Anmeldelse av Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse (Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit), engelsk (britisk) film fra 2005

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 7 år

Imponerende animasjonsfilm og topp familieunderholdning!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.10.2019]

Den smarte oppfinneren Wallace og den smarte og vaktsomme hunden hans Gromit er et bra team som jobber holder på med kløktige ideer i skadedyrbransjen gjennom firmanavnet Anti Pesto. De får vist hva de er gode for når det sies at en varulvkanin truer nabolaget til douen. Og slike kaniner er svært dårlig nytt når hele nabolaget forsøke å dyrke så store grønnsaker som mulig til en årlig konkurranse, med vertinnen Lady Tottington i spissen som ansetter Wallace. Men de får også uventet konkurranse av Lady Tottingtons beiler, Victor Quartermaine, som liker bedre å skyte seg ut av problemer og vil forsøke å redde byen fra monsteret han også. Dette blir en jakt som setter Wallace og Gromit i stor fare...

Jeg husker godt første gang jeg hvilte mine mine øyne på en kortfilm med Wallace & Gromit i hovedrollene. Det var kortfilmen ‘The Wrong Trousers’, og med den filmen var min fascinasjon for ‘Wallace & Gromit’ født. Mye av grunnen til at jeg liker Wallace & Gromit er at det for det første er kule og kreative historier med ellevill humor, men også fordi jeg vokste opp med stop motion-animasjon med ‘Flåklypa Grand Prix’ som ynglingsfilm i barneårene. Derfor var det lett for meg å adaptere til Aardmans superproduskjoner som alltid leverer varene.

Nick Park og Steve Box er regissørene bak denne filmen. Og Nick Park har selv regissert alle de tidligere kortfilmene av ‘Wallence and Gromit’, samt også hatt suksess med ‘Flukten fra Hønsegården’ som gikk som en farsott over kinoene verden over i 2000. Og med et budsjett på 30 millioner dollar, var alt på plass for at dette skulle kunne bli en superproduksjon med DreamWorks Animation med på laget. Alt er lage ‘stop motion’ med fotografering ett bilde av gangen. Og Wallence, Gromit og de andre figurene er laget i plastilina, som gjør det lett å bevege og skape liv i dem, på samme måten som Pingu, bare i en helt annen profesjonell liga.

Dette er den første og hittil eneste helaftens filmen med Wallence og Gromit. Og den er meget gjennomført hele veien, fra start til rulletekst. Jeg applauderer dette og fryder meg når jeg ser. Alt er sjarmfullt til tusen, utrolig morsomt og solid laget i alle ledd. Elsker stilen på alt i filmen, som er så artistisk moro med en stil og et oppfinnsomhet uttrykk som selv Ivo Captrino ville blitt henrykt over å oppleve. Dette er langt i fra minimalistisk og er heldigvis ikke stilreint, men heller skakk og der alle leirefigurene er store i kjeften og meget karikert, men likevel med en sjarme som gjør at man føler tilknytting til rollefigurene.

Filmen fremstår som en original animasjsonskomedie. Sykelig kult med alle de små komiske detaljene som da Gromit kler seg opp i stort kaninkostyme for å lede bord varulvkaninen og sitter på en hoppeball for å komme over gjærdene i nabolaget. Og slike små komiske gullkorn er filmen full av. Liker også hvordan filmen klarer å inkorporere mye av det du elsker med Wallence en Gromit i filmen. Det er alt fra ostemanien til de ville påfunnene og oppfinnelsene som gjorde at jeg la min elsk på Wallence og Gromit første gang. Historien er sprø og ellevill til ‘tusan’. Og dette er vel så gøy for voksne, som for barn. Liker best de filmene som både voksen og barn kan se sammen.

Undertegnede ble særdeles underholdt av ‘Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse’, men filmen er litt sær, og du er avhengig av å klikke med humoren for å virkelig elske og omfavne filmen. Noen vil kanskje synes dette blir for dumt, men filmen er mesterlig laget på linje med det beste ‘stop motion’ i bransjen og skiller seg veldig ut i mengden. Men det er masser av action og spenning i tillegg til all humoren, noe som gjør filmen meget underholdende. Det krever også mer å skape en langfilm enn de små kortfilmene, og selv om kortfilmene er fantastiske, så er dette jammen meg ikke langt unna å gi det samme inntrykket, bare i en langfilm. Mye av nøkkelen til at dette fungerer er samspillet mellom Wallace og Gromit, og det er de som binder dette verket sammen. I mine øyne er dette forbausende god familieunderholdning det er vanskelig å toppe.

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm

• Wallace og Gromit og varulvkaninens forbannelse