Anmeldelse av Leprechaun 6 (Leprechaun - Back 2 tha Hood), amerikansk film fra 2003

Komedie, Grøsser Spilletid: 87 minutter

Leprechaun versus gangstere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.09.2019]

Filmen åpner med en animert prolog som avslører opprinnelsen til leprechauns. De skal ha blitt tilkalt av en konge for å beskytte gullet hans. Etter kongens død vendte leprechauns seg tilbake til sine opprinnelsessteder, alle unntatt en som gjennom tidene sakte ble fordervet og besatt av gullet han fremdeles voktet. I nåtiden finner Jacob leprechaunens gull og har til hensikt å bygge et ungdomssenter. Jacob klarer å forvise Leprechaun ved å tilkalle demoniske hender som drar ham under jorden, men han dør like etter av skader påført leprechaunen under kampen.

Ett år senere har de to vennene Emily Woodrow og Lisa Duncan gått til en klarsynt som advarer dem om at de snart vil oppnå stor formue, men det må de ikke ta imot siden det kommer med en stor pris og vil tilkalle et forferdelig onde. Imens de har grillfest på det forlatte ungdomssenterets byggeplass, faller Emily gjennom et hull i bakken og oppdager Leprechaunens gull i en tunnel. De fordeler gullet jevnt, og vennene bruker det for å oppfylle fantasiene sine. Men de er mektig uvitende om at de ved å ta gullet har gitt seg ut med Leprechaunen Lubdan, som begynner å forfølge gruppen...

Forrige film var litt småartig, og det virker med dette som om filmskaperne ikke var helt ferdig med fargede folk i ‘In the Hood’. Det er dog litt mer gangsterpreg på denne filmen. Filmen begynner ikke så spennende eller interessant og det er det hele forsøker å være litt mer seriøs enn vanlig. Dramapreget i filmen er ikke dog ikke særlig vellykket. En Leprechaunfilm passer best i det litt cheesy landskapet i grenseland mellom humor og rare innfall.

Filmen er ikke så morsom som flere av de foregående filmene. Det er dog en del skrekkfilmscener i filmen. Vi får se Lepreachaunen i aksjon så blodspruten står og samtidig får han også selv litt bank til tider. Blant annet en barbermaskin inn i øyet så øyeeplet spretter ut. Likte heller ikke ‘bla i blad’-effekten på klippingen mellom scener. Det minnet mer om en billig effekt i et redigeringsprogram som ikke burde vært benyttet. Noe av musikken passer ikke sammen med resten av lydbildet og fotoet. Særlig gjelder det motorsykkelscenen helt mot slutten som bare er latterlig dårlig kokt sammen.

Leprechaunen er heller ikke like morsom som han pleier å være. Det blir dog noen små moments når Leprechaunen og en farget homie røyker hasjpipe. Det går lengre mellom skikkelig artige de rimepoengene. I en av de morsomste scenene finner vi Leprechaunen som setter seg inn i en politibil for å forfølge kisten med gull. Han er kjekk i pelsen når han starter bilen, men jeg fikk meg en liten latter når han ikke når ned til pedalene i det han skal begynne å kjøre. Leprechaunen får også virkelig gjennomgå litt i filmen. Det blir den vanlige leksen med kister som fyller seg opp med gullmynter, regnbuer, grådighet og andre myter og regler som gjelder for filmuniverset til Lepreachaun.

Dette er den nest dårligste Leprechaun-filmen til nå i rekken. Den i verdensrommet er minst like dårlig som denne, men det som gjorde den i verdensrommet så dårlig var effektene og det at produksjondesignet var horribelt dårlig. Da er denne bedre på de punktene, da den tar del i mer naturlige byomgivelser som ikke krever like mye å lage, men humoren og cheesynessen er ikke like god i denne filmen. Med andre ord føles denne filmen en del kjedeligere og traust enn Leprechaun in Space.

Dette var skikkelig svake saker. Leprechaunen er en del annerledes enn i de andre filmene. Denne gangen har han rødlig hår og en dårligere sminke eller maske. Effektene er også tidvis svært amatørmessige som de kjipe lyseffektene når Leprechaunen blir skutt. Det er noen lyspunkter i filmen, men det er såpass langt mellom dem at dette fremstår som svært skrøpelige saker. Sjelden er det vel kanskje mer fortjent med terningkast 1 enn dette. Filmen føles bare gjennomført traust og meget thrashaktig hele veien igjennom.

- Leprechaun Returns - En Leprechaun-film det begynner å svinge av igjen...
- Leprechaun: Origins - Reboot av Leprechaun-filmfranchisen
- Leprechaun 5 - Leprechaun in the Hood - Den magiske fløyten i rappemiljøet
- Leprechaun 4 - In Space - Eventyrfigurer på fremmed planet i verdensrommet...
- Leprechaun 3 - Leprechaun i Las Vegas
- Leprechaun 2 - Grønn gnom søker brud
- Leprechaun - I Want Me Gold!

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film
- Skrekkfilm - Les flere.

• Leprechaun 6
  • Thevideovacuum.livejournal.com