Anmeldelse av The Boys from Brazil, engelsk (britisk) film fra 1978

Thriller, Drama, Sci-Fi Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 18 år

Jakten på rømte nazister i Sør-Amerika

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.10.2019]

Vi ser i filmen at flere og flere gutter blir foreldreløse omkring i verden. De er alle like gamle, har tilnærmet identisk utseende, og fedrene har samme type yrke. Journalisten, Bennet, assistert av den erfarne nazijegeren, Liebermann, begynner å etterforske saken nærmere. De kommer omsider på sporet av den beryktede nazilegen Josef Mengele. Han er krigsforbryteren som har holdt seg skjult i en Søramerikansk stat siden andre verdenskrigs slutt. Etterhvert innser de at de har snublet over en djevelsk plan igangsatt av Mengele. Hvorfor skal 94 tilsynelatende tilfeldig utvalgte menn verden over myrdes på bestemte datoer? Og hvem er ‘Guttene fra Brasil’?

Filmen er basert på ei bok av Ira Levin fra 1976. Filmen begynner med en god del scener uten replikker. Det tar faktisk fem minutter før den første replikken faller i filmen. Skaperne av filmen bygger opp stemning i begynnelsen. Det er en litt absurd stemning med oksekamper der folk nærmest våger livet i kamp og lek med oksene. Du får også se tyskere som lever i luksus i storbyen.

Regien er ved mesterregissøren Franklin J. Schaffner, som er kjent for store klassikere som Planet Of The Apes, Patton og Papillon. Denne filmen er ikke like god men har sine stunder. Filmen er for eksempel bra spennende i starten, og det hele er noe spesiell i presentasjonen og fortellingen av historien. Filmen begynner litt mystisk og det er litt vanskelig å få taket på hva som egentlig er i gjerde og hvorfor. Men selve historien virker noe søkt. Eksnazistene er meget brutale hele gjengen, nesten litt for steriotypiske. Dette ødelegger noe av troverdigheten i filmen.

Skuespillet er meget bra i filmen. Steve Guttenberg, han fra politiskolen, spiller overraskende hovedrollen i begynnelsen av filmen. Men så tar andre overraskende over fokuset. Du får samlet mange kjente og dyktige skuespillere på ett brett som Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason og Bruno Ganz. Laurence Olivier er dog ikke den beste til å spille rollen sin i filmen. Liker ikke den tulletyske aksenten hans i denne filmen. Det hørtes nesten litt komisk ut, og komiske innslag passer ikke så godt inn i filmen.

Filmen er ganske greit lagt opp, men blir aldri helt den store klassikeren som jeg hadde forventet på forhånd. Alt har greit driv, men føles litt innadvendt innimellom. Det er en del som skjer litt uten om det vanlige og uten så mange replikker. Det tar også litt lang tid før filmen avslører hva dette egentlig dreier seg om. Først tenkte jeg at dette kunne være basert på ekte hendelser, men det finner vi tidlig ut at ikke stemmer.

Dette føles meget skrudd til til tider. Slutten er også litt annerledes enn jeg forventet. Det er imidlertid ikke vanskelig å skjønne hvor dette bærer hen halvveis, men filmen har noe ved seg som gjør den absolutt verdt å se, selv om historien og plottet på langt nær føles autentisk nok. Dette er dog skapt som en okei dramathriller med noen etiske spørsmål mot slutten.

Jeg kan styre mine begeistringer for denne filmen, som jeg hadde mer forventninger til på forhånd enn den klarte å innfri med. Likevel har filmen en del lyspunkter og kule øyeblikk som filmen gir deg. Men du må ikke forvente deg en troverdig historie, dette er rein fiksjon og leker heller med en sci-fi-aktig tilnærming til det filmen pensler seg inn på. Slutten er dog noe tankevekkende og det er litt i filmen som gjør at den både underholder og fascinerer litt på vei. Filmen prøver å skape en kontroversiell fremtoning av mystikken rundt nazistene og hva de var kapabel til. Jeg 'senser' nok at det er mer krutt i boken til Ira Levin, enn denne filmen klarer å formidle, men langt på vei er dette en passe gjennomført film.

- Papillon - Blant de beste fengselsfilmene

• Apollo Guide
  • F5

Storbritannia, USA

Incorporated Television Company (ITC), Lew Grade, Producers Circle

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»