Anmeldelse av River's Edge, amerikansk film fra 1986

Kriminal, Drama Spilletid: 99 minutter

Drap i ungdomsgjengen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.09.2019]

Alt begynner med at den uberegnelige tenåringen John Tollett kveler kjæresten sin, Jamie, og lar liket hennes ligge ved elven. Vi følger ungdomsgjengen til John. Der er Matt og Clarissa er ukomfortable med å holde tett om drapet, imens Layne mener at de, som Johns venner, burde hjelpe ham med å dekke over drapet. Layne og John henvender seg til den eldre mannen Feck for å få råd. Han er den lokale narkotikahandleren og selv en morder. Vi følger ungdommene og det som skjer mellom dem etter det tragiske drapet...

Jeg visste ingenting om denne filmen som jeg fikk låne av en kamerat. Filmen er basert på en sann historie om et grufullt drap i California. Filmen åpner med en gutt som kaster en dukke i en elv. Like etter får gutten øye på en ung mann som sitter å skriker ved elvebredden. Når vi kommer nærmere ser vi at en død naken dame ligger i gresset.

Regien er av Tim Hunter, som senere skulle ha regi på episoder av Twin Peaks, noen år senere. Og du kan kjenne igjen litt Twin Peaks-stemning i filmen, som også skildrer etterspillet etter mordet på en ung kvinne, med fokus på ungdommene. Denne filmen overrasket meg stort. Hadde ikke hørt om den en gang, og dette leverer som bare det. Bildet er litt grovkornet.

Det hele har en ganske kald stemning. Filmen følger en gutt i sen barneskolealder i begynnelsen. Han er en liten rakker som stjeler i butikken og helst vil være med de store guttene og røyke en joint og har øyne på nesten alt som skjer i filmen. Det er genialt å skildre en ungdomsfilm fra barnets øyne. Vi får se hvordan ungdomsgjengen dealer med den døde kroppen som de villig viser frem for å tøffe seg. Med andre ord er det bra å få en ungdomsfilm som ikke glorifiserer det å være ungdom.

River's Edge har en fantastisk rollebesetning med mange kjente filmstjerner som Crispin Glover (Back to The Future), Keanu Reeves (Matrix og John Wick) og Dennis Hopper (Blue Velvet og Speed) på plakaten. Skuespillerne klarer å prege filmen hver på sin måte og spiller troverdige unge typer. Alle er ganske forskjellige men utfyller hverandre. I alt fra dophuer til mer ansvarsfulle ungdommer, men vi ser at det blir et visst gruppepress når man skal holde tett om et mord som en kamerat har begått. I tillegg får vi som vanlig en galen rollefigur som spilles av Dennis Hopper.

Filmen er sjokkerende mørk, men uten å vise så mye problematisk materiale, men likevel er dette en kjempefilm. Alt er bra fotografert og med kule klipp som da det klippes fra liket til en bøtte med kreps som skytes med luftgevær. Det er også litt komiske undertoner i filmen som er med å løse litt opp på den mørke stemningen. Rollefigurene er også morsomme i seg selv og særlig slik de blir spilt.

Dette er en veldig undervurdert film som jeg likte temmelig godt. Filmen er ganske kjølig og skildrer ungomstilværelsen for ungdommene som både dyster og målløs, og med ikke alt for mye å finne på. Den holder et bra nivå gjennom hele filmen, men har litt mer å gå på mot perfeksjonen. Jeg anbefaler likevel filmen videre for dem som liker kriminaldramaer med ungdommer i rollene. Filmen skapte stort inntrykk på meg, men det var litt vanskelig å rulle terning på filmen som ligger å slurer på en god firer eller 7 av 10. Det som i alle fall er sikkert er at Tim Hunter har laget en ganske solid ‘liten’ film, som får mye ut av sitt lave budsjett.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• River's Edge