Anmeldelse av High Noon, amerikansk film fra 1952

Thriller, Western Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 16 år

En westernklassiker av de sjeldne!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2019]

Filmen åpner lystig med themelåten ‘Do not Forsake me Oh My Darling’ i det vi får se landsbygdens skrekk ri mot byen. Det er søndag og Sheriffen Will Kane gifter seg med med den yndige unge fredselskende kvekeren Amy. Men lykken varer ikke så lenge før Will blir informert om at psykopaten Frank Miller er blitt benådet og er ventet til byen med 12-toget. Det hele blir ikke bedre av at Miller ble puttet i buret av Will Kane, og nå er gjengen hans kommet til byen for å ta hevn med den onde medskyldige Jack Colby i spissen. Sheriffen forsøker å samle sammen en del folk, men ingen tørr risikere livet for en slik sak. Den fredløse vil både ta hevn og bestemme over byen, dette kan ikke Kane ha noe av og står igjen alene mot hele banden...

Denne filmen er både kort og særdeles underholdende. Det er noe ekstra over slike filmer av dette eldre slaget med både solid sjarme og skikkelig westernfealing. Dette er også en av de aller beste westernfilmene som er laget i tidlig periode. Filmen er både smart i historien og bra intens hele veien, og da filmen kom ut i 1952 var den også ment vel så mye som en samtidsfilm, fra en tid der kommunistfrykt (Frykt for fienden) og enkeltmannsforfølgelser var mer vanlig, som en westerfilm. Filmen kan også være aktuell i våre dager om man bytter ut kommunisme med den like sterke terrorfrykten som ligger som en sort tåke over verden nå.

Vi får tegnet et bilde av hovedpersonen som ikke prøver å leke ensom helt, slik vi er vant til fra mange av de andre westerklassikerne. Her får vi se at han forsøker å samle sammen en gjeng for å nedkjempe bandittene. Men så er det bare slik at folk er feige og det er vanskelig å få med folk som kan stille opp til et slikt oppdrag. Men vi får se at Kane er tapper og gjør sin plikt likevel, og ikke bare stikker med halen mellom bena. På den måten er dette mer realistisk enn de fleste andre western, da Kane fremstår som mer menneskelig og ikke som en superhelt med våpen. Vi får hele veien se hvordan Sheriffen bruker kløkt mer enn dristighet og kjappe våpen alene for å forsøke å løse problemer.

Regien er ved Fred Zinnemann, som lagde en rekke klassikere i sin periode som filmregissør. Det er filmer som ‘A Man for All Seasons’, ‘Sjakalen’ og ‘Herfra Til Evigheten’. Men High Noon er den kanskje aller beste og mest fremtredende klassikeren hans. Fotoarbeidet har ofte en annen fokus enn andre westerklassikere. Her er det ikke så mye fokus på prærien og naturskjønne omgivelser. Her er det mer fokus på byen og realismen, men likevel med et stødig foto- og klippearbeid som føles klassisk i hver eneste scene, filmen igjennom. Og mot slutten sitter du med en god klump i halsen og venter på den store finalen og hvordan dette vil ende.

Skuespillet i filmen er jevnt over bra av hele gjengen. I hovedroller får vi servert Gary Cooper i en legendarisk rolle som faktisk hadde magesår under innspillingen som gjør at han kan bruke smertene fra det i enkelte scener der angsten skal komme ut. I andre roller finner vi den feiende flotte og populære Grace Kelly. Lee Van Cleef er også med, som med sitt slue blikk i filmen nesten kan drepe alene, kjent fra en rekke klassiske westernfilmer som blant annet ‘The Good, The Bad and The Ugly’. Vi får også se en ung Lloyd Bridges, bedre kjent som tullefilmer som ‘Hjelp vi flyr’ og ‘Hot Shots’, i en av rollene.

Filmen er meget god underholdning hele veien igjennom, selv om moralen er sterkt på plass i denne westernklassikeren. Hele filmen er meget klassisk laget med kvalitet fra start til slutt. Liker hvordan hver eneste scene strutter av solid filmhåndtverk og filmskapere som evner å fortelle filmberetningen på best mulig storslått måte til en hver tid og samtidig skape både spenning og en viss realisme opp i det hele. Filmen handler mest om den prosessen å overtale folket til å stille opp for byen sin og samles for fienden som virker veldig farlig. Sluttscenen er også meget stødig og utrolig intens og du sitter med hjertet i halsen og følger med helt til slutten setter inn. Dette anbefaler jeg varmt videre og er obligatorisk for alle westerfans der ute. En stor klassiker som fremdeles fascinerer stort.

- A Man for All Seasons - Kongen mot kirken og en stakkars tjener i midten
- Herfra Til Evigheten - Krig og kjærlighet...

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker
- Westernfilm - Les flere.

• High Noon
  • BBC