Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av The Wrong Man, amerikansk film fra 1956

Drama, Film-Noir Spilletid: 105 minutter

En familiefar blir tvungen til å bevise sin uskyld

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.09.2019]

Vi følger Manny Ballestero som er en ærlig og hardt arbeidende musiker ved New Yorks Stork Club. En dag trenger kona tannpleie og han går til det lokale forsikringskontoret for å låne penger på hennes forsikring. De ansatte på forsikringskontoret mener å gjenkjenne ham som en som ranet kontoret forrige år, og tilkaller politiet. Manny tenker at dette bare er en missforståelse, men jo mer politiet undersøker, jo dypere sitter Manny i det. Alle beviser peker på ham og han må begynne å forsøke å renvaske seg, men vet ikke helt hvor han skal begynne...

Annonse:

I begynnelsen av filmen introduserer Hitchcock selv filmen. Han sier at dette baserer seg på en sann historie der alt er bygget på virkelige hendelser. Dette er med andre ord en thriller fra virkeligheten. Alt begynner som et hverdagsdrama med en familie med mor far og to barn som bor i et fredelig nabolag sammen.

En familiefar blir mistenkt for ran. Han får først beskjed om at han har ingenting å frykte om han er uskyldig, men bevisene sier det annerledes. Det er åpenbart for oss at ikke familiefaren har gjort dette. Han virker for oppriktig i måten han ter seg på, men politiet mener det annerledes. Vi får se hva anklagene gjør mot familien. Kona blir paraniod og det tærer på kreftene for alle familiemedlemmene å ha en mistenkt far.

Regien er ved mesterregissøren Alfred Hitchcock. Han har laget utrolig mange klassikere i sin tid som filmkunstner og dette er en av dem. Det er mye kult fotoarbeide i filmen. Digger de små detaljene i måten kameraet dreier og zoomer i den en person snur seg. Liker klippingen i filmen og de mange forseggjorte kameravinkler. Scenenen da kona slår mannen med en hårbørste så han får en rift i pannen og speilet sprekker er en utrolig kult klippet scene, som viser mye av Hitchcocks briljante fortellerteknikk som skaper veldig snedig krydder som blir lagt merke til i filmene hans. Skuespillet er også svært godt med en Henry Fonda i front som storspiller, som han pleier å gjøre i alle hans gromfilmer fra hans storhetstid.

Filmen er meget spennende, facinerende og oppslukende med bra driv hele veien. Liker denne virkelighetsthrilleren. Filmen består av handlingsmomenter rundt vår mann og hans familie som skal prøve å bevise sin uskyld. Det skal være vanskeligere enn først antatt. Elsker hvordan filmens plott er lagt opp. Det er mange fiffige detaljer som gjør dette ekstra spennende og interessant i oppbyggingen. En del scener er litt strukket ut og vi får se en del scener der folk blir mistenkeliggjort. Dette er herlig gjort med både blikk og ansiktsuttrykk.

Konklusjon
Alt i alt er dette meget solid. Noe av grunnen er at filmen føles ganske intens og med kule små detaljer i handlingen hele veien, som den fiffige smådetaljen der det blir vist et kjede av Jesus på korset, i det den uskyldige hovedpersonen blir pekt ut som den store synderen i rettssaken. Filmen har et supert klassikerpreg og en sjarme som ofte bare eldre filmer innehar. Det gjør at dette er en film å merke seg om du liker Hitchcock og hans mange thrillere av topp merke.

Og det skader ikke at dette også faktisk har skjedd i virkeligheten. Det skaper en ekstra spiss på det hele, selv om filmen og historien i seg selv også hadde fungert godt om den bare var fiktiv. Stemningen i filmen er også ganske kul og innimellom litt mystisk. Vi føler med hovedpersonen, men vet jo ikke hva som virkelig er tilfelle og Hitchcock klarer å smitte over på oss tvilen som familien til den ‘skyldige’ opplever. Men filmen er nok best når man vet minst mulig om den, så i så måte har jeg ikke klart å skrive denne anmeldelsen helt optimalt.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Arven - Hitchcocks farvel
- Frenzy - Stor seriemorderspenning
- Topaz - Spionthriller under den kalde krigen
- Full Alarm - Dårlig start, men tar seg inn igjen
- Marnie - Gåtefulle Marnie
- Fuglene - Gammeldags skrekk på sitt beste
- Psycho - Detaljrikt skrekkmesterverk
- Med hjertet i halsen - Hitchcocks James Bond-lignende film overbeviser
- Vertigo - Mesterverket Vertigo
- Mannen som visste for meget - Solid mysteriefilm fra Hitchcock
- Tyv fanger tyv - Det krever sin mann å avsløre en tyv
- Men... Hvem Myrdet Harry - Spenningens mester med en litt annerledes komedie
- Rear Window - Hitchcocks beste film!
- Dial M for Murder - Hichcock med effektiv 'scenethriller'
- Strangers on a Train - Psykopaten Bruno tenker ut det perfekte mord...
- Repet - Snedig baklengs mordmysterium
- I tvilens skygge - Merkverdig og mystisk historie
- Sabotør - Interessant syndebukkthriller
- Utenrikskorrespondenten - Hitchcocks første store suksess
- De 39 trinn - Spionthriller fra Alfred Hitchcock
- The Skin Game - Skuffende Hitchcock!
- Rich and Strange - Et synkende skip...
- Murder! - Et mord skal løses
- Blackmail - Hitchcocks første lydfilm klarer seg fint
- The Manxman - Småfascinerende Hitchcock
- The Farmer's Wife - Ikke akkurat Hitchcock på sitt beste!
- Champagne - Småartig Hitchcockstumfilm
- The Ring - Hitchcock gjør denne stumfilmen til et greit skue

Diskusjon

Omtalespalte: Klassiker

I denne spalten trekker vi frem klassike filmer innenfor filmens verden. Det er ikke så nøye hvor gammel filmene er så lenge man tenker på dem som en klassikerfilm. Filmfront ønsker å trekke frem små og store filmklassikere fra skuffene og hyllene hjemme for å anmelde dem.
Les flere spalteomtaler: Klassiker
Underspalter:
- Thriller - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,5 av 6 - 17 stemmer)

Kritikker i media

  • The Wrong Man
  • slantmagazine.com
  • Combustible Celluloid
  • Aftenposten
  • Video-Reviewmaster.com
  • Atlantic City Weekly
  • Las Vegas Review-Journal
  • ColeSmithey.com
  • Creative Loafing
  • Verdens Gang
  • Arbeiderbladet
  • Larsenonfilm.com
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Dagbladet
  • The New York Times

Land:

USA

Språk:

Engelsk, Spansk, Italiensk

Filmselskap:

Warner Bros. Pictures

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.