Anmeldelse av Alita: Battle Angel, amerikansk film fra 2018

Action, Eventyr, Sci-Fi, Romantikk, Thriller Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 12 år

Alita: Battle Angel - Trailer 08.12.2017

Den siste cyborgen av sitt slag...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.08.2019]

Hun blir kalt Alita, og hennes hode ble funnet på en søppelfylling og satt sammen av forskeren Ido. Han er en empatisk lege, som blåser liv i Alita og selv om hun ikke har minner så gjennomskuer at hun skjuler en ekstraordinær fortid. Alita blir sterkere og mer adaptiv til sin nye kropp for hver dag som går. Men masse farer lurer i de forræderske gatene i Iron City. Hun får også hjelp av vennen Hugo som hjelper henne med å vekke hennes eldre minner til live. Det viser seg dog raskt at det er skruppelløse og korrupte makter som styrer byen. Litt etter litt kommer det frem at Alita har eksepsjonelle krefter som gjør henne til en som kan stoppe all uretten som begås i byen, og samtidig må hun også beskytte sine venner og familien sin, som hun er blitt så glade i...

Prosjektet ‘Alita: Battle Angel’ har vært på tegnebrettet i lang tid og var lenge forbeholdt James Cameron å regissere. Cameron har selv skrevet manuset og skulle være hans prosjekt etter første Avatar-film, men så har han heller satset på oppfølgere av Avatar istedet. Derfor ble Robert Rodriguez, kjent for ‘Sin City’, ‘From Dusk Till Dawn’ og ‘Desperado’, hyret inn som regissør av ‘Alita: Battle Angel’. Og filmen er blitt en storfilm som jeg så veldig frem til å se. Bare tilfeldigheter gjorde at jeg ikke fikk sett den på kino, derfor var jeg glad når jeg fikk sett den hjemme i en UHD-utgivelse.

Alt det visuelle ser også stort sett upåklagelig ut, og det merkes at dette er en påkostet film. Animasjon av rollefigurer er absolutt kommet langt. Det merker man når man ser på Alita. Hun er meget solid gjennomført, men med litt artig, men interessant utførelse med alt for store øyne, som gjør at hun står seg ut i mengden. Filmen har et veldig kult konsept. Alita er en cyborg, som ikke lar seg stoppe av noen, med et mot og en ståpåvilje av en annen verden. Hun vekkes til live i en verden full av andre cyborger der samfunnet er forpestet av korrupte makter som knebler all motstand både fysisk og økonomisk.

Filmen begynner litt tamt med et lavt tempo, og bruker litt tid på å komme igang, men når den først gjør det er dette bra actionspekket. Den første delen av filmen halter også litt, men alt kommer seg betraktelig i andre halvdel, der mye bygges opp mot et oppgjør som må komme. Filmen har dog mange typiske ting innbakt i filmfortellingen som skurker som er overtydelige, en fremtidssport som spilles og samt nye vennskap som skal prege historien. Det er nesten som om man vet litt om filmen, bare på måten ting er presentert på.

Dette er sci-fi etter mitt hjerte, men dette er ikke den klassikeren jeg hadde håpet på, men langt på vei godkjent. Filmen er dog litt for gjennomskubar, og føles noe treg og seig til tider, men jeg ser at det er forsøk på å bygge opp rundt rollefigurene, så kan det diskuteres hvor bra filmen treffer, men i min bok synes jeg filmens hovedrollefigurer er gode nok til å basere filmen rundt. Da er det verre med skurkene, som fremstår som alt for endimensjonale. Den har dog en atmosfære som gjør filmen får både nerve og visuell prakt, men noe blir kanskje litt for tegneserieaktig og kunstig til tider. Dette gjorde seg særlig gjeldende i de første cyborkampene, der vi får litt for ‘dumme’ fightere.

Men all min kritiske pekefinger på filmen er fordi jeg hadde skyhøye forventninger til hva denne skulle levere, og selv om ikke filmen leverte som håpet, gir den langt på vei en oppvisning i god sci-fi-ånd og det er nok djuice her til å omfavne filmen om du er fan av klassisk sci-fi. Filmen har fler veldig kule øyeblikk, med scenen med slagsmålet på dussørjegerbaren som første store moment. Det ødelegger litt med at alt bygger opp mot et race som i en slags sportsfilm. Men mot slutten er det heldigvis det å redde byen som står i fokus og ikke nødvendigvis sporten i seg selv.

Slåsskampene er også ganske kule og spektakulære. Du føler også at det er litt spenning i dem og at det ikke bare er ‘walk in the park’ for Alita. Hun har også litt å stri med for å ta vare på dem rundt seg også. Alt dette gjør at jeg faktisk er i det snille hjørnet og ruller en forsiktig femmer på terningen. Det fordi dette langt på vei var en film jeg koste meg med, tross i alle dens feil og mangler. Så får vi se om det blir fler filmer, jeg er i alle fall klar for mer.

Terningkast: 5-

- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Machete Kills - Svært uhøytidelig apreget B-film-tøys!
- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Machete - Rå og brutal action
- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Desperado - Estetisk voldsunderholdning
- El Mariachi - Dødelige forviklinger

- Visuelt forførende actioneventyr

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• MovieWeb
  • SciFiNow
  • Financial Times
  • Times (UK)
  • The Straits Times (Singapore)

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»