Anmeldelse av Harajuku, norsk film fra 2018

Drama Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 15 år

Annerledes ungdomsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.08.2019]

Jeg visste ingenting om filmen på forhånd og så den på Amandakvelden fordi den hadde fått så mange nominasjoner der og vant en del priser også. Det hele begynner ganske nakent med vindens behandling av strå utenfor et grønt rekkehus. Etter det medfølger en koselig sekvens der vi får oppleve pynting av juletre med datter og mor på lille julaften. Og så skjer det som ikke skal skje. Hun er bare 15 år, når hun er ute med venner, og da får beskjed like før jul om at moren har tatt selvmord. Det tvinger Vilde, som var et forsømt barn, til å bli mer voksen på en brutal måte.

Jeg stiftet bekjentskap med regissør Eirik Svensson gjennom hans film ungdomsfilm ‘Natt til 17.’ som undertegnede likte godt. Synes også denne filmen er ganske sterk i å skildre ungdom igjennom en gripende historie som beveger deg å se. Synes Svensson med dette har laget en av sine aller beste filmer i karrieren. Filmen er meget troverdig og naturlig skildret i en historie med strålende skuespill i en hovedrolle du virkelig tror på. Hovedrolleinnehaver Ines Høysæter Asserson gjør virkelig en solid innsats i filmen og briljerer med sin rolletolkning av Vilde på bare 15 år. Nicolai Cleve Broch briljerer også i denne filmen og er med på å få filmen til å seitte som den gjør.

Tittelen Harajuku er japansk og henspeiler på en spesielt livlig bydel i Tokyo, som Vilde ønsker å rømme til. Den kan tolkes som et symbol på Vildes behov for knytning til et sted der hun føler seg trygg. Liker hvordan filmen har klart å gjøre et poeng av tittelen og samtidig smelte den inn i stilen til resten av filmen. Du får også se en del animasjonssekvenser i løpet av filmen og den norske byen blir skildret på en fargerik måte som gjør at Oslo minner litt om en japansk storby. I alle fall på grunn av lyssetting, produksjonsdesign og foto som er herlig smidd sammen. Liker også klippingen i filmen og skiftingen mellom flere originale kameravinkler. Også fargen på håret til hovedrollen er med på å friske opp filmen og gi den særpreg i fargespillet.

Vi får se hvordan Vildes biologiske far blir nektet å ha noe med sin datter, Vilde, å gjøre av sin nye kone. Akkurat dette virker svært hjerterått, særlig når Vilde sier hun har problemer og forsøker å ringe faren. Men faren svarer, til tross for konas protester. Og møtet mellom Vilde og faren er en av filmens aller mest solide scener. Det er sårt å se scenene der Vilde må blotte seg og går til ekstreme skritt for å få penger til en flybillett. Akkurat de scenene får det til å vri seg i magen min.

Manuset er noe enkel og nakent, men det er filmfortellingen som gjør at dette virkelig fungerer. Filmen er også veldig kort, men rekker å ta opp mye på kort tid. Det såre filmen skaper en relasjon med oss seere med sin gripende historie. Likevel mangler filmen det siste lille ekstra som kunne løftet filmen opp på et høyt nivå, men både skuespill og det tekniske leverer topp, sammen med tematikken som taes opp, synes bare at manuset kunne fortjent å være mer gjennomarbeidet.

Alt i alt er dette en film du husker å ha sett. Opplevelsen av dramatiseringen av det såre forholdet mellom far og datter i det mor blir borte, er det som løfter filmen opp, sammen med det visuelle uttrykket og samspillet mellom Ines Høysæter Asserson og Nicolai Cleve Broch. Regissør Eirik Svensson skaper en annerledes ungdomsfilm med Harajuku. Dette er en fin og samtidig heavy film om det å miste sin nærmeste i julehøytiden da alle andre er samlet for hos å hygge. Akkurat der er filmen meget god på å beskrive denne følelsen av å miste det lille hovedpersonen har av stabilitet i verden i så ung alder. Filmen er langt i fra perfekt, men gjør sine saker svært overbevisende på sitt beste. Terningkastet ligger å slurer hele veien mellom 4 og 5 på terningen, men trekker noe for at filmen kunne hatt mer å spille på i all sin enkelhet.

- Natt til 17. - Realistisk og fin norsk ungdomsfilm

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

• Harajuku
  • Klassekampen
  • Kk.no
  • Filmfrosk (Youtube)

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»