Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Notorious, amerikansk film fra 1946

Film-Noir, Thriller, Drama, Romantikk Spilletid: 101 minutter

Hitchcock skapte agenthriller med klasse

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.10.2019]

Vi følger den amerikanske unge kvinnen, Alicia, som ikke har det så lett siden faren hennes blir dømt for å være nazispion rett etter andre verdenskrig. Men da hun møter agenten Devlin, blir det full klaff og de faller for hverandre. Devlin får henne til å reise sammen med ham til Brasil for å ta kontakt med en eldre bekjent av faren hennes, som kan være at huser nazister i eksil. Alicia går inn i oppdraget med stor glød, men ting blir komplisert når bekjentskapet til Alicia blir forelsket i henne og ber om ekteskap. Hun godtar frieriet og håper at Devlin vil forhindre at ting går gjennom, men det viser seg at dette blir et farlig spill de ikke helt har kontroll på...

Annonse:

Filmen åpner med at Alicia møter Devlin. De to finner tonen gjennom en fuktig kveld der hun drikker heftig og til og med kjører bil i rasende fart. Turen ender med at politiet stopper henne, men at Devlin bruker sin myndighet som agent til å stoppe at det blir konsekvenser. Han lover politimannen at han skal ta over rattet og bringe kvinnen og bilen trygt hjem. Han er en skikkelig gentleman og hun en skikkelig villstyring. I alle fall er det slik filmen åpner.

Underveis skal også Alicia vise mer styrke og spille en viktig rolle for amerikanerne for å forsøke å rulle opp et nazinettverk av rømlinger. Det blir mye fokus på kjærligheten og romantikken i begynnelsen av filmen. Du får en god del klassikske filmkyss på en voldsom måte. Og etterhvert får vi se hvordan hun får store utfordinger når hun skal balansere konflikten mellom kjærlighet og plikt. Hun later som om hun ikke har noen andre hun bryr seg om og har en eldre herre som sikler etter henne, som er en del av oppdraget hennes.

Regien er ved Alfred Hitchcock, som er en av filmhistoriens største og viktigste regissører, og som i tillegg har regissert en hel bråte med klassikere flere andre store regissører bare kan drømme om. I denne filmen leverer han bra solid og har regissert en thriller som føles svært klassisk for sin tid. Dette er kanskje ikke så spennende som mange av hans senere thrillere, men har likevel Hitchcock velkjente signatur på seg med solid fotografi og mange kule scener. Filmen har blant annet en svært kul fyllescene der kvinnen i front får gjennomgå og vi får i scenen se hvordan ting går rundt for henne med en svært fiffig kameraføring som spinner rundt hodet til hennes kjære som tar seg av henne.

Filmen begynner uten at vi får vite noe om hva som egentlig foregår. Det tar rundt en halvtime før filmen kommer inn på hovedplottet. Alt er meget velfortalt med både foto, klipp, scenografi og musikk. Alt er laget på en måte som får mest ut av sort/hvitt-formatet. Digger scenen på veddeløpsbanen der vi får se løpet på utsiden av kikkerten hennes imens hun konverserer med Mr. Devlin og blir iakttatt av den eldre vennen til faren hennes. Filmen begynner å bli skikkelig interessert rundt halvveis inn i filmen. Filmen blir mer og mer spennende etterhvert. Særlig er festen hos Mr Sebastian.

Skuespillerne er også med å prege filmen. Cary Grant er en av de mest klassiske mannlige, barske og sjarmerende skuespillerprofilene som Hollywood har avlet og han gjør også en bra innsats her, selv om han kommer noe i skyggen av Ingrid Bergman som virkelig kjører showet og viser seg som en stor profil. Bergman er veldig klassisk pen i denne filmen og passer som hånd i hanske inn som rikmannsfruen. Synes også den noe mer ukjente Claude Rains markerer seg som i en av filmens mest forhatte roller som badguyen med stor karisma og noe gammelmannssjarme som Rains klarer å spille til det fulle. Dette er også noe han ble nominert til Oscar for.

