Anmeldelse av En offiser og en gentleman (An Officer and a Gentleman), amerikansk film fra 1982

Drama, Romantikk Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 16 år

Den ensomme ulven som vil bli pilot

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2019]

Zack Mayo er enstøingen som begynner på offiserutdanning for å bli pilot i den amerikanske marinen. I løpet av tretten beinharde uker lærer han betydningen av disiplin, kjærlighet og vennskap. Sersjant Emil Foley er en av dem som styrer showet under offiserutdanningen til Zack. Han lærer ham at selv om man ønsker å bli best, så kan ingen mann stå alene. Foley advarer også offiserene mot de lokale jentene som gjør hva de kan for å gifte seg med en pilot. Zack faller for Paula Pokrifki, men selv om Zack virker som en drømmemann, har han også sine feil som Paula får smertelig erfare. Likevel faller de to for hverandre på samme måten som kameraten Sid Worley faller for en annen lokal jente. Men selv om Sid er tøff, skal det vise seg at han få mer problemer enn Zack underveis i oppholdet. Vi følger Zack og gjengen igjennom hele offiserutdanningen og det i både gode og onde dager der mange er nær med å gi opp og mange faller fra...

Dette er en skikkelig datefilm med barske mannfolk og flotte unge kvinner av diverse typer. Richard Gere er perfekt som ‘drømmemannen’, som er litt av en bad guy innimellom. I front finner du en ung Richard Gere og han trenger ingen introduksjon som en av jentefilmenes største fløtepuser på film, som ble for alvor kjent gjennom filmen ‘Pretty Woman’ fra 1990, sammen med Julia Roberts. Det er også andre store og gode skuespillere i filmen. Blant annet spiller Louis Gossett Jr. en av sine beste roller i karrieren, som Sersjant Emil Foley, og det ble han til og med kronet med Oscar for.

Filmen er ypperlig laget. Dette oser av 1980-tallet med rockemusikken. Thememusikken er kul, med slageren: ‘Love lift us up where we belong’. Det er også en del humor i filmen. Jeg liker mange av handlingsmomentene. Offisersutdanningen virker hard og er ingen kjære mor. Zack er litt av en luring som tar mange snarveier og får penger for å skaffe nypussede sko og lightere. Han er dog sta som få og har en vilje av stål. Dette kommer til uttrykk når han blir tatt for juks under en inspeksjon og sersjanten vil kaste ham ut, men han nekter å gi opp, selv om det betyr at han den neste uken blir totalt ydmyket på det groveste for å bevise at han hører hjemme sammen med de andre offiseraspirantene.

Filmen er frisk for å være fra 1980-tallet. Filmen er bra underholdende hele veien. Det er alt fra dans på lokalet til diverse treningsmontasjer. Det blir også kult når vi får en kampsportleksjon med Louis Gossett Jr. og så en kamp mellom ham og Richard Gere. Det blir også noe nakenhet i filmen, men de fleste scenene er av det edle slaget som antyder sex uten å vise ting mer enn fra siden som ikke avslører noe vitalt. Dette er en romantisk film, men handlingen er noe nyansert og viser ikke bare glansbildet med å være forelsket og romantikken rundt det. Og som tittelen antyder så er filmen om to venner. Der den ene blir en offiser og den andre er en gentleman.

Regien er med Taylor Hackford, kjent fra andre filmer som ‘Ray’, ‘Djevelens Advokat’ og ‘Dolores Claiborne’. Her har han laget en tidløs film som er bra klippet sammen og har et kult og friskt fotoarbeid. Liker etikken i filmen. Vi får se at hovedpersonen som egentlig er en ensom ulv, lærer mye om hvordan han skal takle sosiale situasjoner og dilemmaer. Etterhvert blir han mer og mer et skikkelig mannfolk og ikke bare en som tjener seg selv. Denne karakterreisen er veldig viktig og interessant i filmen. Kvinnene vil bare gifte seg med en pilot, og det er det. Vi får se scenarioer med kvinner som blir gravid og ikke vil ta abort, selv om kjæresten ønsker det. Filmen er bra underholdende og spennende hele veien. Det er også noen tvister underveis. Alt er ganske klassisk lagt opp og dette er en god film innenfor sin sjanger.

Det er imponerende av Taylor Hackford, å klare å få til en film av dette kaliberet med et sparsomt budsjett. Filmen er bra realistisk og ganske fengende hele veien. Dog er ikke filmen helt feilfri og kunne ha inneholdt mer forklaring på hvorfor hovedpersonen handler som han gjør til en hver tid. Men dette er bare småpirk, fordi dette er en meget folkelig og severdig film som jeg varmt anbefaler videre. Det kule med denne filmen er at det er en datefilm med uttelling for begge kjønn, og filmen kan også sees av menn alene. Det er det ikke mange romantiske filmer som klarer å få til.

- Parker - Statham i storslag
- Ray - Ikke la noen, eller noe kalle deg en krøpling

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

• En offiser og en gentleman
  • Filmcritic.com
  • 80sreborn.com