Anmeldelse av Leprechaun 5 - Leprechaun in the Hood (Leprechaun in the Hood), amerikansk film fra 2000

Action, Komedie, Grøsser, Musikal Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Den magiske fløyten i rappemiljøet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2019]

Alt starter med at Mack Daddy O'Nasses og Slug oppdager et rom fullt av gull. I rommet står også en statue av en leprechaun med en medaljong rundt halsen. Mack Daddy tar med seg en gullfløyte, men Slug frigjør ved et uhell leprechaun og blir drept. Men litt for sent får Mack Daddy fanget leprechaunen igjen.

20 år senere finner vi wannabe-rapperne Postmaster P., Stray Bullet og Butch som ødelegger sin audition. De tre klarer dog å overbevise Mack Daddy, som nå er en suksessfull plateprodusent, om å hente dem inn i stallen sin. Men han slipper dem når Postmaster P. nekter å gjøre musikken mer aggressiv.

Som hevn bryter vennene seg inn på Mack Daddys kontor og stjeler den magiske fløyten, men de frigjør ved et uhell leprechaunen, som begynner å jakte vennene for å få igjen sin stjålne fløyte...

Dette er den femte filmen om en leprechaunskapning og hans innvirkning på verden. Det er ganske kult og absurd å få blandingen melllom Hip Hop og en eventyrfigur. Det blir mye fargede klisjeer i filmen med typiske gangsta og rap-moments i skjønn harmoni. Det blir mye fokus på de småkriminelle gangsterrapperne og skrekken kommer mer i bakgrunnen. Det blir blant annet noe skrekk i filmen i det at rollefigurene ser syner og lignende. Det blir også noen drap i løpet av filmen. I filmen får du presentert flere kjente rappere som Ice-T og Coollio, og scenen med Coolio er også ganske artig i filmen.

I starten får vi se en Leprechaun rime-’rappe’ i vei om hans vei til the Hood. Du får en del artige spøker om Robin in the Hood. Bortsett fra helt i begynnelsen, er ikke Leprechaunen så my i fokus annet enn at det snakkes om ham. Men etter rundt 20 minutter ut i filmen, våkner Leprechaun til live igjen. Replikkene er ofte av det ganske morsomme og rimende slaget. Særlig de som kommer fra Leprechaun selv. Det er replikker som blant annet: ‘A friend with weed is a friend indeed, but a friend with gold is the best I'm told’. Det er også litt artig når rollefigurene leser Leprechaun for dummies, for å finne ut av hvordan de skal stoppe Leprechaun.

Synes denne filmen er veldig mye bedre enn den katastrofale affæren til Leprechaun i rommet. Her begynner humoren å fungere igjen, uten at filmen tar seg selv for seriøst. Det er dog noe drama i hooden, men det er mer for å skape en atmosfære, selv om dette aldri er i nærheten av troverdig på noe vis. Det er dog litt ironisk distanse til materialet i ‘hva om du opplevde dette selv’-opplegget. Filmen har flere ganske morsomme scener, og noen som ikke er fult så morsomme. En kinesisk butikkeier er også litt morsom i all sin klisjemessige fremtoning.

Filmen er litt varierende i kvaliteten, og dette gir deg alt fra gull til gråstein. Effektene er ikke alltid på topp. Blant annet er den grønne magisk-elektriske støtet ganske teit, og særlig når det stråler ut av øynene til en uheldig rollefigur. Det blir også en del rap i filmen, med forsøk på å skape musikkinnslag i filmen som underholdning for ‘ungdommen’. Og musikken har greie beats og helt ok kulhet. Slutten er litt simpel, men Leprechaunrappen ved veiens ende føles ganske artig.

Som b-film er dette helt grei skuring. Det kan dog diskuteres hvor bra filmen er. Mine inntrykk av filmen er ganske delte. Noen poenger fungerer, imens andre elementer får mer nødfunksjoner i filmen. Om du likte de foregående filmene, vet du litt hva du får. Det redder noe av inntrykket, men føles ikke helt nok til å legge et forsvarlig plaster på såret. Filmen er likevel ganske mye bedre enn forrige film i rekken, og filmskaperne får en del ut av rapperne i filmen, selv om mye av dette inntrykket virker litt vel krampaktig og påklistret. Det gjør at mange vil avfeie denne filmen galant, men om du ser filmen med et opplagt b-filmhjerte, så er det en del komiske øyeblikk filmen introduserer deg for. Det gjør at jeg velger å gi filmen en meget solid toer på terningen, for en film som har litt å gå på i forhold til de beste og mest underholdende filmene i leprechaun-serien.

- Leprechaun Returns - En Leprechaun-film det begynner å svinge av igjen...
- Leprechaun: Origins - Reboot av Leprechaun-filmfranchisen
- Leprechaun 6 - Leprechaun versus gangstere
- Leprechaun 4 - In Space - Eventyrfigurer på fremmed planet i verdensrommet...
- Leprechaun 3 - Leprechaun i Las Vegas
- Leprechaun 2 - Grønn gnom søker brud
- Leprechaun - I Want Me Gold!

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film
- Skrekkfilm - Les flere.

• Leprechaun 5 - Leprechaun in the Hood
  • New Times