Anmeldelse av God's Army (The Prophecy), amerikansk film fra 1995

Grøsser Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 18 år

Mørk englekrig...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.10.2019]

Thomas Daggett er en politibetjent med prestebakgrunn. Vi stifter bekjentskap med ham når han kommer til åstedet for et usedvanlig brutalt mord. Det viser seg at dette skal være starten på en bitter kamp mot ondskapen selv. Det viser seg at det pågår en brutal kamp mellom englene i himmelen. De har kommet til jorden for å hente en så ond sjel som mulig med hjem. Den djevelske sjelen til en død general blir etterhvert gjemt i en liten jentes kropp. Simon er djevelens sendebud og er etter jenta. Men Thomas ser det som sin jobb å redde jenta. Det hele blir litt av en kamp med udødelige sjeler og ondskap på jorden...

Det er laget mange filmer om en tid med godt mot ondt, men i filmen er det noe overraskende englene som gjør opprør. Dette skal skildre den såkalte andre krigen til englene, som er et oppgjør mellom englene i himmelen. I spissen for denne krigen finner vi engelen Gabriel, som er mye omtalt i Bibelen, men her i en mye slemmere utgave enn det Bibelen taler om av Guds engler. Disse englene vi møter her utstråler ikke særlig gode verdier, slik man forventer av engler. Her er det heller det motsatte med ondskap, sjalusi og maktkamp. Og det er også litt pussig at filmen har tittelen “God’s Army”, men så er dette bare film, og da er vel dette ikke strengt tatt så nøye.

Filmen åpner i den katolske kirken. Noe er i ermet og det bygger til opprør. Alt begynner litt rotete og kaotisk. Så får man noe mer forklaring etterhvert men det tar litt tid før vi får hele bildet av hva som egentlig foregår. Det er mye som skjer i på flere steder samtidig. Det tar også litt tid før filmen kommer skikkelig igang. Filmen plott er litt småkult, men historielinjen er ikke like mye å skryte over. Det hele virker litt for simpelt og for vanskelig å gripe seg på for den jevne filmtitter. Jeg føler filmen lager en rar historie som ikke fenger så mye for de troende og som kanskje blir litt for mye religionpreget for de som liker det mørke.

Filmen er regissert av Gregory Widen, som i ettertid ikke har gjort så mye annet innen regi. Dette er også hans debutfilm, og fra før har han bare regissert en episode av ‘Tales From the Crypt’. Men det er mer klart at Widen egentlig er mer en manusskribent enn en regissør. Filmens effekter er praktiske, men ikke stort å skryte av, selv om ting ser greit ut. Filmen er veldig mørk. Det visuelle inntrykket er litt typisk 1990-talls, men uten noe skikkelig orignalitet i fotoet. Filmmusikken minner tidvis om den i tidlige X-files episoder. Dette har alt fra litt småmystisk musikk med strykere, fløyter, litt trommer og med noe operasangstemmer til tider.

Skuespillet er ikke helt på topp, selv ikke av Christopher Walken, som spiller engelen Gabriel. I begynnelsen er det vanskelig å si om han er god eller ond, men disse englene ser ikke ut til å være som andre ‘engler’ i alla fall. Det er også litt surr med bibelsitatene, som viser seg å være falske også. Det blir også litt hummer og kanari, når indianere melder seg til tjeneste for å drive ut onde ånder. Det hele føles mildt sagt litt merkelig.

Men tross for litt bibelkluss, så er denne filmen grei underholdning, men ikke så mye mer enn det. Jeg lar tvilen komme filmen tilgode og ruller en meget sterk treer på terningen. Det fordi filmen har et potensiale, som den ikke klarer å utnytte som jeg hadde håpet på. Synes også at fotoarbeid også har mer å gå på. Skulle gjerne sett at englekrig så bedre ut foran linsen enn det man får til her. Filmens fokus er også mye mørkere enn jeg hadde trodd. Dette er med andre ord grei skuring, men håper oppfølgerne klarer å utnytte mer av konseptet.

• God's Army
  • Moviola
  • Kristenfilm.com
  • TheMovieReport.com
  • Georgia Straight
  • Journal and Courier (Lafayette)

First Look Pictures Releasing, NEO Motion Pictures, Overseas FilmGroup