Anmeldelse av Den blå lagune (The Blue Lagoon), amerikansk film fra 1980

Eventyr, Drama, Romantikk Spilletid: 104 minutter

Kjærlighet i en boble på en isolert øy

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.10.2019]

Alt åpner på sjøen på et seilskip. Der følger vi to barn på skipet, men så bryter det ut brann ombord og alle må rømme fra skipet. Barna kommer seg ombord i en redningsbåt og blir tatt hånd om av en eldre sjømann. De driver litt rundt på havet da de plutselig finner land i den vesle redningsbåten. Da blir de glad og føler seg reddet. De kommer ombord på en tropisk øy.

Vi får se barna og den gamle mannen bruke tid med å bli kjent med øya. Ungene begynner å vokse til, og begynner å bli god på øytilværelsen. De bygger seg et hjem der bruker tid med hverandre. Plutselig dør den gamle mannen og da er ungene helt alene på øya og må klare seg alene. Men de har heldigvis lært nok av den gamlingen som villig har lært bort sine kunster.

Filmen er basert på en bok av Henry De Vere Stacpoole fra 1908. Skaperne forsøker å vise oss en eksotisk øy. Fotoet er tidvis flott, men begrenser seg til en flott lagune og mye tagninger på stranden med havet som bakgrunn og litt innover i skogen på øya. Vi får også se isolerte bilder av dyr som skilpadder, øgler, krabber og annet, men det virker på måten disse er fotografert på at de ikke er del av resten av øya og heller bare er klippet inn i det hele. Du får dog se noen scener med delfiner sammen med rollefigurene i filmen som et plaster på såret.

Det hele begynner veldig tregt. Barna vokser til og blir ungdommer. Vi får også se grotter, og samt litt smådramatikk med haier som spiser fisken på kroken. Fiskene er meget pene i underbannsscenene med mye farger og stort mangfold. De hører trommer fra lengre inne på øya, men det har den gamle mannen sagt at er Bogey Man som holder til der. Det blir også mye nakensvømming. Skuespillerne i front er heller ikke det helt store. Brooke Shields er en pen ung dame, men er veldig tynn. Og det er kanskje ikke så rart når hun bare var 15 år gammel da denne filmen kom ut. Da ser faktisk Christopher Atkins bedre ut som mann, og han er noen år eldre som 19-åring.

Dette er bygget opp som en slags ungdomsfilm. Der to isolerte ungdommer bare har hverandre å se på. En pen jente og en pen gutt vokser opp i lag. De vet ingenting om hva som skjer med kroppene sine i det de begynner å bli voksne, men observerer ting med hverandre i det de får menstruasjon og hår begynner å vokse. De begynner å kikke på hverandre og kysser og blir forelsket, resten skjønner vi også hvordan litt kommer til å gå. Det er ikke så mange overraskelser i filmen.

Filmen føles bokstavelig talt litt naken. For det første går rollefigurene i minimal bekledning fordi det er så varmt og samtidig får vi føle på den seksuelle spenningen mellom de to hovedrollefigurene. Og det er også alt som skjer i filmen. Det er riktignok noen stammefolk på øya, men det tar rundt en time og femten minutter før de viser seg. Og av en eller annen merkelig grunn, så oppdager bare de stammefolka og ikke stammefolka dem. Så omtrent ingenting spennende skjer i filmen, bortsett fra noen haier som skaper noen krusninger i sjøen. De krangler også litt, og det føles litt merkelig at faren til en av dem leter etter barna på sjøen etter så mange år.

Dette er basert på en populær bok, men jeg kan ikke se at filmen fremstiller dette som særlig potent. Alt føles nesten litt for saktegående tv. Du blir med andre ord fort lei ungdommene i front og hva de serverer deg. Det er nesten ikke noe form for spenningsmomenter i filmen, og det som kunne vært spennende følges ikke opp. Det er mulig dette var pirrende for ungdommer på begynnelsen av 1980-tallet, men i dag blir dette litt sparsom kost. Jeg er litt snill og ruller en meget forsiktig treer på terningen, for en film som er greit severdig, men ikke gir deg så mye inntrykk, hverken den ene eller andre veien. Dette ble litt for tam underholdningsmessig til å virkelig sette inn støtet.

Terningkast: 3-

- Kjære, jeg forstørret barnet - Forstørret familieunderholdning
- Flight of the Navigator - Gøy og underholdende barne-sci-fi
- Grease - Herlig 1950-tallsnostalgi

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Den blå lagune