongen. Han var en vanlig bølle i forrige sesong, men her gir de han en god karakterhistorie. Skuespilleren Dacre Montgomery gjør en fantastisk jobb. Han får en tragisk bakgrunn. El minner ham på at han var glad en gang og at moren hans elsket ham. Det fører til at Billy ofrer seg selv og redder gjengen.

Det jeg likte ekstra godt med Billy, er at det reverserer det bakvendte budskapet som forrige sesong kom med. I forrige sesong var det siste budskapet at du må fokuse på alt hatet du har for å klare det. Jeg tror de innså feilen deres og gjorde det derfor om til kjærlighet i denne sesongen. Jeg nevnte i sesong 2 anmeldelsen min at El burde tenkt på de som var glad i henne i stedet for alt det hun hata. Det fikset de ved at Billy tenkte på de glade øyeblikkene i livet hans.

Finalen

Den siste scenen er definitivt den mest følelsesmessige scenen i hele sesongen. Jeg tenker på scenen der El leser talen som Joyce skrev for Hopper til Mike og El. Hopper hadde lagt til en del i talen. Han skriver at han ikke var noe glad en periode før han startet å ta vare på henne. Han følte seg glad. Grunnen til at han har vært så grinete på Mike, er fordi han er redd for endring. Han vil ikke at datteren sin skal vokse opp, men han skriver i talen at man må akseptere endringer. Han skriver at hun må gjøre feil og lære fra dem. Dette er en av de store budskapene i sesongen. De aller fleste gjorde noen feil. Inkludert Hopper. Måten han håndterte situasjonen med Mike var feil, som han har insett. Mike har gjort feil. Han burde ikke ha avbrutt Hopper, han burde ikke løyet til El. Alle disse feilene har han også insett. Scenen blir også ekstra trist når vi ser alle ta farvel.

Mine generelle tanker

Sesongen i seg selv fokuserer kanskje ikke så mye på the Upside Down som noen hadde håpet, men jeg synes det gjorde serien bedre. Grunnen til at jeg ser på Stranger Things er ikke på grunn av monstrene, men på grunn av karakterene. Dessuten synes jeg det er greit å la the Upside Down være et mysterium. Denne sesongen tar for seg temaer jeg aldri trodde Stranger Things kom til å ta opp.

Hovedtemaet i serien mener jeg er kjærlighet. Nesten alle de forskjellige plotlinjene omhandler en slags kjærlighet. I tillegg til dette synes jeg ikke hovedplotet med monsteret er noe dårlig. Jeg synes sesongen var spennende og nervepirrende.

Et annet tema som er viktig, er å gjøre feil. Det skjer. Man kan ikke endre på det.

Alle skuespillerne gjør en fantastisk jobb og jeg vil tro at mange av dem blir nominert til flere priser. Regien i sesongen er som vanlig også stødig. Det ser virkelig ut som en film, og ikke en serie. Hele sesongen kjennes egentlig som en 8 timer lang film.

Alt i alt er dette en sesong jeg storkoste meg med. Stranger Things fortsetter å være en av mine favorittserier. Dette synes jeg er den beste sesongen. Nettopp fordi at den setter karakterutvikling før det andre i historien.

Terningkast: 6

- Natt på museet: Gravkammerets hemmelighet - Alle gode ting er ikke alltid tre, bare på terningen...
- The Internship - En 2 timer lang reklamefilm for Google
- Real Steel - Robot-boksing får to tomler ned
- Natt på Museet 2 - Morsommere og med mer å følge med på
- Den Rosa Panteren - Plump nyinnspilling
- Natt på Museet - Museumshumor med Ben Stiller
- Dusinet fullt - Karriere eller familie?

- Stranger Things - Sesong 1: Et mesterverk
- Stranger Things - Sesong 1 - Feteste Netflix-serien ever!
- Stranger Things - Sesong 2: Alt man kan ønske seg fra en oppfølger
- Stranger Things - Sesong 2 - Følger opp suksessen!
- Stranger Things - Sesong 3
- Stranger Things - Sesong 3: Den beste sesongen så langt!

08.11.2016 sier Jacob: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Stranger Things - Sesong 1 - Feteste Netflix-serien ever!': God anmeldelse! Ble også mektig imponert av denne. Stemningen, skuespillerne, det store rollegalleriet og musikken er som du sier helt rå.

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Sci-fi - Les flere.
- Thriller - Les flere.

• Stranger Things
  • Serienytt.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Sistestopp.com
  • Wall Street Journal