Anmeldelse av Dragetreneren (How to Train Your Dragon), amerikansk film fra 2010

Animasjon Spilletid: 97 minutter

Flott eventyr med drager og vikinger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.09.2019]

Vi skal til en liten øy der noen tøffe vikinger lever på øya Berkøy. De slåss med drager som angriper dem i tide og utide. Blant vikingene finner vi den spe tenåringsgutten Hikken. Han blir sett på som annerledes og blir ikke godt tatt imot av vikingsamfunnet, og heller ikke av høvdingen, Steinur Digre, som er hans egen far. Da Hikken overraskende blir inkludert i dragetreningen sammen med de andre tenåringene Astrid, Snytulf, Fiskebein og tvillingene Røffa og Tøffen, øyner han muligheten til å bevise at han har det som trengs for å bli en kriger. Men da han blir venner med en skadet drage, får Hikken mulighet til å vise sin egen styrke og forandre fremtiden til vikingsamfunnet for alltid...

Filmen er laget av Dreamworks Animation og er basert på en bok av Cressida Cowell. Elsker konseptet i filmen som har et univers med tøffe elementer som både ildsprutende drager og barske vikinger. Eventyret er meget kult i filmen og dette er svært underholdende fra begynnelse til slutt. Dette minner tidvis litt om det jeg opplevde da jeg så ‘Gutten og jernkjempen’, som er en annen kul animasjonsfilm fra 1999. Og som i ‘Gutten og jernkjempen’ er man redd for trusselen som selvsagt må elimineres, på samme måten som dragene i denne filmen. Derfor er det greit å se en ung gutt som tenker annerledes på saken og heller vil temme dragene og bli venner med dem.

Vi følger Hikkens uvanlige vennskap som er fascinerende videreformidlet i filmen. Dragen han blir venner med er både vennlig og litt småskummel på samme tid. Liker at dragene vi møter i filmen er såpass varierte. Det skaper en god variasjon i utseende og hvordan dragene fungerer. Liker bredden vi møter av de mystiske eventyrfigurene. Det gjør dette til en actionfylt, eventyrlig og spennende film, som nok er litt for skummel for de minste, derfor er det på sin plass med en aldersgrense på 7 år. Filmen har også norske stemmer med passende Alexander Rybak i hovedrollen og en dyprøstet Helge Jordal som vikinghøvdingen.

Animasjonen er meget bra gjennomført i film. Vikingene ser barske og modige ut og dragene, kule og litt småskumle ut. Dreamworks har skapt en gjennomført animasjon med sjarme og fengende rollefigurer. Eventyrverdenen føles også meget gjennomført skrudd sammen som et helhetlig verk. Elsker hovedrollefiguren Hikken som er godt animert og er en skikkelig interessant helt med sjel og særpreg. Det er også befriende med filmer som bare gir deg rein underholdning uten så mye å lære, annet enn at man kan tenke annerledes enn å ødelegge alt som truer oss.

Vi får presentert en god historie i bunn, som er godt sydd sammen for å vise til familier med barn i barneskolealder. Vi får se hvordan hovedpersonen, Hikken, får nok å bryne seg på igjennom filmen. Han er jo det man kan betegne som en pasifist. Filmen har også noe humor i seg, som gjør dette ekstra sjarmfullt og underholdende. Men selv om historien og filmen er god, mangler den kanskje det siste lille ekstra for at dette skal brynes mot de store animasjonsklassikerne, selv om dette er en meget god film slik den fremstår.

Du får alt i alt en solid og vakker animasjonsfilm som er kult skrudd sammen. Elsker spesielt de mange drageflygningsscenene i filmen som ser utrolig kule ut. Dette er med andre ord god underholdning for hele familien, utenom de aller minste som må vente til de er gammel nok. Det er imponerende å se hvordan filmen klarer å knytte oss til rollefigurene på en måte jeg ikke forventet på forhånd. Og selv om filmen ikke har så mye dybde i seg er dette en flott feel-good-film av et eventyr som gir deg en real porsjon popcornanimasjon som er verdt å bruke tid på, om du vil koble av med en virkelighetsflukt med drager og vikinger.

- Dragetreneren 3 - Knallsterk tredjefilm som sjarmerer og rører stort!
- Dragetreneren 2 - Solid drageoppfølger!

28.09 sier Pål Frostad: Jeg har som sagt ikke sett noen av Askaladden-filmene, så det er vanskelig å sammenligne med noe jeg ikke har sett. Vi er forskjellige anmeldere på filmfront, så litt rart å være missfornøyd med noe en annen anmelder har gitt filmen.
23.09 sier SoriaMoriaElsker: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Flott eventyr med drager og vikinger': God anmeldelse - liker filmen

Men hvordan i alle huleste dager fikk denne filmen et bedre terningkast enn Askeladden: I Soria Moria slott??????? dårlig.

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm

• Film&Kino
  • Varden.no
  • Østlendingen

DreamWorks Animation, Vertigo Entertainment, Mad Hatter Films

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»