Konklusjon
Dette er en kul film-Noir thriller. Filmen er litt treg igang, men alt føles meget bra til å være laget midt på 1940-tallet. Det er ikke mange thrillere fra da som føles særlig intense og mot slutten kommer dette virkelig til sin rett. Mot slutten er filmen sitrende spennende. Da vet begge parter om hverandre og spiller spillet de må for å ikke ende opp død. Trekker noe for en litt enkel men passe klassisk slutt. Hadde ventet mer av enden på visen, da dette løses litt for raskt. Det er også en litt åpen slutt, der jeg hadde ønsket meg mer krutt. Men alt i alt en flott filmopplevelse fra en av Hitchcocks eldre filmer, som kanskje ikke er like kjent som de store klassikerne.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Arven - Hitchcocks farvel
- Frenzy - Stor seriemorderspenning
- Topaz - Spionthriller under den kalde krigen
- Full Alarm - Dårlig start, men tar seg inn igjen
- Marnie - Gåtefulle Marnie
- Fuglene - Gammeldags skrekk på sitt beste
- Psycho - Detaljrikt skrekkmesterverk
- Med hjertet i halsen - Hitchcocks James Bond-lignende film overbeviser
- Vertigo - Mesterverket Vertigo
- Mannen som visste for meget - Solid mysteriefilm fra Hitchcock
- The Wrong Man - En familiefar blir tvungen til å bevise sin uskyld
- Tyv fanger tyv - Det krever sin mann å avsløre en tyv
- Men... Hvem Myrdet Harry - Spenningens mester med en litt annerledes komedie
- Rear Window - Hitchcocks beste film!
- Dial M for Murder - Hichcock med effektiv 'scenethriller'
- Strangers on a Train - Psykopaten Bruno tenker ut det perfekte mord...
- Repet - Snedig baklengs mordmysterium
- I tvilens skygge - Merkverdig og mystisk historie
- Sabotør - Interessant syndebukkthriller
- Utenrikskorrespondenten - Hitchcocks første store suksess
- De 39 trinn - Spionthriller fra Alfred Hitchcock
- The Skin Game - Skuffende Hitchcock!
- Rich and Strange - Et synkende skip...
- Murder! - Et mord skal løses
- Blackmail - Hitchcocks første lydfilm klarer seg fint
- The Manxman - Småfascinerende Hitchcock
- The Farmer's Wife - Ikke akkurat Hitchcock på sitt beste!
- Champagne - Småartig Hitchcockstumfilm
- The Ring - Hitchcock gjør denne stumfilmen til et greit skue

Diskusjon

Omtalespalte: Thriller

Den filmatiske ’thrilleren’ spiller på det engelske ordet ’thrill’, altså ’å gyse’ og få en ’spennende opplevelse’. Som en nær filmatisk slektning av genren skrekk/grøsser, frembringer gjerne også thrilleren derfor spenning og engstelse i oss, dog vanligvis da med mer lavmælte toner, stil og grep. Spenningen ligger gjerne i karakterene, deres utvikling og oss som seeres relasjoner og engasjement i dem, mer enn i rene filmatiske skrekkgrep og skremselstaktikk. Det normale trues og brytes ofte opp og skaper spenningen, og i tilfellet det nevnte menneskelige aspektet brukes gjerne betegnelsen ’psykologisk thriller’ som en av mange undergenre av thrilleren.
Les flere spalteomtaler: Thriller
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,9 av 6 - 18 stemmer)

Kritikker i media

  • Notorious
  • Dagsavisen
  • RogerEbert.com
  • Empire Magazine
  • Filmcritic.com
  • Radio Times
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • Apollo Guide
  • Movie Metropolis
  • Mountain Xpress
  • 7M Pictures
  • Reelfilm.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

RKO Radio Pictures

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

 
 

«Terminator: Dark Fate»

 

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

 

«The Possession of Hannah Grace»

 

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.