Anmeldelse av Kramer mot Kramer (Kramer Vs. Kramer), amerikansk film fra 1979

Drama Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 12 år

Mor går fra familien og far må stelle hjemme...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.09.2019]

Vi følger ektemannen og faren Ted Kramer som er en suksessfull kar i reklamebransjen. Han er i ferd med å stable på beina en solid karriere og blir forfremmet til drømmejobben. Men når kona går fra ham, begynner ting å se litt mer usikkert ut for hans fremtid. Han har nemlig ikke tid til å ta seg av sønnen samtidig som han dyrker karrieren. Men Ted en flott kar som innser raskt hva som er viktigst i livet, og begynner å bruke tid med sønnen som han får et svært nært forhold til. Alt ser ut til å gå bra, inntil en dag da plutselig mor kommer hjem igjen og krever foreldreretten for sønnen...

Filmen begynner med store følelser når mor sier god natt til sin kjære sønn og sier hun er glad i ham. Far er på byen med sjefen og diskuterer fremtiden til firmaet. Når far kommer hjem tror han alt er som normalt, men det viser seg at kona vil gå fra ham. Han lurer på hva han har gjort feil, men hun sier bare at han giftet seg med feil dame og at hun ikke elsker ham mer. I samme tid kommer det frem at hun ikke har så god tålmodighet med sønnen heller og mener at Ted er bedre skikket til å ta vare på sønnen.

Det har vært laget mange filmer om familier som går i oppløsning, men dette er dog ikke særlig originalt, annet enn at det er mor som drar fra familien og bryter kontakten med dem. Men så smeller det igjen når hun går til en bitter strid i retten for å ta fra faren foreldreretten til sønnen. Og denne striden står for kjernen og dramaet i filmen. Filmen hørtes kanskje ikke så spesiell ut, men den er vellaget i alle ledd og mye av grunnen til det er et stødig manus i bunn og en suksessfull regi, begge levert av filmskaper Robert Benton. Han har laget en helhetlig film som var inn i tiden da den kom og føles også som et godt samlivsdrama den dag i dag. Musikken er også flott gjennomført med klassisk gitarmusikk som gir filmen en ekstra følelse av nære verdier.

Filmen har fantastiske skuespillerprestasjoner spesielt fra Dustin Hoffman i front som har gjort så mange roller, men her passer han eksepsjonelt godt inn som den kjærlige familiefaren som tar seg av sønnen istedet for å dyrke sin egen karrière. Men også den alltid så velspillende Meryl Streep har også et spill med i laget og hun er god som den kalde moren som prøver seg på en bitter kamp mot den snille ektemannen som hun rått og brutalt forlot uten å forklare så mye hva som hadde skjedd. Men vi skal også inkludere Justin Henry i det store selskapet som med sin stødige innsats i filmen var den yngste noensinne til å mota en Oscarnominasjon. Samspillet mellom Hoffman og Justin Henry er det som virkelig gjør filmen verdt å se og blant det beste jeg har sett i forholdet mellom barn og voksen.

De fleste scenene i filmen virker veldig troverdige og skal være et resultat av improvisering på settet. Det er mange gode hverdagsscener i filmen i alt fra frokosten til andre stunder der far bruker tid sammen med sønnen. Filmen er også full av slike emosjonelle øyeblikk som gjør filmen spesiell. Jeg liker også hvordan fotoet kommer tett på far og sønn i deres gryende familieforhold. Det blir også litt humor som fungerer som krydder og liver opp filmen, som da farens kjæreste sover over og møter sønnen i gangen når hun er helt naken. I første halvdel av filmen 'bonder' far og sønn og i andre halvdel kjemper mor og fra i retten for å få foreldreretten til sønnen, og det er en sak far har vanskelig for å vinne i og med at fedre ikke var vanlig at far tok vare på sønnen alene den gangen.

Denne filmen så litt kjedelig ut på papiret, og derfor var jeg litt skeptisk når jeg begynte å se, men heldigvis åpenbarer alle styrkene til filmen seg veldig raskt. Både solid skuespillerprestasjoner over hele linjen og et velskrevet manus. Alt dette gjør filmen til en fryd å følge. Liker de mange utfordringene som hovedpersonen støter på og det å se hvordan han løser ting. Det er også artig å se far stelle hjemme i en tid der rollene stort sett var motsatt av det. Det er lett å bry seg om en far som tar godt vare på sine barn på en kjærlig måte. Dette er noe som er mer vanlig i dag, men som var en mangelvare den gangen. Føler det også er spennende å se hvordan ting ender og da undertegnede er ferdig med filmen, så føltes filmen som godt investert tid. Anbefaler filmen på det sterkeste, men trekker litt for at filmen ikke er den mest originale, men ting er tvers igjennom solid laget og fortjener en sterk femmer på terningen.

[ I skrivende stund kan filmen sees på Netflix ]

- The Human Stain - Interessante tema men går ikke dypt nok

- Ålreit familiedrama

18.01.2011 sier Pål Frostad: Du kan få sagt det om eldre filmer ;)
Har bare sett denne filmen en gang og husker ikke helt hva jeg synes om den da. Kommer nok garantert til å se denne filmen og en firer fra deg er jo ganske bra på en slik gammel film. Jeg må si jeg faktisk er litt spent på hva som ligger i denne filmen. Så at den hadde fått ganske gode kritikker av de norske avisene og en dugenes score på IMDB. Liker jo Dustin og Meryl ganske godt i tillegg til hverdagsdrama, så kan ikke si at jeg gruer meg til dette akkurat ;)

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Kramer mot Kramer