Anmeldelse av Rocky 3 (Rocky III), amerikansk film fra 1982

Action, Drama, Sport Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 18 år

Nostalgisk 80-tallsaction med Stallone og co

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.07.2009]

Rocky er mester og vinner flere kamper på rad. Men det gjør også den tøffe bokseren Clubber Lang. Det går mot en tittelmatch for Clubber Lang. Skal Rocky klare å forsvare tittelen?

Man begynner med tradisjon tro å vise slutten fra forrige film. Der vinner Rocky verdensmestertittelen i tungvektsboksing. Rocky går fra seier til seier og hans popularitet øker veldig blant folket. Han driver til og med med showmatcher mot wrestlere som Thunderlips. Rocky Balboa vurderer å gi seg, men den ultratøffe 'drapsmaskinen' Clubber Lang forlanger en kamp. Og det blir det.

Av karakterer finner man mange fra de andre filmene. Talia Shire spiller Rockys Kone Adrian og hennes bror i filmen Paulie, spilles av Burt Young. Vi finner også Burgess Meredith som Rockys trener og Carl Weathers som tidligere tungvektsmester Apollo Creed. Men siden dette er 80-tallet får vi også innhopp av Mr. T som Clubber Lang og Hulk Hogan som wrestleren Thunderlips.

Man merker også at denne filmen beveger seg litt vekk fra den gode dramastilen i de to første filmen og mer over i actionsjangeren. Men alt går ikke bare på skinner for Rocky i denne tredje filmen. Dette er en film som leverer under de to første filmene og det hjelper lite at det er en tvist i filmen som man ikke hadde forventet.

Selv om denne filmen ikke er mye å rope hurra for ble den nominert til en Oscar for den velkjente melodien 'Eye of the tiger'. Men vi får også den originale musikken fra de to første filmene 'Gonna fly now '. Denne filmen oser 80-tall i sitt uttrykk, men det er ikke godt nok i seg selv. Selv ikke Mr. T kan få filmen på rett kjøl, noe han fikk merke etter å vunnet 'Worst new star' for hans rolle under Razzie Award i 1983.

- Creed - The Legacy of Rocky - Vellykket og viktig oppdatering og fortsettelse på Rocky-sagaen
- Rocky Balboa - Bedre enn man skulle tro
- Rocky 5 - Slett Rockyfilm som ikke har noe å stille opp med
- Rocky 4 - Typisk action fra Stallone og Dolph Lundgren
- Rocky 2 - Fortsetter boksesagaen
- Rocky - Boksefilmen over alle!

- The Expendables - Action av godt gammelt merke
- Rambo - Folkemord i Burma, på Hollywood-budsjett.
- Rocky Balboa - Bedre enn man skulle tro
- Rocky 4 - Typisk action fra Stallone og Dolph Lundgren