Anmeldelse av Shakespeare In Love, engelsk (britisk) film fra 1998

Romantikk, Komedie Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 11 år

En fornøyelig storfilm om Shakespeare!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.09.2019]

Alt begynner i London i 1593. I det elisabetanske teatres storhetstid kjempet to teatere med hverandre om dramatikere og publikum. I nordbyen var Curtain Theatre tilholdssted for Englands mest berømte skuespiller, Richard Burbage. Over elven var konkurrenten, bygget av Philip Henslowe, en forretningsmann med pengeproblemer...

Filmen starter på fortryllende vis. Vi følger en teatermogulen til Shakespeare som sliter med gjeld og under en torturakt blir han tvunget til å tilby et nytt stykke med Shakespeare om en helt, pirater og kjærlighet. Men Shakespeare har skrivesperre. Det endrer seg dog når han blir forelsket, da skriver han som en gud og ideene øses ut. Men det er bare det at Shakespeare bare er en skarve dikter og Viola De Lesseps en rikmannsdatter som han ikke egentlig får lov å røre, selv om de begge elsker hverandre, men deres forhold blir bokstavelig talt heller brakt til scenen på fiffig vis...

William Shakespeare har inspirert veldig mange filmer med sine utsøkte og klassiske teaterstykker, men dette er ikke en film av et stykke, men heller inspirert av Shakespeare selv. Men likevel er dette en oppdiktet historie om Shakespeare og miljøet rundt ham da han levde. Filmen gir oss også ett innblikk i hvordan teaterlivet i England kunne utspille seg på denne tiden med kun menn i alle rollene. Og ikke minst får vi en tenkt historie om hvordan det velkjente teaterstykket ‘Romeo og Julie’ kan ha blitt til.

Jeg er ikke henrykt over teatre, men dette var ganske spenstige saker. Dette var en forbausende god film som hadde gått helt under min radar. Dramaet flytter fint og handlingen interesserer meg på en måten jeg ikke hadde trodd på forhånd. Fotoet og scenografien er mesterlig gjennomført. Elsker fargespillet i bildet, de vakre innspillingsstedene og de flotte, tidsriktige kostymene. Dette ser meget friskt og levende ut til en hver tid, og filmen har en meget solid regi av John Madden, som leverer sin beste film i karrieren med dette engasjerende filmverket.

Det er også en kul og forfriskende humor innbakt i filmen, uten å forringe eller overdrive helhetsinntrykket av det seriøse dramaet. Det er blant annet moro når Shakespeare forfølger en skuespiller og det blir brukt båt, kommer den humoristiske replikken: ‘Follow that boat!’. Eller de mange grisete teaterbakmenn som er mer interessert i å ligge med damer enn å styre teateret. Det blir også litt småaction underveis når det bryter ut krig mellom teaterne.

Skuespillet er meget godt i filmen. Gwyneth Paltrow preger filmen og spiller en enestående hovedrolle og passer perfekt inn i rollen som Viola De Lesseps. Foruten en lysende Paltrow i front sammen med Joseph Fiennes, som også viser seg god som fløtepusen William Shakespeare, bugner dette over av kjente skuespillere. Her kan nevnes i fleng, men de mest kjente er Colin Firth, Geoffrey Rush, Tom Wilkinson, Judi Dench og Ben Affleck. De er alle med å krydre inntrykket i filmen.

Filmen viser seg som en fornøyelig dramakomedie av topp slag. Dette er med andre ord flott underholdning for folket og ikke bare for teaterfiffen, det fordi filmen favner bredere enn å bare tiltale kultureliten med den herlige britiske humoren på plass som et friskt pust som liver opp inntrykket en god del. I mine øyne er det akkurat dette jeg har savnet i andre filmer som er inspirert av Shakespeare der språket er gammelt og tungt og dramaet blodseriøst, som kan skape en avstand mellom folket og filmen. Men ‘Shakespeare In Love’ er en storfilm som har nærmest alt jeg ønsker meg av en god film, og i alle fall av et drama. Med andre ord fungerer dette knirkefritt i denne svært så underholdende filmen!

- The Second Best Exotic Marigold Hotel - Feelgood-overdose av uimotståelig sjarmerende oldiser

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Shakespeare In Love
  • Filmredaksjonen NRK

Storbritannia, USA

Miramax Films, Universal Studios / Universal Pictures, Bedford Falls Productions