Anmeldelse av Alt om min mor (Todo sobre mi madre), spansk film fra 1999

Drama Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

En mor som gjennomfører sønnens siste ønske...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.09.2019]

Manuela er en moderne, hardtarbeidende kvinne i 30-årene, og er mor til sønnen, Esteban, på 18 år. Men så en dag skjer det som alle mødre frykter mest, at hennes sønn kommer ut for en bilulykke og mister livet. Og den natten på sykehuset finner hun notatblokken til sønnen. Der skriver han om bildene han hadde funnet blant Manuaelas private saker. Alle var revet i to, og det er fordi han mangler den andre halvparten i livet som faren hans representerer. Esteban ville treffe sin far, og bryr seg ikke om hvem han er, eller hvordan han behandlet moren hans. Da Esteban var i magen hennes flyktet hun fra hans far, fra Barcelona til Madrid, nå tar hun motsatt reise for å hedre den avdøde sønnen. Men faren heter nå Lola, og med det blir langt vanskeligere å finne...

Mitt første møte med Pedro Almodóvar som filmskaper var med ‘Under huden’ fra 2011 med Antonio Banderas i hovedrollen. Det var en film jeg likte godt, og nå har jeg skaffet meg en del av filmene til Almodóvar og den første jeg ser er denne av hans mest kritikerroste filmer. Alt begynner på et sykehus for organdonasjon der Manuela jobber, og snart skal tragikomisk hennes jobb få brukt for hennes sønns organer. Men det tar en liten stund før vi kommer dit, og etter det er da filmen virkelig kommer igang og vi blir tatt med på en emosjonell reise tilbake til gamle trakter for Manuela.

‘Alt om min mor’ er inspirert av J.L. Mankiewicz' Oscarvinnende klassiker ‘All About Eve’ fra 1950, der den aldrende Brodwaystjernen, Margo Channing, føler seg tilsidesatt av en yngre skuespiller. Kvinner som lyver til hverandre i teatermiljøet i ‘All About Eve’, er omgjort til et fristed der kvinner kan være kvinner. I ‘Alt om min mor’ betyr ikke menn så mye, og kvinner og skuespillere er ikke bare et tema, men filmen er også dedikert til dem.

Og det er nok ikke rart at denne filmen ble laget av Pedro Almodóvar, som åpenbart ser ut til å være fascinert av kvinner i det meste av sine filmer, og da særlig kvinnelige skuespillere. Vi får se hvordan Manuela oppsøker teateret, der 'En sporvogn til begjær' settes opp. Det er et stykke hun har et sterkt personlig forhold til. Der møter hun den prostituert transvestitten Agrado, Rosa og flere sprø typer. Alle trenger Manuelas hjelp og støtte.

Filmen er fargerik skapt av Pedro Almodóvar. Det er mange kule detaljer i scenografien, som lyser i den vakkert fotograferte filmen med mange forsegjorte og vellykkede scener. En av dem er den forseggjorte scenen med moren, Manuela, i rød jakke foran et gigantisk reklamebilde av en kvinne som rett på oss i bakgrunnen. Og filen har flere slike scener med kult fargespill i scenene. Filmen rørte meg når vi ser hva Manuela har gått igjennom i livet. Skuespillet er stødig i filmen og Cecilia Roth spiller vakkert i hovedrollen. Det samme kan sies om den birollen som Penélope Cruz spiller som spiller en stor rolle for selve filmens handling.

Slutten er også litt spesiell og klassisk. Filmen satte et spor i meg og føltes spesiell å se. Den er vakker som film og har en engasjerende historie full av følelser og store øyeblikk. Men selv om filmen er inspirert av ‘All About Eve’, så er de to filmene ganske så forskjellige. Også her får vi skuespillerdelen med på kjøpet, men den er tonet noe ned. Jeg elsker å få de store øyeblikkene presentert i filmen. Alt bygger opp mot det rørende øyeblikket på slutten da Esteban får høre at hans sønn ville treffe ham. Liker hvordan filmen er herlig frisinnet uten noen moralpekfinger.

Dette var en meget spesiell film som gav meg mye å se. Den hadde en engasjerende historie med mye følelser utenpå. Liker også regissør Almodovar friske filmspråk, som skiller seg ut i mengden. Alt fremstår er solid gjennomført i en film som tør å være annerledes og står for det. Filmen har fått veldig gode anmeldelser og jeg kan skjønne at filmen har fascinert mange, men likevel er dette ikke en helt perfekt film i mine øyne, synes filmen mangler det siste lille ekstra i måten den er skrudd sammen på. Det kunne vært enda mer magi, men for all del, dette er en meget god film tvers igjennom, som jeg tror vil glede mange.

- All About Eve - Ung, ondsinnet misunnelse spenner ben på en teaterdiva

- Smerte og ære - Fargesprakende (selv)portrett fra den spanske mesteren
- Julieta - Pen og nyansert mor og datter-beretning
- Amorøse passasjerer - Vulgær fjolling i lufta
- Under huden - Original historie med blanding mellom et snodig drama og en spenstig thriller

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Filmcritic.com
  • Internet Reviews

Spania, Frankrike

Engelsk, Spansk

France 2 Cinema, Renn Productions, Via Digital, El Deseo S.A.

«Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Stekte grønne tomater»

«Den Siste Fleksnes»