Anmeldelse av Stekte grønne tomater (Fried Green Tomatoes), engelsk (britisk) film fra 1991

Drama, Komedie Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 10 år

Fin og lun historiefortelling...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.10.2019]

Vi følger Evelyn, som er en ulykkelig husmor, midt i livet. Hun får livet snudd på hodet etter hun tilfeldigvis møter den eldre Ninny på et sykehjem i Alabama, og blir god venn med henne. Under disse møtene forteller Ninny historien til den forlatte byen Whistle Stop i Alabama. Der driver etter hvert Idgie og Ruth den lille sørstatskaféen Whistle Stop Cafe. I kaféen deres er alle like mye verdt, og det spiller ikke rolle om du er fattig og rik, hvit eller svart. Ruth har rømt avgårde fra sin brutale ektemann, og han akter ikke å være helt ferdig med kona. Det er duket for litt uro i det ellers så fredfulle stedet...

Alt begynner med at en eldre kvinne møter Evelyn Couch som er midt i livet. Den eldre kvinnen begynner så å fortelle en historie om fortiden. Vi følger både nåtidshistorien videre samtidig med den eldre historien som holder på. Jeg liker ikke så godt filmer med flere historier og der en er fra fortiden og en i nåtid, men heldigvis har filmen såpass mye å by på ellers at det veier opp for denne fremdriftstopperen. Og når den historien som fortelles er langt bedre enn den vi følger i nåtiden er filmen noe tilgitt. Alt bygger opp mot det store oppgjøret mot en av de mest fremtredende rollefigurene sin voldelige ektemann.

Dette er en av de fine, gamle filmene som er laget i samme åndedrag som eksenpelvis Baggdad Cafe og lignende. Filmen er skapt i krysningen mellom drama og komedie og der merker du at filmen hører til og gjør sakene sine bra. ‘Stekte Grønne Tomater’ ser også meget bra ut og er regissert av Jon Avnet, som har laget noen andre filmer, men ikke med like stor gjennomslagskraft som denne filmen skapte. Og dette var også hans debutfilm i så måte og en veldig god en. Filmen heter stekte, grønne tomater og det refereres til en rett det lages på en cafe i filmen der det lages fantastisk mat, hjemmelagde produkter og god kaffe. Den cafen har en varm og lun atmosfære og de som jobber der har mye kjærlighet og omsorg for alle typer mennesker. Og det var denne lille cafeen som brakte hele det lille stedet sammen.

Filmen traff virkelig spikeren i kista og hjertet til folket. Alt baserer seg på romanen ‘Stekte grønne tomater på Whistle Stop Cafe’, skrevet av Fannie Flagg. Historien i filmen er lett og like, men filmen er dog litt forutsigbar og konvensjonell i utformingen. Men det er heldigvis nok av høydepunkter underveis. En scene jeg synes var dristig er biescenen der en av rollefigurene stikker hånden sin inn i et biebol og henter ut honning med bare hendene, uten noen form for beskyttelse. Ellers er det nok av action underveis med innslag av Ku Klux Klan, en togulykke og en del slåsskamper.

Stekte grønne tomater er en historie om mot og forandring, men det som stikker dypest i filmen er både vennskap og kjærlighet. Jeg liker de mange kule rollefigurene som bringer mye energi inn i filmen sammen med historiefortellingen som har litt av godt og ondt i seg, men det meste av filmen hører hjemme i feelgoodlandskapet og det triste som skjer er for at du skal gråte en skvett også i tillegg til alt det fine som skjer i filmen. Det er også en herlig humor i filmen som gjør dette meget severdig. Skuespillet er også ganske fornøyelig gjennomført.

Denne filmen er nok mange kvinners ynglingsfilm. Det fordi den handler om sterke kvinner som de kjenner seg igjen i, og fordi filmen er lun og fin med gode verdier hos de rollefigurene vi bryr oss om. Filmen har en engasjerende historie med masse spenstige elementer i seg. Det er dog ikke veldig vanskelig å skjønne hva som kommer til å skje, men synes filmen kommer unna med det siden handlingen er såpass spekket. Synes dog at filmen har noe å gå på for å henge følge med de store klassikerne, men dette er absolutt godkjent og står til en svak femmer på terningen i min bok. En filmfortelling som har noe ved seg og er lett og bli glad i.

Terningkast: 5-

- Righteous Kill - Klassisk B-Film

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Seattle Times
  • Austin Chronicle
  • Orlando Sentinel

Storbritannia, USA

Universal Studios / Universal Pictures, Act III Communications, Avnet/Kerner Productions, Electric Shadow Productions, Fried Green Tomatoes Productions