Anmeldelse av She's Out of My League, amerikansk film fra 2010

Komedie, Romantikk Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: Alle år

She's Out of My League - Trailer 14.01.2010

Average Joe møter den perfekte kvinnen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.09.2019]

Kirk Kettner har kjæreste, men har hatt pause fra henne i to år. Nå er han ‘keen’ på å starte forholdet igjen. Det er bare det at Kirk Kettner er en taper som hører alt for mye på vennene sine og prøver noen ganger å virke kulere enn det han er. Hun bor til og med hos familien hans, men hun har en annen kjæreste, og sier hun elsker ham som hun elsker en TV. Men så kommer Molly inni livet til Kirk ved en tilfeldighet og tar ham med storm. Da blir plutselig Kirk midtpunkt gjennom den flotte unge kvinnen som alle ønsker skulle vært sin...

De pene damene får mye oppmerksomhet blant de creepy vennene til Kirk som jobber på flyplassen, men der alle prøver å skru på sjarmen på sleskt vis, prøver Kirk bare å være snill og hjelpsom. Molly er den perfekte jenta som glemmer mobilen på flyplassen og Kirk er den som tar vare på den og leverer den tilbake igjen til henne på en fest. Gjennom dette blir den heite Molly interessert i Kirk, men det er bare det at Molly er en meget pen jente som egentlig er utenfor rekkevidde for Kirk. Den forrige kjæresten til Molly er jagerpilot og modellpen, men Molly liker Kirk fordi hun kan være seg selv rundt Kirk og at han får henne til å le.

Men Kirk er en utrolig sjenert, snill og grei fyr. Han er dog litt klønete og nerdete. Av vennene rundt Molly og Kirk, finner vi Patty, som er den direkte venninnen som alltid slenger dritt til alle, og har ikke troen på Kirk. Devon er Kirks litt runde venn, som er en skikkelig godgutt som alltid snakker om Disneyprinsesser når han møter pene jenter. Og så har vi Stainer som er litt mer direkte, men klarer aldri å date folk på grunn av sin alt for creepy fremtoning og at han alltid rangerer folk etter utseende.

Dette er en romantisk komedie, men med en liten ‘taper’-vri. Det hele beveger seg dog i velkjent landskap der filmen låner heftig fra andre filmer med flere velbrukte klisjeer. Men filmen filmen klarer seg greit på grunn av sine mange rollefigurer som er meget artige og sjarmfulle. Dette løfter filmen opp fra gjennomsnittet med en mengde kule skuespillere. Her finner du stjerner, som ble kjent etterpå i andre roller, som Jay Baruchel fra ‘Trollmannens læregutt’ i hvodrollen i filmen. Han får min fulle sympati og spiller bra. Resten av gjengen har også blitt bemerekt som Krysten Ritter som ‘Jessica Jones’, Alice Eve i ‘Star Trek Into Darkness’, Nate Torrence i ‘Hello Ladies’ og T.J. Miller fra ‘Silicon Valley’.

Filmen er også okei morsom. Vennenne til Kirk synes det er rart når Molly er sammen med Kirk. Det er som om universet har kollapset og at det er noe som ikke rimer. Det blir mye moro ut av at alle tror at Kirk ikke er sammen med Molly. Selv ikke venninna til Molly synes at Molly passer med Krik. Det er artig når Kirk går i en dressjakke som har samme farge som servitørene på restauranten han dater Molly på. Da tror selvsagt alle han jobber der. Det er svært artig når Molly får møte familien til Kirk og de som bor der. Alle de mannlige folka tilstede blir seksuelt frustrerte og synes det er rart at Molly velger Kirk, når hun kunne valgt hvem hun ville ellers. Filmen har mange svært flaue øyeblikk som da det går for Kirk i buksene rett før han skal møte foreldrene hennes. Det ender selvsagt i katastrofe som det er vanskelig å beskrive uten å se det.

Jeg likte denne filmen svært godt, selv om filmen ikke fremstår som noen klassiker av den grunn. Til det er den alt for tradisjonell og mangler det siste lille ekstra på mange områder. Det er dog noen morsomme scener og hovedrollefiguren er lett å kjenne seg igjen i. Jeg blir glad av slike romantiske komedier der man finner sin drømmedame, og denne er både koselig, litt flau, greit morsom og passe skrudd til for at dette skal være din film for en kveld du vil ha noe simpelt å le av eller trenger litt keitete romantikk i hverdagen. Jeg mores litt over den absurde stemningen i filmen i et scenario som nærmest aldri inntreffer, og så er det jo greit når snille personer får igjen for sin godhet på film.

Terningkast: 4-

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• She's Out of My League