Anmeldelse av Tingeling og Legenden om Drømmebeistet (Legend of the NeverBeast), amerikansk film fra 2014

Animasjon, Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 76 minutter Aldersgrense: 7 år

Kaos i Drømmehagen når en skummel skapning dukker opp

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.10.2019]

Dette er en dataanimasjonsfilm om den velkjente grønnkledde, feen Tingeling, kjent fra Peter Pans univers. Feene hører hjemme i Drømmehagen og der besøker vi Tingeling og vennene hennes. En dag finner Dyretalentfeen Fie en enorm hårete skapning ute i skogen. Den ser ut som et ondt beist, men Fie skjønner at dette kanskje ikke stemmer. De andre feene prøver å finne ut av hva som er på ferde. De har blanta annet hørt historien om Drømmebeistet, som hver tusende år våkner fra dvale for å true feenes verden. Men beistet kan ikke snakke og Fie blir usikker på hva dyret egentlig vil, da det skjer mange rare ting...

Dette er den tredje langfilmen i Tingeling-serien. Alt er litt skumlere enn de tidligere filmene i serien, men for syvårgamle barn er dette en underholdende film med et godt budskap. Filmen er actionspekket og har passe grei animasjon, men jeg klarer ikke helt å komme helt under huden på filmen som mest er tilpasset barn og da helst jenter under en viss alder. Det er noe veldig jentete over filmen. Særlig siden de fleste feene i filmen er kvinnelige.

Drømmebeistet er for min del det kuleste med denne filmen. Han ser passe gosselig og kul ut på en koselig måte. Noen påstår at drømmebeistet er farlig, men er han virkelig det? Liker hvordan filmen får oss til å reflektere over hva som ligger bak en skummel fasade. Det er nemlig lett å få fordommer til de som ser skumle ut. Drømmebeistet har en stemmefremtoning som kan minne litt om en blanding mellom Tottoro fra Studio Ghibli og Chewbakka fra Star Wars. Du får også noen fine sanger i filmen i god gammeldags Disneyånd.

Jeg forventet noe i samme gaten som Peter Pan, men dette er mye mer intenst og tidvis også litt småmørkt, selv om barna nok vil bli passe utfordret i filmen. Jeg ble litt overrasket over det filmen gav meg, og selv om jeg nok ikke elsket det jeg fikk, så vil jeg gladelig anbefale filmen til barn i skolealder. Filmen blir mer og mer spennende utover og mot slutten synes selv jeg dette ble ganske så engasjerende. Og det til tross for at Tingeling faktisk ikke er noe særlig del av handlingen.

Filmen er bra spennende for de minste og det er ganske mye action porsjonert underveis. Alt i alt synes jeg dette fungerer godt etter intensjonen. Disney viser at de har satset ok på filmen og lykkes med å skape lett barneunderholdning med god moral. Likevel når ikke dette helt opp til de store Disneyklassikerne, men er en fin film for kidsa.

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm
- Animasjonsfilm - Les flere.

• Tingeling og Legenden om Drømmebeistet
  • Barnevakten.no

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»