Anmeldelse av Rutete Ninja (Ternet ninja), dansk film fra 2018

Animasjon, Eventyr, Komedie Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: 12 år

Spinnvill og drøy animasjonsfilm for eldre barn og oppover

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.09.2019]

Vi følger Asgeir som går i syvende klasse og er dypt forelsket i den smellvakre Jessica i åttende klasse, men han er som luft for henne. Asgeir bor med sin mor, stefar og stebror Odin, sistnevnte er en sann plage for Asgeir i hverdagen. Det blir heller ikke bedre av at bøllegutten Glenn fra spesialklassen plager ham i ledige øyeblikk på skolen. De er det heller ikke noen trøst med Asgeirs nerdete venner som ikke kan hjelpe ham når han kommer i vanskeligheter. Men en gang kommer Onkel Stuart med en helt spesiell bursdagsgave til Asgeir. Det er en gave som snur opp ned på Asgeirs verden. For gaven kommer i forme av en rappkjeftet ninjadukke med rutete drakt og et skarpt sverd. Og når ninjadukken blir levende blir det mye leven for Asgeir og alle rundt dem når ninjadukken terroriserer alle sok ikke støtter ham på sin vei på veien til å fullføre sitt oppdrag om å ta hevn på en hensynsløs leketøysfabrikkeier...

Jeg var en av de mange som elsket Terkel i knipe og derfor var det med friskt mot og høye forventninger jeg satte meg ned med denne slags løse oppfølgeren. Dette er dog en helt ny og frittstående historie som du ikke trenger å ha sett første film for å få utbytte av.

Det hele starter med barnearbeid i Thailand med kjente toner fra en sang fra første film om en annen barnearbeider som måtte ofre mye for å få penger til livets opphold. Vi er på en lektøysfabrikk med en skruppelløs eier. Hjemme i Danmark er Terkel blitt eldre og vi følger hans yngre slektning Asgeir som har fått fokuset sammen med den hevneriske, rutete ninjaen som stammer fra leketøysfabrikken. Vi får også freske innslag fra Onkel Stuart som er så lite korrekt i snakketøyet og oppførsel som overhodet mulig, som en ekte gammel gris som snakker rett fra levera.

Jeg forventet noe politisk ukorrekt og morsomt, og det fikk jeg. Rutete Ninja er nemlig en veldig annerledes animasjonsfilm som absolutt ikke er ment for hele familien og spesielt ikke de yngste, siden filmen lett kan bli veldig drøy kost for dem. Det fordi filmen inneholder bådre drap, hevn, mobbing, banning, fyll, narkotika og drøy humor i annmarsj. Det blir også tid for en god dose action, forelskelse, vennskap, fest og ydmykelse. Filmen er litt typisk dansk med mye meget mørk humor med sleivspark i alle retninger.

Historien føles også ganske frisk, spenstig og leken denne gangen også. Det er skrevet av Anders Matthesen som også var involvert i første film. Den rutete ninjaen er herlig utformet som en tøydokke som kommer til liv på litt typisk ‘filmvis’. Dette var en bra og engasjerende film. Det blir mye banning og utskjelling i filmen. Dette er et must for mange unge å se. Det fordi dette er litt rampete og med frekk språkbruk. Jeg digger de mange sleivsparkene som filmen serverer og den mørke og ukorrekte humoren som sparker godt fra seg. Scenene med den forfyllede Onkel Stuart er utrolig morsomme i all sin banalhet.

Mye av filmen ligger også å hviler på stemmene og hvordan de blir presentert. Tradisjon tro så blir de servert av stort sett samme kar. Jeg så den norske dubben der Herman Flesvig spiller over hundre forskjellige roller i denne imponerende dubbeversjonen av filmen. Han tar over stafettpinnen fra selveste Aksel Hennie som hadde de fleste stemmene i Terkel i Knipe. Digger de mange rare stemmene som Flesvig tryller frem og han har en del utrolig treffende og lattervekkende stemmetolkninger som setter latterdøren på gli hele veien.

Danskene skapte en film inn i tiden som overrasket og provoserte med Terkel i knipe. Denne oppfølgeren er animasjonsmessig oppjustert og oppdatert i det vide og det brede. Det gjør at Terkel i Knipe ser veldig gammel ut i forhold. Rutete Ninja har masser å spille på, både med humor og estetikk i filmen. Jeg liker animasjon som skiller seg ut i mengden og det gjør denne filmen på sitt helt egne vis på andre måter enn de andre store animasjonsgutta i klassen. Stilen i filmen er hefitig og stilig med særpreg. Jeg liker den østenispirerte stemnignen som filmen har til tider med den absurde, spinnville og rare rutete ninjaen.

Dette er nok en super film for målgruppen. Det er lett å holde med de snille og se at de slemme får gjennomgå i filmen. Jeg liker både historiefortellingen, regien i filmen, humoren og de mange og spenstige rollefigurene som løfter filmen med sin tilstedeværelse. Det er sjelden animasjonsfilmer har så mange morsomme biroller som dette, og de er alle gjennomført på svært sjarmfult og humoristisk vis. Animasjonsstilen er også en blanding mellom detaljert og enkel på samme tid. Rollefigurene er herlig utført på en leken og original stil som passer ypperlig med resten av filmen. Men til tross for at filmen føles ganske rå og brutal til tider, så har dette et bra budskap til slutt. Det gjør filmen godt egnet og ganske kul for mange unge på grensen til ungdomskolen og oppover.

- Terkel i knipe - Hysterisk rå ungdomskomedie

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm
- Komedie - Les flere.