Anmeldelse av The Addams Family, amerikansk film fra 1991

Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Noen vil svindle den morbide familien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.09.2019]

I 25 år har familien prøvd å kontakte Fester i det hinsidige, og de har ikke hørt noe fra ham. Familiens overhode, Gomez Addams, begynner å tro at broren er borte. Gomez sin advokat, Tully Alford, skylder penger til en lånehai og svindler ved navn Abigail Craven. Han merker at hennes adopterte sønn Gordon ligner på en prikk på Fester. Tully foreslår at Gordon later som han er Fester for å infiltrere Addamsfamilien og finne det skjulte hvelvet der de holder sine enorme rikdommer. Gomez er overlykkelig over å ha Fester tilbake, og tar ham med til familiens hvelv for å se hjemmefilmer fra barndommen. Da lærer Gordon årsaken til at brødrene falt fra hverandre. Gomez var sjalu på Fester sin suksess med kvinner, og tok de siamesiske tvillingene Flora og Fauna Amor fra ham av misunnelse. Gomez begynner å mistenke at ‘Fester’ er en forbryter, når han ikke klarer å huske viktige detaljer om fortiden deres. Klarer familien Addams å avsløre svindlerne før det er for sent og hvem er egentlig denne Gordons sanne jeg?

Jeg har et bra forhold til The Addams Family gjennom filmene som jeg digget da jeg så dem som barn. De var akkurat passe mengde skrekk og mystikk for en pjokk som meg da de kom. Filmen åpner med et kor som synger julesanger foran et stort eldre slott. På taket står en mørk familie klar med et brygg i en kjele som de heller ut over sangerne. Og dette er bare begynnelsen. Filmen fokuserer på den bisarre, makabre og aristokratiske familien som prøver å leve et normalt familieliv, selv om de er alt annet enn ‘normale’.

Denne familien rommer mye mørkt og snålt. Det er alt fra en liten hånd som går på fingrene, en eldre heks, en tynn kjempe og samt mor og far Addams som lever lykkelig sammen med sine to barn. Alt er forhekset i slottet og på eiendommen. Det er alt fra bjørneskinnet som biter og til porten som glefser. Familien har motsatt politisk korrekthet enn alle andre. Her skal man leke med maten og leke morbide leker der døden kan inntreffe. Men tross dette, ser familien ut til å ha en veldig ro med sin tilværelse. Scenen når barna har en skoleforestilling er kostelig når de skrur på blodet som fosser ut over publikum i den brutale sverdkampen på scenen.

Humoren er sort og galgenaktig. Det er mye moro ut av at alle familiemedlemmene prøver å drepe hverandre og andre over en lav sko. Fester er litt av en skrue. Han er både nervøs, har mareritt og forsøker å myrde folk rundt seg. Filmen bygger opp mot noen litt følelsesmessige øyeblikk i den rare familien der døden og det mørke står i sentrum. Filmen er også visuelt sterk med kule kostymer, lovende effekter og bra scenografi. Dette kan nesten minne om en litt mer barnevennlig versjon av Tim Burtons Betelgeuse. Men selv om jeg elsket ‘Betelgeuse’, så er jeg også stor fan av ‘Addams Family’ i den enkle og greie humoren med dødelige morsomheter og en kul og sort atmosfære.

Barry Sonnenfeld har regien på filmen og han gjør en veldig god innsats. Filmen virker bra påkostet med gode effekter og en vellykket sjangerblanding. Filmmusikken er også meget gjennomført dyster og samtidig litt vakker. Dette er også Sonnenfelds debutfilm og det er lett å merke hvorfor han fikk fornyet tillitt i flere komedier etter dette som oppfølgeren til Addams Family, ‘Men In Black’ og ‘Get Shorty’. Historiefortelling i ‘Addams Family’ er dog noe langsom, men det er likevel mange kule ting som skjer. Men dette er mer en stemningsfilm enn at vi får fortalt en god historie.

Skuespillet er også meget bra. Her får du servert Christopher Lloyd, som er best kjent som Doc fra Tilbake til Fremtiden-filmene. Han spiller utmerket som den alltid så uspiselige men festlige Gordon. Liker særlig mimikken i fjeset hans og den kule tilstedeværelsen til Lloyd. Anjelica Huston ble jeg kjent med som yppersteheksa i Roald Dahl-filmatiseringen av Heksene og hun har også levert en rekke andre mer krevende roller som resulterte i 1 Oscarstatuett og to andre nominasjoner. Her spiller hun kona til Mr. Addams og det gjør hun på svært overbevisende og forførende vis. Og som hennes mann får vi Raul Julia, som minner litt om Brendan Fraser, bare eldre og litt mer karismatisk som skuespiller. Synd han døde bare få år etter dette. Ellers møter du en pur ung Christina Ricci, kjent fra Oscarfilmen ‘Monster’, som et av de kuleste og mest karismatiske barna.

Jeg likte det jeg fikk servert i første del av Addams Family. Dette er greit humreverdig og har en del kule momenter underveis i filmen. Likevel mangler dette kanskje det siste lille ekstra som hadde løftet filmen og skapt flere gode øyeblikk det er lett å huske filmen for. Det er også slik at selv om man husker en del scener etterpå, ligger filmen som en stor porsjon grøt i hukommelsen etter å ha sett filmen. Plottet er også alt for enkelt og filmen har mer stemning enn driv til en hver tid. Akkurat dette momentet dreper nesten all spenningen i filmen, i tillegg til at rollefigurene virker litt for tegneserieaktig til at situasjoner har den rette seriøsiteten i spenningen, som en slik film bør ha noe av for å kunne fungere og leve seg mer inn i. Nå gjenstår det bare å se om andre del leverer bedre enn dette.

- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black 2 - Ikke like gøyal som den første
- Wild Wild West - Forsøk på steampunkmoro med Will Smith
- Men In Black - Lys, leken sci-fi med kulhet og humor i herlig symbiose
- Get Shorty - Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• The Addams Family